۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۰۷۶۸۰

مولفه‎های در هم تنیده قدرت سیاسی و موشکی ایران

ایران با تاکید بر ویژگی تدافعی موشک‎های خود، همواره در مقابل تهدیداتی که از جانب یاوه گویان منطقه‎ای و بین المللی متوجه آن بوده است با نمایش شهرهای موشکی و یا آزمایش های موشکی موجبات دفع خطرات را فراهم آورده است.
موشک ایرانی ذوالفقار

به گزارش خبرگزاری رسا، بر اساس منطق موازنه قوا میل طبیعی کشورها برای تمرکز بر کسب قدرت و کاربست آن در سطح بین المللی تنها با ایجاد یک موازنه قوا و پدیدار شدن قدرت هایی که توان به چالش کشیدن قدرت مذکور را داشته باشند، قابل کنترل است.

ایده ی انگلیسی موازنه قوا که در واقع در برابر زیاده خواهی های فرانسه شکل گرفته است بر این اصل استوار است که امنیت بین المللی، زمانی افزایش مییابد که قدرت نظامی به نحوی توزیع شده باشد که هیچ دولتی به نحوی که توانایی فائق آمدن بر دولت های دیگر را داشته باشد، قدرتمند نباشد.

منطق ذکر شده در مناطقی رخ میدهد که کشورهای غربی به دنبال ایجاد ثبات باشند، فلذا در غرب آسیا که نگاه میکنیم یک رژیم دارای کلاهک های هستهای، دیگری با سابقه خریدهای تسلیحاتی بی سابقه، و کشور دیگری با محدودیت های موشکی مواجه است. میبینیم که هیچ منطقی دال بر ایجاد موازنه به منظور ایجاد ثبات در منطقه وجود ندارد که نشان از انگیزه بی ثبات سازی در طراحان سیاست ذکر شده دارد. چون اگر هدف بر طبق مکاتب غربی ایجاد ثبات بود قاعدتا در برابر کلاهک های هسته ای رژیم غاصب صهیونیستی باید دیگر کشورها تشویق به داشتن این نوع سلاح میشدند و یا در برابر فروش چشم گیر  تسلیحات به عربستان سعودی دیگر کشورهای مطرح و رقیب در منطقه تشویق به خرید و یا حتی تولید این سلاح ها میشدند که خطری از جانب این کشورها یکدیگر را تهدید نکند، فلذا از این نوع رفتار متناقض غرب از منظر موازنه قوا چیزی جز انگیزه بی ثبات سازی در منطقه به ذهن متبادر نمی شود.

به نوعی منطق قرآنی "وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم " بیانگر همین وجه از موازنه قوا است که اگر قدرت نظامی یک کشور از قدرت های دیگر رقیب عقب بماند باید منتظر دست اندازی، چپاول، تحقیر، و حتی حمله نظامی دیگر کشورها باشد. جمهوری اسلامی ایران با بومی سازی دانش هوافضا و ساخت موشک های دوربرد،میانبرد و حتی بالستیک به نوعی در صدد ایجاد یک موازنه قوا در منطقه ای است که بی ثباتی در آن جزء شاخصه های لاینفک آن است.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ویژگی تدافعی موشک های خود، همواره در مقابل تهدیداتی که از جانب یاوه گویان منطقه ای و بین المللی متوجه آن بوده است با نمایش شهرهای موشکی و یا آزمایش های موشکی موجبات دفع خطرات را فراهم آورده است.در واقع تهدیداتی که نهایتا بر مبنای بی ثبات سازی منطقه علیه جمهوری اسلامی ایرانی بوده است با عملکرد ایران در حوزه موشک تبدیل به ثبات و عدم جرات تعرض و ایجاد یک حرکت نسنجیده و در نهایت در آتش فرورفتن هر چه بیشتر منطقه شده است.

دستاوردهای اقدام موشکی ایران

۱- اقدام اخیر سپاه وهدف قراردادن مواضع تروریست ها در دیرالزور آنچه که قابل تامل بوده عدم موضع گیری مخالف اقدام ذکر شده نه در رسانه های داخلی و نه رسانه های خارجی  بوده است. بنابراین می توان اینگونه برداشت کرد که دنیای مادی و امروزه در برابر قدرت و دیپلماسی موشکی کرنش نشان خواهد داد و هرجا که سخن از زور و قدرت باشد میزان تکریم و تایید ها نیز بیشتر خواهد شد.

۲- اقدام صورت گرفته تنها بعد از ده روز از حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و تهدید سپاه به تلافی  اتفاق افتاد که با توجه به خونی که از مردم بی گناه در تهران ریخته شد می توان گفت افکار عمومی ایران در این اقدام هیچ گونه ممانعتی را بر سر ادامه فعالیت های موشکی و ساخت و گسترش آن قرار نخواهد داد و به نوعی اقدام به موقع و در زمان مناسب، تقویت کنند و تسهیل کننده توسعه زیرساخت های دفاعی  نیز خواهد بود.

۳- پازل سیاسی چیده شده از سوی قدرتهای غربی به منظور محدود کردن فعالیت های موشکی در واقع با همگرایی داخلی در پی حادثه تروریستی ۱۷ خرداد نهایتا با شکست مواجه خواهد شد.

۴- قدرت متکی به درون جمهوری اسلامی ایران، نفس لوامه قدرت های منطقه را فعال خواهد کرد و موجبات سرزنش حکام وابسته به قدرت های فرامنطقه ای می شود.

۵- ضربات سنگین موشک بر مقر فرماندهی تروریست ها بیانگر این است که پاسخ جمهوری اسلامی ایران در برابر ایجاد مزاحمت و خسارت اندک، وارد ساختن خسارت های جبران نشدنی است. بنابراین خطرات ناشی از انجام اقدامات این چنینی در آینده کمتر خواهد بود. کاری که ترکیه با وجود اقدامات تروریستی بی سابقه در استانبول انجام نداد و بی جواب گذاشتن جدی و خشن اقدامات تروریستی منجر به عملیات های تروریستی زنجیروار در ترکیه می شد.

۶- تبدیل شدن لاف های سیاسی ( به نقل از مخالفان نظام) به واقعیت، وجهه و پرستیژ سیاسی ایران را در معرض دید همه قرار داده، فلذا لاف سیاسی موضوعیت خود را از دست خواهد داد.

۷- جریان سازی های سیاسی در داخل کشور بر علیه توسعه موشکی و تلاش برای محدود ساختن سپاه و قدرت موشکی با انجام موفقیت آمیز این ماموریت به حاشیه خواهد رفت و به نوعی موید همگرایی ملی خواهد بود./994/ب101/ف

مسلم محمودی

ارسال نظرات