۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۵۰۷۶۶۱
رئیس بنیاد فارس المؤمنین:

توحید وجه مشترک ادیان الهی است

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: وجه مشترک تمام ادیان فرستاده شده از سوی خداوند متعال، احکام نبوده  بلکه  کلمه «لا اله الا الله» یعنی اعتقاد به توحید و وحدانیت خداوند یگانه بوده است.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المؤمنین در مراسمی که شامگاه شنبه سوم تیرماه، مصادف با 29 رمضان در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد، گفت: توحید مهمترین دعوت همه ادیان است.

وی با اشاره به روایتی از نبی اکرم(ص) عنوان کرد: بنا به فرمایش رسول اکرم(ص) خانه قبر هر روز فریاد می‌زند، من خانه فقر هستم با خودتان گنج بیاورید؛ پیامبر در پاسخ کسی که از این گنج سوال کرد، ‌فرمود آن گنج، انسانی موحد از دنیا رفتن است. 124 هزار پیامبر که ۳۳۰ نفر از آنها رسول، ۵ نفر از آنان اولوالعزم و بقیه انبیا هستند، همگی برای دعوت به توحید و خداپرستی مبعوث شدند.

رییس بنیاد فارِس المؤمنین در ادامه ابراز داشت: رسولان کسانی هستند که صاحب شریعت بوده و انبیا کسانی هستند که شرایط رسولان را ترویج می‌کنند. برخی از فرستادگان الهی، هم نبی بودند و هم رسول؛ یعنی هم شریعت داشتند و هم مأمور به ترویج دین بوده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به طور مثال در زمان حضرت ابراهیم(ع)، ایشان صاحب رسالت بودند ولی حضرت لوط(ع) مأمور به تبلیغ و ترویج دین ایشان بود. رسولان طایفه‌ای از فرستادگان الهی هستند که صاحب شریعت و آورنده دین خدا هستند. وجه مشترک ۳۳۰ دین آمده، احکام نبوده  بلکه  کلمه «لا اله الا الله» یعنی اعتقاد به توحید و وحدانیت خداوند متعال بوده است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه همه انبیا موحد بوده‌اند گفت: همه انبیا مأمور به دعوت توحید بوده‌اند. نماز، روزه، زکات و بسیاری از اعمال عبادی اختصاص به امت پیامبر دارد و دین‌های گذشته، این احکام را ندارند و اگر نمازی هم خوانده شده، از سوی شخص پیغمبران خوانده شده و آنها مأمور به تبلیغ نماز نبودند.

وی افزود: در سوره انبیا آیه ۲۵ خداوند به پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند ما هیچ پیامبری را قبل از تو نفرستادیم مگر اینکه به آنها وحی کردیم که به مردم بگویند هیچ معبودی جز من نیست و مرا بپرستید.

رییس بنیاد فارِس المؤمنین با اشاره به لزوم به کارگیری کلمه «لا اله الا الله» گفت: همه ما وظیفه داریم به خودمان نهیب بزنیم و ببینیم خدا در کجای زندگی ما وجود دارد. هر فردی که موحد واقعی باشد، بر اثر شرمندگی از اعمال زشت و گناهش به خدا پناه می برد.

حجت الاسلام علوی تهرانی در ادامه ابراز داشت: بندگان موحد در ابتدای هر کاری اول سراغ خدا می‌روند. پیامبر اکرم(ص) فرمود بهترین عبادت گفتار «لا اله الا الله» است و کسی که در این پناهگاه وارد شود از عذاب در امان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: منظور از ذکر «لا اله الا الله» این نیست که روزی هزار بار آن را به زبان بیاوریم بلکه باید در کارها و زندگی روزمره خدا را ناظر و شاهد به تمام اعمال خود ببینیم و لحظه‌ای از توجه به پروردگار هستی غافل نشویم./202/966/ب1

ارسال نظرات