۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۰۷۴۶۳
رییس بنیاد فارس المؤمنین:

توبه از مراحل سیر و سلوک اهل عرفان است

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: گام اول برای رسیدن به لقاء پروردگار و مقرب درگاه الهی شدن، بیداری و گام دوم آن توبه است.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارس المؤمنین در مراسمی که شامگاه جمعه دوم تیر ماه مصادف با 28 رمضان در حسینه آیت الله حق شناس(ره) برگزار شد، گفت: عالم برزخ روزی چند بار به انسان‌ها هشدار می‌دهد، من خانه مار و عقرب هستم با خود پادزهر بیاورید.

وی افزود: در عالم برزخ حیواناتی مثل ما و عقرب وجود دارد که کار آنها گزش و وارد کردن زهر در سیستم بدن موجودی است که اسیر آنها می‌شود. زهر برای بهبود و درمان نیاز به پادزهر دارد.

رییس بنیاد فارس المؤمنین با اشاره به مفهوم تریاق عنوان کرد: تریاق به روایت رسول خدا توبه است. بر اساس روایات و نظرات اندیشمندان علم اخلاق توبه تعابیر متفاوتی دارد. توبه به معنای بازگشت به سوی خدا از هر چه غیر خدا است.

وی ابراز داشت: تعریف دوم توبه یعنی شرمندگی از گناه؛ سومین مفهوم توبه یعنی اینکه انسان درک کند که به موجودی غیر از خدای مهربان توسط کنار گذاشتن اوامر خدا مانند انجام ندادن نماز، روزه، حج، خمس و مرتکب شدن به نواهی خدا نظیر نگاه کردن به نامحرم، غیبت و دروغ توجه کرده است و از این توجه بازگردد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه توبه دومین مرحله در سیر و سلوک اهل عرفان است اظهار داشت: سلوک، سیر به سوی حضرت حق است و کسی که می‌خواهد در انتهای این سفر پروردگار عالم را ملاقات کند لازم است مشرک نباشد و عمل صالح انجام دهد.

وی افزود: یکی از اعمال صالح، تهذیب نفس یعنی پاک کردن درون است. هر فردی که میل به این مرتبه دارد باید منازلی را طی کند که گام اول آن بیداری و گام دوم آن توبه است.

رییس بنیاد فارس المؤمنین با اشاره به توبه واقعی و آثار آن گفت: وقتی انسان ذکر استغفار را بر زبانش جاری می‌کند در حقیقت باید شرمندگی از خداوند عالم را در وجودش احساس کند و این شرمندگی سبب بازگشت و توبه او به سوی خداوند شود.

وی در ادامه ابراز داشت: با توبه ظاهری هیچ اتفاق خاصی در انسان رخ نمی‌دهد ولی توبه واقعی به همراه خود تغییرات و تحولاتی دارد؛ همان‌طور که نماز واقعی انسان را از فحشا و منکر بازمی‌دارد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه نماز واقعی تأثیرات عمیقی در اعمال انسان دارد گفت: نماز واقعی سبب می‌شود انسان از هر آنچه غیر خدا است دور شده و تنها به یاد و ذکر خداوند مشغول شود. نماز به تعبیر نبی مکرم(ص) معراج مومن است.

وی با اشاره به آثار توبه واقعی عنوان کرد: بنا به آیه 222 سوره بقره قرآن کریم توبه کنندگان محبوب خداوند متعال هستند؛ به تعبیری خداوند عاشق توابین و توابین به سبب توبه واقعی محبوب و معشوق خداوند تبارک و تعالی هستند.

رییس بنیاد فارس المؤمنین ابراز داشت: بنا به فرمایش پیامبر اکرم(ص) هیچ کسی محبوب‌تر از مومنِ توّاب، نزد خداوند نیست. از آثار حیات‌بخش توبه این است که تائب رفیق و دوست خداوند می‌شود./202/966/ب1

ارسال نظرات