۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۵۰۷۶۳۳
معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین:

امامت در اسلام امتداد نبوت است

حجت الاسلام نوروزلو امامت را امتداد نبوت دانست وگفت: امامت در مرحله‌ای از تاریخ اسلام آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و پس از این هم استمرار خواهد داشت.
حجت الاسلام فرشید نوروزلو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام فرشید نوروزلو، معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین شنبه شب در مسجد مسلم بن عقیل قزوین با اشاره به حقیقت و ابعاد امامت گفت: امامت در لغت به معنای رهبری و پیشوایی است که در مورد انسان و غیرانسان به کار می‌رود، در قرآن کریم کلمه امام علاوه بر اینکه در مورد انسان به کار رفته است در مورد لوح محفوظ و تورات هم به کار رفته است.

وی در ادامه با اشاره به ابعاد گوناگون امامت افزود: متکلمان برای امامت تعاریف مختلفی را بیان کرده‌اند اما اغلب امامت را ریاست و رهبری امور جامعه در زمینه امور دینی و دنیوی دانسته‌اند مسئله امامت دارای ابعاد مختلفی است که مهمترین آن بعد اعتقادی سیاسی و تاریخی است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین در ادامه امامت را امتداد نبوت دانست و اظهار کرد: امامت در مرحله‌ای از تاریخ اسلام آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و پس از این هم استمرار خواهد داشت از این رو چگونگی تعیین نخستین امام و امامان پس از او و حوادث تاریخی مربوط به امامت از موضوعات مهم و حساس تاریخ اسلام به شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به فلسفه و ضرورت امامت، ابراز کرد: نخستین فلسفه تبیین مفاهیم قرآن است یکی از وظایف پیامبر اکرم(ص) تبیین معانی و مفاهیم قرآن کریم بود خداوند متعال خطاب به پیامبر می‌فرماید ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا آنچه را که برای مردم نازل می‌شود را برای آنها تبیین نمایی.

حجت الاسلام نوروزلو در ادامه با اشاره به فلسفه دوم ضرورت وجود امامت تصریح کرد: ارشاد و هدایت انسان‌ها در زمینه عقاید و احکام دینی و مسائل اخلاقی و اجتماعی یکی از اهداف رسالت پیامبران الهی است این هدف تنها از ویژگی‌های نبوت نبوده و به انسان‌هایی که در عصر پیامبران زندگی می‌کردند اختصاص ندارد بلکه مخصوص تمام عصرها و زمان‌ها است.

وی در پایان گفت: یکی از اهداف رسالت پیامبران اتمام حجت از جانب خداوند متعال بر بندگان است قرآن در این رابطه می‌فرماید خداوند پیامبرانی بشارت دهنده و بیم دهنده را برانگیخت تا پس از فرستادن رسولان مردم بر خداوند حجتی نداشته باشند از این رو حجت‌های خداوند جانشینان او در زمین و دعوت کنندگان به دین او هستند./873/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات