۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵۰۷۶۶۰
حجت الاسلام میرزا محمدی:

دعا اظهار عجز و ناتوانی در برابر خداوند است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دعا در رأس مناسک عبادی قرار دارد، گفت: دعا اظهار عجز و ناتوانی در برابر خداوند است.
حجت الاسلام میرزا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزا محمدی، استاد حوزه علمیه شب گذشته در مسجد بزرگ ارگ تهران گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: برای اموات خود هدیه بفرستید و ایشان صلوات را بهترین هدیه بیان کردند.

وی بیان داشت: براساس آیات نورانی قرآن کریم و روایات گوهربار ائمه معصومین(ع) شان تمام موجودات عالم در محضر الهی گدایی و اظهار فقر است از این رو در قرآن کریم به این شان موجودات و نظام آفرینش اشاره می‌شود.

حجت الاسلام میرزا محمدی با بیان اینکه دعا اظهار عجز و ناتوانی در برابر خداوند است، ابراز کرد: انسان در کنار سایر موجودات که با زبان و ظرفیت وجودی خود مشغول گدایی و اظهار عجز و فقر به ساحت پروردگار هستند دست گدایی به سوی خداوند متعال و دستگاه توحیدی او دراز می‌کند و دعا بهترین راه برای این مهم است.

استاد حوزه علمیه درباره آداب دعا، گفت: بکاء، تضرع، بالابردن دستها و تکان دادن انگشتها از آداب دعا به شمار می‌روند پیامبر اکرم(ص) هنگام دعا کردن همانند یک مسکین در محضر الهی حاضر می‌شدند.

وی صلوات را در اجابت دعا بسیار مهم دانست و اظهار داشت: بسیاری از دعاها با صلوات آغاز و با صلوات پایان می‌یابد. صلوات خود دعای مستجاب شده است. از آداب استجابت دعا آن است که انسان قبل از دعا ابتدا خداوند را مورد حمد و ستایش قرار دهد.

حجت الاسلام میرزا محمدی اضافه کرد: انسان به هر میزان آداب را در دعا و زیارت رعایت کند بیشترین بهره را می‌تواند دریافت کند بنابراین رعایت آداب از مهمترین اموری است که باید در دعا رعایت شود چرا که دعا در راس مناسک عبادی قرار دارد.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: حقیقت دعا آن است که انسان صاحب حال به معصوم(ع) برسد. دعا کننده باید بداند که معصوم صدای او را می‌شنود همچنین انسان باید یقین کند که خداوند قدرت استجابت دعا را دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند همین که به انسان اذن دعا می‌دهد به معنای اجابت است./202/813/ب1

ارسال نظرات