۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۵۰۷۶۴۵
آيت الله نمازي:

اقتدار دستگاه قضايي عامل ثبات كشوراست

آیت الله نمازی اقتدار دستگاه قضايي را عامل ثبات كشور دانست و گفت: قضاوت نيازمند تركيبي از علم القضا، اخلاق القضا و عقل القضا است تا قاضي بتواند با اقتدار و صلابت از اين آزمايش الهي خارج شود.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي شنبه شب در ديدار با رييس و كاركنان دادگستري شهرستان كاشان که به مناسبت هفته قوه قضائيه صورت گرفت، با تبريك هفته قوه قضائيه، گفت: اقتدار دستگاه قضايي عامل ثبات كشور است.

وي با اشاره به اينكه جايگاه دستگاه قضايي در نظام اسلامي جايگاه ممتازي است، افزود: دستگاه عدليه اگر در جايگاهي كه براي آن در نظام قضائي اسلام تعريف شده است و همانگونه كه در قانون اساسي آمده است عمل شود، سبب اقتدار قوه قضائيه است.  

آيت الله نمازي همچنين جايگاه قضاوت و قاضي در نظام اسلامي را جايگاه ممتازي خواند و اظهار داشت: داوري و قضاوت اولا و بالذات، از آن خدا است و به نيابت از خداي سبحان، انبياء الهي صلاحيت تصدي منصب قضا را دارند، از این رو داوري در شأن انبياء است و بعد از انبياء به پيامبر اكرم(ص) مي رسد و بعد از پيامبر به ائمه معصومين(س) مي رسد و در عصر غيبت به فقيه عادل جامع الشرايط مي‌رسد.

وي دستگاه قضا را داراي حساسيت، ظرافت و پيچيدگي هاي زيادي دانست و با اشاره به اينكه كار قضاوت داراي يك ظاهر و يك باطن است، عنوان كرد: افرادي كه به لحاظ علمي، سلامت نفس، پاكي نفس و طهارت نفس بر خودشان مسلط باشند بايد وارد اين عرصه شوند.

نماينده ولي فقيه در كاشان تأكيد كرد: دستگاه قضايي بايد به آن جايگاه اصلي كه در نظام توحيدي تعريف شده است برسد و كارها به دست كسي سپرده شود كه صفحات قرآن، روايات،آيات، سيره و سنت و سلوك ائمه را رسيدگي كرده باشد و از همه پيچ و خم ها عبور كرده باشد.

آيت الله نمازي كار قضاوت را كار بسيار پر مسؤوليتي خواند و خاطرنشان كرد: منشأ همه جرائم، گناهان، ظلم ها، قتل‌ها، سرقت ها و حيف وميل‌ها، جهل است و منشاء سعادت و خوداري و اجتناب و پرهيز از گناهان علم است.

وي افزود: همانگونه كه در بهداشت و درمان پيشگيري مقدم در درمان است، پيشگيري از  جرم و جنايت نيز مقدم بر برخورد است و براي پيشگيري از جرم و جنايت نيز سطح آگاهي و معرفتي جامعه را بايد افزايش داد، از اين رو راز و رمز اينكه در ايات و روايات، معرفت بالاترين عبادت  است همين موضوع است.

نماينده ولي فقيه در كاشان رمز سعادت و شقاوت انسان ها را در كلمه معرفت دانست و گفت: آنهايي كه نسبت به حضرت حق معرفت داشته باشند، پاك هستند و به هيچيك از اعضاء و جوارح خود اجازه سركشي نمي‌دهند و كسي كه عارف به لله باشد، چشم او به روي نامحرم بسته است، از اين رو قاضي كه قصد دارد درمحكمه خانواده قضاوت و داوري كند بايد زبان و قلم او پاك باشد.

آيت الله نمازي بیان داشت: اگر جامعه فكري و همه دستگاههاي اجرايي نظام نگاه معرفتي به نظام هستي داشته باشند هيچكس نمي تواند آنها شكاركند، از اين روكادرهاي نظام بايد دانشگاه استراتژيك اسلام شناسي‌تربيت شوند چرا كه نگاه آنها هنگام فارغ التحصيلي به نظام هستي با نگاه ديگران متفاوت است.

وي در ادامه ابراز اميدواري كرد، نهادهاي فرهنگي، آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه هاي علميه، نسل هاي آينده را به گونه اي تربيت كنند كه نگاهشان به هستي، يك نگاه عارفانه باشد و گناه در نگاه آنها پست باشد و علت اينكه اولياء خدا مرتكب گناه نمي شوند براي اين است كه دنيا را خوب مي‌شناسند.

نماينده ولي فقيه در كاشان همچنين ابراز اميدواري كرد انشاء حكم قضات دادگستري سبب آرامش جامعه و گسترش عدالت درجامعه شود تا هيچكس نتواند اقتدار دستگاه قضائي را تحت تأثير خودش قرار دهد و باطل را حق و حق را باطل جلوه دهد.

در ادامه محمد حسين آقايي رئیس دادگستری شهرستان كاشان نيز با ارائه گزارشي از عملكرد دادگستري شهرستان كاشان طي يكسال گذشته و تبريك هفته قوه قضائيه و گراميداشت ياد و خاطره شهيد بهشتي و شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و مدافعان حرم، گفت: مهمترين موضوع در عملكرد ادارات بحث آمار است و مجموعه دادگستري ارائه آمار عملكرد خودش را براي مردم افتخار نمي داند چرا كه هرچه آمار بيشتري از پرونده ها و دعاوي را داشته باشيم بيانگر اين است كه اخلاق جامعه دستخوش تغيير و تحول بيشتري شده است.

وي با اشاره به اينكه عملكرد دستگاه قضائي را براي شفاف سازي اذهان عمومي بايد براي مردم ارائه كنيم، به عملكرد دادگستري از يكم خرداد ماه سال 95 تا 31 خرداد ماه سال 96  اشاره كرد و گفت: 79 هزار و 404  فقره پرونده وارده به دادسرا، شعب حقوقي و كيفري يك و دادگاه انقلاب  طي يكسال گذشته بوده است.

به گفته وي، طي مدت يكسال گذشته بالغ بر 82 هزار و 789 فقره پرونده با همت همكاران قضائي و مجموعه دادگستري مختومه شده است.

وي با اشاره به اينكه طي يكسال گذشته 11 هزار و 704 فقره پرونده وارده به شوراي حل اختلاف بوده است، گفت: طي اين مدت 12 هزار و 204 فقره پرونده در شوراي حل اختلاف شهرستان كاشان مختومه شده است.

آقايي همچنين تعداد پرونده هاي وارده به مجموعه دادگستري شهرستان كاشان و شوراي اختلاف كاشان را در مجموع 91 هزار و 108 فقره پرونده اعلام كرد و عنوان كرد: تعداد 94 هزار و 933 فقره پرونده طي يكسال گذشته در دادگستري شهرستان كاشان با تلاش ستودني همه همكاران قضائي و اداري و پرسنل خدوم شوراي حل اختلاف مختومه شده است.

رئیس دادگستری شهرستان كاشان ادامه داد: علاوه بر مختومه شدن 94 هزار و 933 فقره پرونده، تعداد 3 هزار و 885 پرونده از كل موجودي پرونده هاي دادگستري كاشان كاسته شده است.

به گفته وي، اين تعداد پرونده هاي وارده در سال 95 در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از آن در سال 94 به ميزان چهار و شصت و يك صدم  درصد رشد داشته است، اما خوشبختانه چهار و سي و هفت صدم درصد رشد مختومه شدن پرونده ها را طي اين مدت داشته ايم كه اين امر بيانگر عملكرد بهتر نسبت به سال 94  است.

آقايي، در ادامه با اشاره به  رسيدگي به تعداد 126 فقره پرونده در ارتباط با تصرف اراضي ملي در حوزه قضايي شهرستان كاشان طي يكسال گذشته، گفت: براساس آمار ارائه شده از سوي ادارات متولي از جمله جهاد كشاورزي و منابع طبيعي و راه شهر سازي بالغ بر يك ميليون و 507 هزار و 423 متر مربع از اراضي ملي شهرستان كاشان رفع تصرف شد و به بيت المال برگشت داده شد./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات