۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۵۰۷۶۳۵
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

تقویت عقل با تضعیف نفس امکان پذیر است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: عقل انسان با تفکر و تضعیف نفس تقویت می شود؛ یعنی رشد عقل انسان با تضعیف نفس پیش می رود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی عصر شنبه که در حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: انجام کارهای لغو عقل انسان را کم می کند.

وی در ادامه تبیین تحصیل راهکارهای عملی توکل، افزود: اولین راهکار عملی تحصیل توکل تقویت کردن ایمان بود که راجع به آن به صورت مفصل صحبت هایی داشتیم؛ دومین راهکار عملی تقویت یا تحصیل توکل، تقویت عقل اکتسابی است؛ دو نوع عقل وجود دارد، عقل لدنی که به آن بخشی گفته می شود که همراه خلقت به انسان عطا می شود و از این عقل افراد دیوانه بی بهره هستند؛ عقل لدنی قابل زیاد شدن است و امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، از سن سی شش سالگی تا سن چهل سالگی عقل انسان زیاد می شود ولی بعد از چهل سالگی عقل انسان قابلیت زیاد شدنش را از دست می دهد.

آیت الله مهدوی با بیان این که عقل لدنی خارج از اختیار انسان است، تشریح کرد: عقل انسان با تفکر و تضعیف نفس تقویت می شود؛ یعنی رشد عقل انسان با تضعیف نفس پیش می رود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بدترین چیزی که سبب تضعیف عقل و تقویت نفس می شود، گناه است و دومین عاملی که تضعیف کننده عقل خواهد بود غفلت است؛ غفلت رکود عقل است؛ سومین چیزی که می تواند عقل انسان را ضعیف کند و نفس انسان را رشد دهد، خطا است و چهارمین عامل کارهای لغو و بیهوده است؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، کار لغو بزرگ ترین ضربه را به عقل وارد می کند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که برآورده کردن بیش از حد نیازهای جسم نوعی کار لغو محسوب می شود، اظهار کرد: شهید آیت الله بهشتی در زمان جوانی با دوستانشان فوتبال بازی نمی کردند و می گفتند شأن من نیست که با بچه ها مشغول بازی شوم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی که امام معصوم(ع) در آن می فرمایند، هر چه عقل انسان زیادتر می شود ایمانش به قَدَر زیادتر خواهد شد، بیان کرد: وقتی ایمان به خداوند زیاد می شود به طور قطع انسان در توکل به خداوند ثابت قدم تر می شود.

وی در پایان با بیان این که خودِ تفکر کردن نوعی راهکار عملی برای تحصیل توکل است، گفت: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، کسی که تأمل می کند، می فهمد و می داند که کارها به دست خداوند انجام می گیرد؛ نقض شدن تصمیماتی که در زندگی می گیریم سبب می شود که به وجود خداوند به عنوان مسبب الاسباب پی ببریم و بر او توکل کنیم./867/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات