۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۰۷۶۱۱
پژوهشگر عرصه دین و رسانه تبیین کرد؛

جایگاه اصحاب رسانه در نظام دینی

حجت الاسلام رضوانی گفت: این که خداوند با دادن مقام عصمت از پیام رسانان خود حمایت کرده است، نشانگر اهمیت شأن اصحاب رسانه است که نباید آن را تنزل داد.
حجت الاسلام سلمان رضوانی

حجت‌الاسلام سلمان رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که دین اسلام به وسیله رسانه به دست مخاطبان رسیده است، اظهار داشت: خداوند در سطوح مختلف رسولانی را انتخاب کرد و می‌توان گفت که در ساختار دین، حضرت جبرئیل و پیامبران و اوصیا از اصحاب رسانه به شمار می‌روند.

پژوهشگر عرصه دین و رسانه با بیان این که در ساختار دین رسانه و اصحاب رسانه جایگاه اصلی را دارند، گفت: در زمان ما هم رسانه‌های مختلف همین نسبت را با دین دارند؛ زیرا بین دین و رسانه در هر زمان و هر مکانی قرابت جدانشدنی وجود دارد و به همین دلیل دین نگاه ویژه‌ای به اصحاب رسانه دارد.

مقام عصمت پشتیبانی خداوند از اهالی رسانه دین است

حجت‌الاسلام رضوانی با بیان این که قرآن هم پیامبر اکرم(ص) را پیام‌رسان معرفی کرده است، گفت: این که دین برای انبیای الهی، مقام عصمت را قائل شده است نشان دهنده جایگاه والایی است که دین برای رسانه قائل است، زیرا خداوند این مقام را به آنها داده است تا ارسال پیام به بهترین شکل ممکن انجام شود.

تنزل شأن اصحاب رسانه مخل نظام اجتماعی است

وی با بیان این که اگر شأن و منزلت اصحاب رسانه را در جامعه تنزل بدهیم دریافت و ارسال پیام در جامعه دچار خدشه می‌شود، افزود: اگر تصور کنیم که انبیای الهی و ائمه طاهرین(ع) از مقام عصمت برخوردار نبودند و خداوند از فرستندگان پیام خود پشتیبانی نمی‌کرد دین به درستی در اختیار مخاطب قرار نمی‌گرفت و مردم اعتماد نمی‌کردند.

کارشناس دین و رسانه افزود: در جامعه کنونی ما هم اصحاب رسانه آگاهی‌دهندگان جامعه نسبت به اوضاع‌واحوال و اخبار و حقایقی که باید به مردم برسد هستند و اگر شأن اصحاب رسانه تنزل پیدا کند و احیاناً مورد توهین قرار بگیرد، بی تردید نظام ارتباطی دچار مخاطره می‌شود و موجب می‌شود که ما حقایق را کشف نکنیم که در این صورت مخاطبان در هاله‌ای از ابهام خواهند ماند.

مسؤولان باید از جایگاه اصحاب رسانه حمایت کنند

وی اظهار داشت: در ساختار نظام اجتماعی هم باید اهالی رسانه دارای جایگاه ویژه‌ای باشند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف خود از اهالی رسانه حمایت کرده‌اند باید این حمایت را از جانب سایر مسؤولان هم شاهد باشیم.

حجت‌الاسلام رضوانی استقلال را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اصحاب رسانه دانست و گفت: اگر اصحاب رسانه استقلال خود را از دست بدهند و با احزاب و گروه‌ها و صاحبان قدرت و ثروت به تبانی برسند منفعت یک گروه و قشر خاص بر حقایق غلبه پیدا می‌کند و به مرور زمان مخاطب به حقایق دسترسی پیدا نمی‌کند و بصیرت لازم برای تشخیص درست را از دست می‌دهد.

خبرنگار دشمن اصلی تبانی باشد

وی تصریح کرد: اگر آگاهی مخاطبان خدشه‌دار شود و مخاطب به حقیقت دسترسی پیدا نکند نمی‌تواند دارای کنش درست باشد و همین جامعه را در مسیر کمال دچار اختلال می‌کند؛ بنابراین نقش خبرنگاران باید در تضاد با تبانی باشد تا مخاطب به حقیقت دسترسی پیدا کند.

پژوهشگر حوزوی افزود: ویژگی خبرنگار این است که باید طرفدار حقیقت باشد ولی امروزه ما در تمام جهان با این مشکل مواجه هستیم که صاحبان قدرت و ثروت با اهالی رسانه تبانی می‌کنند و ممکن است در داخل هم این معضل به وجود آید زیرا این وضعیت شاید در کوتاه‌مدت به نفع یک گروه خاص باشد ولی در درازمدت اگر تبدیل به رویه شود به نفع هیچ‌کس نخواهد بود و جامعه را با اختلال مواجه خواهد کرد..

وی ابراز داشت: در نگاه دینی هم حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه به بسیاری از فرماندهان خود این توصیه را دارد که چشم‌ها و گوش‌هایی در میان مردم داشته باشید تا حقایق به شما برسد و شما هم حقایق را به مردم برسانید و به نظر می‌رسد که این رسالت را امروز خبرنگاران و اصحاب رسانه بر عهده دارند و با مخاطبان و فرستندگان پیام  در تعامل هستند./843/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات