۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۰۷۵۶۰

برگزاری مراسم روز قدس در اسپانیا و کشورهای آمریکای لاتین

همزمان با سایر کشورهای جهان، مراسم روز قدس در کشورهای اسپانیا و آمریکای لاتین برگزار شد.
رژیم صهیونیستی قدس اشغالی

به گزارش خبرگزاری رسا، در روز قدس مردم آزاده جهان علاوه بر مسلمانان، حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند. در بعضی از کشورها این حمایت به شکل تظاهرات انجام و در برخی دیگر نیز در قالب نشست ها و همایش های علمی برگزار شد. در این میان کشورهای اسپانیایی زبان از جمله خود اسپانیا و کشورهای آمریکای لاتین، حضور چشمگیری در حمایت از مردم فلسطین داشتند.

کنفرانس روز قدس و حمایت از ملت فلسطین در مادرید برگزار شد

کنفرانس روز قدس و حمایت از ملت فلسطین، روز گذشته در مرکز شیعیان اهل البیت مادرید پایتخت اسپانیا برگزار شد.

روز قدس در مادرید

«یوسف فرناندز» دبیر فدراسیون مسلمانان در اسپانیا به عنوان نخستین سخنران این کنفرانس، که به همت رایزنی فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا برگزار شد، گفت: روز قدس فقط متعلق به مسلمانان نیست بلکه برای همه کسانی‌ است که برای آزادی جهان مبارزه می‌ کنند.

وی در این مورد به سخنان امام خمینی (ره) اشاره داشت که هنگامی که روز قدس را تعیین کرد، گفته بود که هیچ مساله ای مهمتر از مساله فلسطین وجود ندارد و وجود نخواهد داشت.

فرناندز خاطرنشان کرد که روز قدس امسال به دو دلیل مهم است: نخستین اهمیت آن در این است که امسال 50 سال از اشغالگری، 50 سال سرکوبی و یهودی سازی سرزمین های اشغالی می‌ گذرد.

این کارشناس توضیح داد که یهودی سازی مذکور به اشکال مختلف از جمله سرکوبی، اخراج فلسطینیان از سرزمین هایشان، ندادن مجوز به فلسطینیان و زیر پا گذاشتن حقوق مردم این سرزمین انجام گرفت.

وی ادامه داد: اهمیت دوم در این است که مساله فلسطین در پایین ترین سطح خود قرار دارد به طوری که اگر سالها قبل مساله فلسطین در تمامی رسانه ها منتشر می‌ شد اکنون حتی در رسانه های تخصصی نیز منتشر نمی‌ شود زیرا اکنون به جای فلسطین، از سوریه، داعش، قطر و غیره صحبت می‌ شود.

دبیر فدراسیون مسلمانان با اشاره به اینکه استراتژی غرب این است که مساله فلسطین از یاد برود و حتی خود فلسطینیان نیز آن را فراموش کنند، تصریح کرد که حال به جای صحبت از مبارزه اعراب با صهیونیست ها، از عادی سازی روابط بین اعراب و صهیونیست ها صحبت می‌ شود.

فرناندز در این مورد به روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اشاره داشت که سعودی ها قبلا آن را مخفی‌ می‌ کردند اما اکنون علنا این روابط را آشکار کرده ا‌ند.

وی همچنین به دیدار «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا از عربستان سعودی و صحبت از ایجاد یک ناتو سنی‌ در کنار رژیم صهیونیستی علیه ایران اشاره داشت که با وقوع بحران قطر، این مساله به تعلیق مانده است.

فرناندز تاکید کرد که به لطف روز قدس، مساله فلسطین، فراموش نخواهد شد.

سپس حجت الاسلام «جعفر گنزالس» موسس و رییس سازمان غیر دولتی «مسلمانان برای صلح» در سخنانی ضمن صحبت در مورد چگونگی‌ ایجاد رژیم صهیونیستی، اشاره داشت که در بین سالهای 1948 تا 1979 که سال پیروزی انقلاب اسلامی بود، فلسطینیان تحت سرکوبی قرار داشتند تا اینکه امام راحل روز قدس را برای مبارزه با اشغالگری اعلام کرد.

وی گفت: امام خمینی (ره) به این دلیل این تصمیم را گرفت که در فلسطین یک جنگ با اهمیت جهانی‌ وجود داشت و همچنین به این دلیل که جامعه مسلمانان برای دفاع از فلسطینیان به جنبش درآمد.

وی تاکید کرد که روز قدس مسیر مبارزه جامعه مسلمانان و خود فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی را تعیین کرد و بدون این روز، مبارزه مذکور تضعیف می‌ یافت.

وی افزود که امپریالیسم اسپانیایی - پرتغالی و آمریکایی که در قاره آمریکا اعمال شد، مانند سیاست کشتاری است که رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اعمال می‌ کند.

گنزالس گفت که آنچه که رژیم صهیونیستی در فکر دارد، بسیار بیشتر از اشغال سرزمین ها است و در واقع، سعی‌ این رژیم به عنوان یک جنگ صلیبی برای نابودی اسلام است زیرا اسلام تنها جامعه ای است که خصلت پلید و شوم این امپریالیست ها را محکوم می‌ کند.

وی همچنین تصریح نمود که رژیم صهیونیستی، ارتشی برای جنگ ندارد و ارتش آن، شیاطین داعش هستند که به کشتار می‌ پردازند.

حجت الاسلام «عبدالزهره البندر» ملقب به «شیخ ابو نبوغ» از روحانیان عراقی مهمان نیز در سخنانی گفت: روز قدس فریاد جهان در مورد حقوق فلسطینیان در مقابل سیاست های محتاطانه حاکمان عرب است.

وی افزود: دولت های عرب، فلسطین را رها کرده و آن را به دست رژیم صهیونیستی سپرده ا‌ند و روز قدس، افزون بر احیای مساله فلسطین باعث شده که فلسطین از یاد نرود.

شیخ ابو نبوغ همچنین گفت که رسانه های غربی، سازمان ها و جنبش هایی‌ نظیر حزب الله را که از فلسطینیان دفاع می‌ کنند، تروریست می‌ خوانند.

وی به بیانات امام راحل نیز اشاره کرد که فرمودند مبارزه خود را به پایان نخواهیم رساند تا وقتی‌ که فلسطینیان به سرزمین های خود باز گردند، تا وقتی‌ که رژیم صهیونیستی را اخراج کنیم و فلسطینیان حقوق خود را به دست آورند.

این روحانی عراقی تاکید کرد: تا وقتی‌ که مردمی خواهان حقوق هستند، هچ حقوقی از دست نخواهد رفت.

برگزاری مراسم روز جهانی قدس در مکزیک

مراسم روز جهانی قدس روز گذشته به وقت محلی، با حضور مسلمانان، جامعه دانشگاهی و شخصیت های فرهنگی در مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک برگزار شد.

شرکت کنندگان در این آیین با محکوم کردن اقدامات ظالمانه رژیم صهیونیستی بر زنده بودن آرمان فلسطین تاکید کردند.

«محمدتقی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم با اشاره به ابتکار ارزشمند امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران در نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس اظهار داشت که روز جهانی قدس موقعیتی فراهم می کند تا نسبت به بی عدالتی آشکاری که در فلسطین و قدس شریف رخ داده است صدای اعتراض خود را بلند کنیم.

وی گفت موضوع فلسطین به عنوان یک رنج انسانی نمی تواند از نگاه آزادیخواهان و عدالت طلبان در هر کجا که هستند، پنهان بماند چرا که مساله تنها یک اختلاف ارضی یا قومی نیست بلکه مساله بی عدالتی آشکاری است که وجدان بشری را آزرده کرده است.

حسینی ادامه داد: عدالت برای همگان دارای ارزش است. مکانی که خاستگاه تمدن های بزرگ بوده است و برای همه پیروان ادیان ابراهیمی از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است، به مکانی برای انجام هرگونه ظلم و رفتار غیر انسانی تبدیل شده است. یک سرزمین کاملا اشغال شد. موقعیت حقیقی آن سرزمین مورد انکار قرار گرفت. میلیون ها مردم ساکن این سرزمین از خانه و کاشانه خود رانده شدند و هرگز اجازه بازگشت نیافتند.

سفیر کشورمان همچنین اشاره داشت:بزرگترین جابجایی جمعیتی و بی خانمان سازی در طول تاریخ معاصر در این سرزمین رخ داد.

وی به ادامه شهرک سازی ها از سوی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی اشاره کرد و گفت علیرغم اینکه همه مجامع بین المللی و ازجمله شورای امنیت این اقدام رژیم صهیونیستی را غیر قانونی اعلام کرده و خواهان توقف آن گردیدند، اما اقدامات رژیم صهیونیستی در تغییر جغرافیایی و بافت جمعیتی و نابودسازی هویت منطقه همچنان به بی رحمانه ترین شکل ممکن ادامه دارد.

وی بر آرمان فلسطین برای دنیای اسلام تاکید کرد و گفت همه تلاش هایی که برای از اولویت انداختن این موضوع صورت می گیرند راه به جایی نخواهند برد.

در این مراسم چند تن از شخصیت های دانشگاهی مکزیک سخنرانی کردند. 

آفرائیم کروز از دیگر سخنرانان این مراسم در مورد چرایی اینکه تمام مردم جهان می بایست به مساله فلسطین بپردازند سخنرانی کرد. همچنین خاطر نشان ساخت که مکزیک حاصل یک انقلاب است، فلسطین نیز می باید در پی انقلابی مستقل به حکومتی مستقل که حق همه ملت مظلوم فلسطین هست دست یابد.

در ادامه «کارلوس فرناندو لوپز د لا توره» برنده جایزه «ادوارد سعید»، در رابطه با مساله فلسطین اظهار داشت که اهمیت روز قدس این است که توجه همه جهانیان را به این واقعیت اسف بار جلب می کند و نمی گذارد که این جنایات به فراموشی سپرده شود.

ایشان اظهار داشت که ما ملت مکزیک همیشه و همواره طرفدار آزادی و عدالت بوده ایم و به عنوان ملتی آزاد، آزادی ملت فلسطین را آرزو داشته و از این ملت تا رسیدن به این آرمان حمایت می کنیم.

سخنران بعدی برنامه خانم «لورنا اوچوآ خاسو» از دانشگاه آئوتونومای مکزیک بود. ایشان با اشاره به تاریخچه روز قدس انتخاب آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز همراهی با ملت فلسطین، انتخابی هشیارانه قلمداد کرد و افزود که پس از سال 1948 که روند اشغال فلسطین آغاز شد، این ملت همواره تحت خصمانه ترین ظلم ها قرار گرفته و روز قدس، روزیست که تمامی وجدانهای بیدار دنیا یکصدا برای آزادی فلسطین فریاد می زنند.

همچنین در این مراسم اشعاری از «محمود درویش» شاعر فلسطینی به اسپانیایی خوانده شد و کلیپ های کوتاهی در مورد حقیقت فلسطین و تاریخچه آن به نمایش درآمد که با استقبال بسیار زیادی از طرف حضار روبرو شد.

در این مراسم رییس مرکز اسلامی اهل سنت مکزیک «سعید لوهابی» نیز حضور داشت.

برگزاری مراسم روز قدس در کوبا

مراسم روز قدس روز گذشته، در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، برای اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین، در هاوانا پایتخت کوبا با حضور مقامات کوبایی، دیپلمات های خارجی، ایرانیان مقیم و جمعی از مسلمانان و غیر مسلمانان حامی فلسطین این کشور، برگزار شد.

در این مراسم که از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در هاوانا و با همکاری موسسه کوبایی دوستی با ملل دنیا (ایکاپ) سازماندهی شده بود، تنی چند از مقامات کوبایی، سفرا و دیپلمات های مقیم این کشور، جمعی از شیعیان و نمایندگان جوامع اسلامی کوبا و نیز اعضای سفارت و خانواده های ایرانی و دیگر کوبایی های حامی فلسطین حضور یافتند.

در ابتدای مراسم و پس از تلاوت قرآن کریم، نماهنگی مشتمل بر سرود و تصاویری از غزه و فلسطین، با زیرنویس اسپانیایی پخش شد که رنج و مظلومیت ملت مسلمان فلسطین و تجاوزگری صهیونیست ها را به تصویر کشید.

در ادامه «کامبیز شیخ حسنی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوبا، پروفسور «کامبراس» رییس انجمن عربی و دکتر «عبدوالولی» رییس مرکز اسلامی المعصومین (ع) ومعاون جماعت اسلامی کوبا به ایراد سخنرانی پرداختند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران، اولین سخنران این مراسم بود. ایشان در سخنان خود، رنج ملت فلسطین را زخمی 70 ساله توصیف کرد که جز با پایان اشغالگری، التیام نمی یابد.

وی گفت: اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، بعنوان روز قدس در 38 سال پیش، ابتکار ارزشمند امام خمینی (ره)، معمار انقلاب اسلامی بود تا فریاد مظلومیت ملت مبارز فلسطین را به گوش جهانیان برسانیم. در نتیجه بصیرت ایشان، امروزه این مناسبت جهانی شده و طرفداران صلح و مدافعان انسانیت در کشورهای مختلف گرد هم می آیند تا با صدایی بلندتر، آزادی فلسطین و بازگشت فلسطینیان به میهنشان را مطالبه نمایند.

شیخ حسنی با یادآوری تعبیر «فیدل کاسترو» رهبر فقید کوبا از جنایات رژیم صیونیستی در حق مردم فلسطین، با عنوان «هولوکاست واقعی»، این رژیم را با داشتن صده کلاهک هسته ای، بعنوان بزرگترین تهدید صلح و امنیت جهانی قلمداد نمود.

سفیر جمهور اسلامی ایران همچنین ضمن تقبیح حمایت های کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی، سکوت مجامع بین المللی و همراهی رسانه های امپریالیستی، که موجب جری تر شدن این رژیم کودک کش در ارتکاب جنایات بیشتر در حق مردم فلسطین گردیده، مقاومت را تنها راه مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی و پیروزی نهایی ملت مقاوم فلسطین عنوان نمود.

دکتر «کامبراس» رییس انجمن عربی کوبا نیز با جهانی خواندن این روز گفت: امام خمینی (ره) 38 سال پیشتر این روز را به حق بنیان گذارد و امروزه ما شاهد جهانی شدن روز قدس می باشیم.

مقام کوبایی ضمن اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و اشغالگری آن در حق مردم فلسطین مجددا بر استمرار حمایت دولت کوبا از مردم مظلوم و آرمان فلسطین تاکید نمود.

دیگر سخنران این مراسم دکتر «عبدوالولی» رییس مرکز اسلامی المعصومین (ع) کوبا نیز با بیان اینکه روز قدس صرفا مختص به مسلمانان جهان نیست و تعلق به تمامی آزادیخواهان دنیا دارد، به وقایع اخیر در منطقه خاورمیانه و نقش مخرب رژیم صهیونیستی در این باره اشاره و اضافه داشت که متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی خود موجب انحراف افکار مسلمانان جهان از قضیه فلسطین بوده و در این باره به تلاشهای گسترده ای دست می زنند.

سخنران کوبایی به «تلاشهای مخرب عربستان سعودی در سوریه، عراق، یمن و اخیرا قطر برای انحراف توجهات از آرمان مردم فلسطین» اشاره و از آن انتقاد کرد.

راهپیمایی روز قدس در اکوادور

حامیان حقوق فلسطین در اکوادور روز گذشته به وقت محلی، با شرکت در تظاهرات روز قدس در «کیتو» پایتخت این کشور، اعتراض خود را به ادامه سیاست تجاوزکارانه و اشغالگرایانه رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشتند.

راهپیمایی روز قدس در اکوادور

تظاهرکنندگان، که به دعوت گروه های مردمی اکوادوری حامی فلسطین از جمله سازمان سیاسی انقلابی «بویا سوردا»، جنبش انقلابی «میر» و با حضور شماری از مدافعان حقوق فلسطین، فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، دانشجویان و شهروندان اکوادوری در این تظاهرات گرد آمده بودند، با حمل پلاکارد و تصاویر و پارچه نوشته هایی نسبت به ادامه سیاست تجاوزکارانه و نسل کشی این رژیم و سرکوب ملت فلسطین اعتراض کردند.

شرکت کنندگان در پایان این تظاهرات، با تجمع مقابل سفارت رژیم صهیونیستی، با قرائت بیانیه ای، ضمن اشاره به انواع و اقسام جنایات این رژیم، تاکید کردند رژیم صهیونیستی حق زندگی، دسترسی به آب، غذا، مسکن و خدمات اولیه، آموزش و پرورش و بهداشت را از فلسطینیان سلب نموده است.

مدافعان فلسطین در این بیانیه همچنین با تاکید بر حمایت آمریکا و رییس جمهوری جدید این کشور از نسل کشی رژیم صهیوینستی علیه ملت فلسطین، به تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد بی ثباتی و درگیری مداوم با ملت های منطقه خاورمیانه با هدف ساقط نمودن حکومت های ملی و کنترل ثروت این منطقه اشاره و آن را محکوم کردند.

برگزاری مراسم روز جهانی قدس در نیکاراگوئه

مراسم روز جهانی قدس در نیکاراگوئه با حضور وزیر مشاور رییس جمهوری، معاون وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات این وزارتخانه، تعدادی ازسفرای کشورهای آمریکای لاتین، شخصیت های سیاسی و مذهبی محل، مدیران شماری از رسانه های گروهی و جمعی ایرانیان مقیم این کشور برگزار شد.

در این مراسم که روز گذشته به وقت محلی در اقامتگاه سفیر ایران در نیکاراگوئه برگزار شد، «محمد لشتر» وزیر مشاور رییس جمهوری این کشور ضمن برشمردن فضائل و برکات ماه مبارک رمضان بویژه در شب های قدر، درباره اهمیت روز جهانی قدس گفت: امام خمینی (ره) رهبر عالیقدر جمهوری اسلامی ایران، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس و روز حمایت از آرمان های ملت مظلوم فلسطین اعلام کرد.

وی افزود: در این روز مردم مسلمان سراسر جهان با راهپیمایی های آرام و مسالمت آمیز خود، همبستگی و پشیبانی جهانی را از خواسته های بحق و مشروع ملت فلسطین اعلام می نمایند.

«سعید زارع» سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیکاراگوئه نیز در سخنانی گفت: ملت مظلوم و بی دفاع فلسطین طی هزاران سال در سرزمین آباء و اجدادی خود در کمال صلح و آرامش زندگی می کردند و با ملت های دیگر دارای پیوند های مودت و دوستی بودند، ولی مدت 70 سال است که گروهی صهیونیست جنایتکار آنان را از خانه ها و سرپناهشان بیرون رانده و کسانی را هم که از سر ناچاری در گوشه هایی از این سرزمین باقی مانده اند، همواره در زیر بمبارن های وحشیانه به خاک و خون کشیده اند.

زارع تصریح کرد: رژیم کودک کش و جنایتکار صهیونیستی، در اندیشه گسترش سیطره خود از رود نیل تا فرات است و در راه رسیدن به این هدف شوم خود، از تمام رسانه های بزرگ جهانی، سازمان های بین المللی و امکانات استکبار جهانی بهره می برد.

وی افزود:رژیم اشغالگر قدس تا کنون همه قطعنامه های سازمان ملل را که برخلاف سیاست های ظالمانه اش بوده، نادیده گرفته و هرگونه فریاد حق طلبانه ای را در گلو خفه کرده است. دعا می کنیم شاهد روزی باشیم که ملت های مسلمان جهان دست وحدت به یکدیگر داده و صهیونیست های جنایکار را به سزایی اعمالشان برسانند.

در طول این مراسم که تا پاسی از شب ادامه داشت، آداب و رسوم مردم مسلمان ایران در ایام ماه مبارک رمضان برای مدعوین تشریح شد./۸۴۷/ب903/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات