۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۵۰۷۵۵۳
نماینده ولی فقیه در ایلام:

غیبت نابودگر اعمال صالح انسان است

نماینده ولی فقیه در ایلام گفت: غیبت با انگیزه های مختلفی مانند سوظن، فرونشاندن خشم و غضب،پذیرش خبر بدون تحقیق، همرنگی با دوستان، تظاهر به دلسوزی و ترحم کردن، مسخره و استهزاء، حسد، مباهات و تزکیه نفس انجام می شود.
لطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام امروز در ادامه جلسه تفسیر قرآن در مسجد جامع ایلام، اظهار داشت: دین اسلام مسلمانان را به شدت از غیبت کردن منع کرده و کسانی را که غیبت می کنند مورد نکوهش قرار داده است.

وی افزود: قرآن کریم و عترت به شدت غیبت را نکوهش فرموده و تاثیر آن را در باطل کردن کارهای نیک و عواقب بدی که به دنبال دارد را آنقدر عمیق و جانکاه به حساب آورده اند که هیچ گناهی به اندازه آن مورد مذمت قرار نگرفته است. بدون شک غیبت از گناهان کبیره بوده و مرتکب آن مستحق دوزخ است.

امام جمعه ایلام خاطر نشان کرد: غیبت با انگیزه های مختلفی مانند سوظن، فرونشاندن خشم و غضب، پذیرش خبر بدون تحقیق، همرنگی با دوستان، تظاهر به دلسوزی و ترحم کردن، مسخره و استهزاء، حسد، مباهات و تنزیه نفس انجام می شود.

نماینده ولی فقیه در ایلام با بیان اینکه بعضی افراد برای اینکه اظهار وجود کنند و فضل و کمال خود را به رخ بکشند، دیگران را کوچک می شمارند، گفت:  عده ای بدگویی می کنند و عیب های مردم را بازگو می کنند. عده ای هم در مقام تبرئه خود از نسبت هایی که به او داده می شود پای دیگران را به میان می کشد و آنان را گناهکار و خطاکار معرفی می کنند و به بهانه اینکه دیگران فلان کار را انجام  داده اند کار خود را توجیه می کنند.

وی ادامه داد: غیبت از گناهان کبیره و از بیماریهای خطرناک اخلاقی است. غیبت از گناهانی است که دو اثر منفی در پی دارد. نخست سرکشی و طغیان در برابر دستورات الهی و دوم ناراحت کردن و آزرده ساختن یک یا چند نفر از بندگان خدا.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی تصریح کرد: غیبت راه درمان نیز دارد برای اینکه این صفت رذیله را ترک کنیم باید انگیزه های غیبت را از بین ببریم. زیرا هر بیماری با پیدا کردن علت و سبب بیماری معالجه می شود و هنگامی که علل و عوامل غیبت در وجود انسان نابود شود روح به یک آرامش و متانت خاصی بر می گردد و زبان هم مگر در مواقع حاجت و ضرورت سخن نمی گوید.

وی تاکید کرد: انسان باید در جهت در اختیار گرفتن زبان و مراقبت از آن تلاش کند چه خوب است که انسان اگر مطلب خوبی درباره دیگران می داند آن را نقل کند و اگر به مطلب بدی رسید سکوت پیشه کند. بنابراین مراقبت و محافظت از زبان بهترین عامل پیشگیری در غیبت است.

امام جمعه ایلام در پایان گفت: خود آگاهی، انتقاد پذیری و انتقاد از خود را تقویت کنید. کسی که به عیوب خود واقف و معترف باشد هرگز درصدد عیب جویی دیگران بر نمی آید. انسانی که خود را سراپا عیب می بیند شرم دارد از اینکه دیگران را به خاطر همان عیب سرزنش کند./۸۷۹/۲۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات