۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۵۰۷۴۴۱
حجت الاسلام سعیدی:

انسان اجازه تحلیل افراد را ندارد

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: انسان نمی تواند کسی را بهشتی و جهنمی معرفی کند چون انسان اجازه تحلیل افراد را ندارد بلکه می تواند تحلیل افعال کند.
حجت الاسلام سعیدی آریا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد سعیدی آریا کارشناس برنامه های معارفی صداو سیما سحرگاه امروز در برنامه ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش شد، با بیان این که دست گیری از دیگران و به یاد مؤمنان بودن امری مهم است، گفت: در روز قدس نمونه این کار مهم را دیدیم که مردم فریاد زدند که از مظلوم حمایت می کنند.

وی افزود: اگر دست انسان در پیشگاه الهی پر باشد سارقانی همچون شیطان سعی می کنند که به انسان ضربه وارد کنند، حق الناس یکی از مسائلی است که ضربه ای جدی به انسان وارد می کند؛ این که در روایات بیان شده تمام گناهان شهید با ریختن خون او پاک می شود مربوط به گناهان خود انسان بوده و حق الناس را شامل نمی شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ممکن است که حق الناس مربوط به آبروی انسان ها باشد، اظهار داشت: حق الناس مالی را تا حدی می توان جبران کرد اما اگر آبرویی ریخته شود چگونه باید آن را جبران کرد؟ خداوند در جای حق نشسته و اگر انسان خطایی انجام داد باید منتظر سیلی آن باشد.

وی ادامه داد: انسان اعمال زشت و نادرست را زینت می دهد،گاهی سوء استفاده هایی از بیت المال صورت می گیرد اما انسان باید تغییر نام این کارها در صدد توجیه بر می آید؛ انسان نمی تواند کسی را بهشتی و جهنمی معرفی کند چون انسان اجازه تحلیل افراد را ندارد بلکه می تواند تحلیل افعال کند.

حجت الاسلام سعیدی با بیان این که مسأله حق الناس و بیت المال تعارف بردار نیست، ابراز داشت: اگر انسان وارد این وادی شود کارهای دیگر برای او تسهیل می شود، انسان برای هر کار خود توجیهی می آورد و با این کار خود را فریب می دهد.

وی عنوان کرد: حضرت امام فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند و همه باید این فرمایش را باور کنند، انسان با ولی نعمت خود چگونه برخورد می کند؟ گاهی حکم ها و مسؤولیت ها برای انسان فراموشی می آورد، برای خدا فرقی نمی کند کسی دارای عمامه باشد یا عمامه نداشته باشد.

کارشناس دینی رسانه ملی خاطرنشان کرد: در روایات آمده اگر انسان عیبی در دیگران دید ابتدا باید به سراع خودش برود و بررسی که آیا آن عیب را دارد یا خیر، مسائل اخلاقی را باید بسیار جدی گرفت؛ خداوند اسوه های قرار داده که انسان باید به آن ها اقتدا کند

وی اضافه کرد: انسان باید حال و هوای معنوی ماه مبارک رمضان را حفظ کند، ماه رمضان یک زمان است که می گذرد اما خدای رمضان در ماه های دیگر هم هست و انسان باید حرمت خدا را با رعایت حلال و حرام نگه دارد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات