۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۵۰۷۵۶۲
آیت الله شفیعی:

صدقه آتش غضب خدا را فرو می نشاند

آیت الله شفیعی گفت: صدقه آتش غضب خدا را خاموش و تنها ودیعه ای است که به شاهد گرفتن نیاز ندارد.
آیت الله شفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز، در سلسله سخنرانی های اخلاقی ـ معرفتی، که در مسجد آیت الله شفیعی برگزار شد، با اشاره به فرازی از رساله حقوق امام زین العابدین(ع) اظهار داشت: حق صدقه بر صدقه دهنده آن است که در نزد خداوند برای او ذخیره می شود و چنین ذخیره ای ماندنی و نابود ناشدنی و به صاحب عمل باز می گردد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه صدقه را نباید در دادن چند ریال و تکه نانی به فقرا و مستمندان تفسیر کرد، افزود: براساس روایات هر کار خیری، صدقه است و با این بیان صدقه اختصاص به سائل و فقیر ندارد؛ همچنین در صورت کمک کردن به نیازمندان چنین صدقه های باید خالی از ریا، منت و تحقیر باشد.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه صندوق های صدقات مقداری از گدابازها و سائل به کف ها را کاهش داده است، اظهار داشت: با چنین عملی افزون بر حفظ قصد تقرب به خداوند، صدقه در اختیار نیازمندان واقعی قرار می گیرد و بسیاری از مسائل مذهبی و اخلاقی حل می شود.

آیت الله شفیعی عنوان کرد: صدقه تنها ودیعه ای است که به شاهد گرفتن نیاز ندارد حال آنکه قرآن کریم در زمینه معامله ها و داد و ستدها حضور و امضاء تأکید بر گرفتن دو شاهد دارد تا حق کسی ضایع نشود.

وی درباره علت تأکید قرآن کریم برای گرفتن دو شاهد در معامله ها و امور مختلف گفت: در این باره میان علما و محققان بحث هایی صورت گرفت از جمله اینکه برخی گفته اند شهادت دو شاهد سبب مظنه وقوع هر گونه حادثه در نزد شخص سوم خواهد بود و برخی دیگر علت را احترام اسلام به شهادت دو مسلمان بیان کردند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: علت عدم نیاز به شاهد در صدقه به این خاطر است که در یک طرف خداوند علام الغیوبی وجود دارد که علم غیبش جایی برای شاهد نمی گذارد و از چنین عبادتی تنها خالق و مخلوق خبر دارد.

این مقام مسؤول بیان کرد: صدقه یک معامله سری و موثق تر و محکم تر از معامله های علنی است و قصد تقرب در آن محفوظ می ماند و آتش غضب خدا را خاموش و خشنودی واحد یکتا را به همراه دارد.

آیت الله شفیعی با بیان اینکه صدقه از روی اختیار است و خودخواهی و تکبر در آن راه ندارد، اظهار داشت: صدقه بر دو نوع واجب و مستحب است که زکات و فطریه ماه مبارک رمضان «سر روزه» واجب و مابقی صدقات مستحب شمرده می شود.

وی افزود: فطریه ماه مبارک رمضان عبادتی بزرگ و تضمین قبولی روزه و سلامتی انسان تا سال آینده است که پیش از اقامه نماز عید فطر پرداخته شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اسلام با قرار دادن فطریه ماه مبارک رمضان ما را به شناخت و برقراری ارتباط با فقرا سوق می دهد و چنین عملی به صورت علنی صورت گیرد تا دیگران به انجام آن تشویق شوند./۹۴۵۶/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات