۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۵۰۷۶۰۱

شیخ الازهر زوجین را به حسن معاشرت با یکدیگر فراخواند

شیخ الازهر مصر مردان و زنان را به حسن معاشرت و احترام به یکدیگر در زندگی مشترک فراخواند.
احمد طیب

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد طیب شیخ الازهر با استناد به آیات قرآن کریم، زوجین را به احترام و حسن معاشرت و برخورد صحیح با یکدیگر و تعامل با خانواده‌ها دعوت کرد.

وی در برنامه «الامام الطیب» که به صورت روزانه در ماه مبارک رمضان پخش می‌شود گفت: خداوند تبارک و تعالی مردان را به تعامل و حسن معاشرت با همسرانشان دعوت کرده است زیرا اگر مردی از همسری خوشش نیاید این گناه زن نیست که مقبول مرد واقع نشده است بلکه کوتاهی از مرد است.

طیب افزود: چنین افراد سست اراده، دمدمی مزاج که برخورد صحیح با زنان را نمی‌دانند باید به این آیه از قرآن کریم توجه کنند که خداوند فرمود «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْراً كَثِيراً.» و این وعده خداست که اگر مردی مصلحت خانواده را بر مصلحت شخصی مقدم بدارد خداوند خیر کثیر به او عنایت خواهد کرد.

شیخ الازهر با تبیین معنای این آیه خاطر نشان کرد: کلمه «خیر» در این آیه نکره است و برای تعمیم است و شامل هرگونه خیر و برکتی در مال، در فرزندان و حتی در صحت و تندرستی می‌شود. در آیات فراوانی خداوند مردان را به احسان و نیکی کردن به زنان دعوت کرده است.

عالم اهل سنت مصر ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که « خِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِمْ» ایشان نفرمود بهترین برای جامعه یا امت اسلامی بلکه تاکید بر «بهترین برای زنان» کردند تا مرد مسلمان بداند که باید برخورد صحیح با همسران خود را فرا بگیرند تا خانواده رسالت خود را به نحو مطلوب به انجام برساند.

احمد طیب اظهار داشت: برخی گمان می‌کنند که برخورد خشن و دور از ادب با زنان نشانه مردسالار بودن و یا شهامت است در صورتی که باید از هرگونه برخوردهای زشت و ناپسند با زنان پرهیز کرد. توهین به خانواده زن با هدف شوخی و مزاح و حتی در صورتی که زن نیز بر آن عادت کرده باشد امری بسیار مذموم و از گناهان کبیره است.

وی در پایان تصریح کرد که مقدّم داشتن منافع خانوادگی بر منافع شخصی از زمره واجبات شرعی ازدواج است. اینگونه نیست که احسان و حسن معاشرت با اعضای خانواده یک امر اختیاری برای مرد باشد تا هر وقت از زن ناراحت و یا عصبی بود، آنها را با برخوردهای ناصحیح برنجاند./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات