۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۵۰۷۶۶۷
آیت الله قرهی:

لذت مناجات و دعا از شخص گناهکار گرفته می‌شود

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) گفت: یکی از عذاب‌های الهی این است که خداوند لذت مناجات، دعا و عبادت را از انسان می‌گیرد.
آیت الله قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله روح الله قرهی تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج)، در مراسمی که شامگاه شنبه سوم تیرماه، مصادف با 29 رمضان در مهدیه قائم المنتظر(عج) تهران برگزار شد، گفت: انسان اگر صد بار هم گناه کرد ولی بلافاصله استغفار کرد، صدقه بدهد و دو رکعت نماز بخواند، آمرزیده می‌شود. در نماز، مطلب عجیبی نهفته شده که وقتی شخصی مرتکب گناهی شد و پس از آن به در خانه‌ خدا آمد و نماز خواند؛ خداوند توبه‌اش را می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه شیطان از گناه ما سودی نمی‌برد گفت: تنها نفعی که گناه ما برای شیطان دارد، این است که ما را از بندگی پروردگار عالم دور و از دایره بندگان خداوند متعال خارج می‌کند؛ حتی در هنگام توبه، شیطان شخص گناهکار را وسوسه می‌کند که تو الان در مجلس گناه بودی، حالا می‌خواهی نماز هم بخوانی یا الان در فلان کار دروغ گفتی، حالا می‌خواهی نماز هم بخوانی.

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) با اشاره به بهانه‌تراشی و توجیهات برخی درباره نماز نخواندن، گفت: برخی این‌گونه می‌گویند که خدا را خیلی دوست دارند، با خدا عشق می‌کنند و ...، امّا به نماز که می‌رسند، سنگین هستند و حال ندارند. در حالی که نماز ظهر و عصر را در دو تا پنج دقیقه می‌توان خواند. همین افراد ساعت‌ها پای تلویزیون می‌نشینند، ساعت‌ها در فضای مجازی هستند، امّا به نماز که می‌رسند، حال ندارند و می‌گویند: من اصلاً نمی‌توانم این‌طور ارتباط بگیرم، امّا به شکل دیگری با خدا ارتباط برقرار می‌کنم. این، همان چیزی است که شیطان می‌خواهد.

وی در ادامه افزود: شیطان نیز به خداوند همین را گفت؛ اگر من را از سجده بر آدم عفو کنی، من چنان تو را عبادت می‌کنم که هیچ‌ کسی تو را عبادت نکرده باشد. البته خود همین حرف، دلالت بر غرور و خود برتربینی دارد.

آیت الله قرهی با اشاره به نماز پس از ارتکاب گناه و توبه عنوان کرد: انسان با نماز خواندن بعد از گناه و توبه، می‌خواهد به خداوند اعلام کند که درست است گناه کردم اما من بنده‌ تو هستم. اثر گناه بر اثر اسغفار، صدقه و نماز کم می‌شود.

وی با بیان اینکه خداوند متعال به اندازه‌ای رحیم و مهربان است که خود گناه را به ما برنمی‌گرداند بلکه اثری از آن را به ما نشان می‌دهد، گفت: اگر بنا بود، خود گناه به ما برگردد همان اوّل هلاک شده بودیم. مثل شخصی که تصادف می‌کند و پایش باد می‌کند، می‌گوید خدا رحم کرد ماشین به سرعت از کنارم رد شد، باد ماشین مرا گرفت، اگر خود ماشین روی پای من آمده بود که استخوان‌هایم خرد می‌شد. اثر گناه نیز همین حال را دارد. خود همین مطلب از رحمانیّت ذوالجلال و الاکرام است.

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) با بیان اینکه استغفار مانند جلادهنده‌ای قوی است، ابراز کرد: استغفار مانند جلاسنج‌های سکه، قلب و حال انسان را تغییر می‌دهد، چنان که انسان را پاک کرده و او را بالا می‌برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از عذاب‌های الهی این است که خداوند لذت مناجات و دعا و عبادت را از انسان می‌گیرد. همان‌طور که می‌بینیم عده‌ای حتی اگر کاری هم نداشته باشند، در مجلس دعا و روضه نمی‌نشینند و لذت حضور در این مجالس از آنها گرفته شده است./202/966/ب1

ارسال نظرات