۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۵۰۷۵۷۴
رییس کل دادگستری فارس:

مشکلات اقتصادی و بیکاری، زمینه وقوع جرم را فراهم می‌کند

رییس کل دادگستری فارس گفت: در هر وقت كه مشكلات اقتصادی در جامعه بیشتر شده، وضعیت بیكاری در جامعه افزایش یافته و نابسامانی‌ها رشد پیدا می‌كند.
القاصی مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، شورای عالی قضایی فارس بعد از ظهر امروز به مناسبت آغاز هفته بزرگداشت قوه قضاییه، با آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز دیدار کردند.

رییس کل دادگستری فارس با خاطرنشان کردن اینکه دستگاه قضا، تنها دستگاهی است كه مستقیماً زیر نظر ولی فقیه اداره می‌شود و مشروعیت كار آن به اذن ولی فقیه است تصریح کرد: لازم است که با نماینده ولی فقیه در استان دیدارهایی داشته باشیم و این دیدارها عملا تجدید بیعتی است با ولی فقیه.

علی القاصی مهر با تشریح اقدامات دستگاه قضایی استان در سال گذشته و ارائه گزارشی از آن، تأکید کرد: باوجود تلاش بسیار در مختومه کردن پرونده‌ها، با افزایش ورودی پرونده‌ها در سال 95 روبه‌رو بودیم که علت آن نیز مشکلات عدیده اقتصادی و فرهنگی جامعه است.

به گفته وی، در هر وقت كه مشكلات اقتصادی در جامعه بیشتر شده، وضعیت بیكاری در جامعه افزایش یافته و نابسامانی‌ها رشد پیدا می‌كند و خروجی آن به سیستم قضایی می‌آید.

رییس کل دادگستری فارس با اشاره به مسئله پیشگیری از وقع جرم تصریح کرد: هرچه مسأله پیش‌بینی در بدنه نهادهای اجتماعی بیشتر شود، آسیب‌ها نیز كاهش می‌یابد و دستگاه قضایی می‌تواند در یك وضعیت متعارف و ایده‌آل قرار گیرد. به عقیده القاصی مهر، دستگاه قضا، دستگاهی است كه حاصل عملكرد دیگر دستگاه‌ها را باید رسیدگی كند و خود در پیشگیری نقشی ندارد اما امروز چالش دستگاه قضایی افزایش ورودی پرونده است.

القاصی مهر با گلایه از عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی استان در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز اظهار داشت: باوجود تلاش دستگاه قضایی، عدم همراهی دستگاه‌هایی که در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی مسؤول هستند، باعث شده که نتیجه مطلوب در این راستا حاصل نشود.

وی با بیان اینکه استان فارس یک استان جرم‌خیز و مؤلفه‌های ناامنی در این استان بسیار است و کاهش جرم در چنین استانی یک عزم همگانی نیاز دارد، به اقدامات گوناگون دستگاه قضایی استان ازجمله ساخت و تجهیز شعبه‌ها و سایر اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم در این زمینه اشاره کرد.

رییس کل دادگستری فارس با تصریح بر اینکه امنیت انتخابات بی‌نظیر بود گفت: برخی پرونده‌های تخلف انتخاباتی با حکم محارب در محکمه‌ها مطرح است و ما با نهایت قدرت با این متخلفان برخورد کرده‌ایم.

القاصی مهر با بیان اینکه با تمامی کمبودها در دستگاه قضایی در سال ۹۵، ۷۴۹ هزار و ۳۷۹ فقره پرونده وارد شد و بیش از ۷۵۴ هزار مخدومه شد اظهار داشت: در مجموع رشد ورودی پرونده در ۹۵ حدود ۴.۷ درصد و ۷.۲ درصد هم از پرونده های گذشته کاهش داده شد.

وی به نقش قوه قضاییه در تحقق اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی و کارهای مختلفی انجام شد در این زمینه اشاره کرد که عمدتا در راستای حمایت از سرمایه گذاری و رفع موانع تولید بوده است.

رییس کل دادگستری فارس افزود: در سال ۹۵ و همچنین امسال نیز كارهای بسیار خوبی از سوی مجموعه قضایی در حیطه كار و توان ما انجام شده است و عموماً در راستای حمایت از شروع سرمایه‌گذاری و تسهیل سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید صورت گرفته است.

القاصی مهر با خاطرنشان کردن این که تعدادی از واحدهای تولیدی غیرفعال با همكاری دستگاه‌های مختلف از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم شناسایی شده و مساعدت لازم با آنان جهت بازگرداندان به چرخه تولید انجام شده است افزود: همچنین شعب ویژه‌ای در دادگستری به‌منظور رسیدگی سریع به پرونده‌های فعالان اقتصادی راه‌اندازی شده و مساعدت‌های قانونی به واحدهای تولیدی كه احكام آنان قطعی شده نظیرپذیرش اعسار انجام شده است ضمن اینكه نظارت بر پرونده‌های تولید و سرمایه‌گذاری را افزایش دادیم و مساعدت لازم در خصوص دعاوی بانك‌ها انجام شد كه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان كار مصالحه صورت گرفت.

وی با تصریح بر اینکه اقداماتی نیز در کاهش جمعیت زندانی انجام و کارگروه هایی تشکیل شد و در این خصوص وضعیت زندانیان بررسی شد و تعدادی از قضات از نزدیک با زندانیان دیدار و گفتگو کردند و هر راهکار قانونی برای آزادی زندانیان مد نظر قرار داده شده است تأکید کرد: در بحث جرائم غیر عمد اقدامات زیادی شد و از محل جذب کمک های مردمی تعداد زیادی آزاد شدند.

رییس کل دادگستری فارس همچنین به برگزاری همایش ملی قاچاق كالا و پیشگیری از آن را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به قاچاق كالا و ارز در دادگستری فارس قرار دادیم كه تحت نظارت مدیریت استان فعالیت می‌كنند.

القاصی مهر با بیان اینكه یكی از آسیب‌های استان كه با آن مواجه هستیم، بحث آسیب‌های محلات است كه باید فكر اساسی برای آن‌ها شود، گفت: همچنین پیشگیری از تخریب اراضی و منابع ملی را در سال گذشته دنبال كردیم و طرحی را با حضور كلیه دستگاه‌ها به تصویب رساندیم كه در آن همه دستگاه‌هایی كه مسئول هستند، مشخص كرده و در قالب یك طرح استانی به همه دستگاه‌ها ابلاغ كردیم.

وی تصریح کرد: در بحث آب نیز با همکاری آب منطقه ای فارس انجام شد که ۳ هزار چاه غیر مجاز پر شد و آمار چاه ها از بیش از ۲۰ هزار به حدود ۱۵ هزار رسید./202/825/ب1

ارسال نظرات