۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۰۷۴۴۰
حجت الاسلام محمدی مطرح کرد؛

حوادثی که قبل از قبض روح برای انسان اتفاق می افتد

کارشناس دینی رسانه ملی با اشاره به حوادثی که قبل از قبض روح برای انسان اتفاق می افتد، تجسم اعمال را یکی از این حوادث دانست.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی کارشناس معارف اسلامی شامگاه جمعه در برنامه شهرباران که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به حوادثی که قبل از قبض روح برای انسان اتفاق می افتد، تجسم اعمال را یکی از این حوادث دانست و با بیان این که اهل بیت(ع) در زمان احتضار بر بالین مؤمن حاضر می شوند، گفت: برای همه مؤمنان این اتفاق می افتد اما برای غیر مؤمن دلیلی وجود ندارد که این کار صورت گیرد.

وی افزود: حادثه دیگری که رخ می دهد مشاهده همه فراز و نشیب های عمر پشت سر گذاشته شده است یعنی انسان قبل از قبض روح همه مثلا 70 سال عمر خود را با تمام جزئیات در قالب فیلمی مشاهده می کند که گویی همان لحظه در حال اتفاق افتادن است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شیطان قبل مرگ تلاش بسیاری برای از بین بردن ایمان انسان انجام می دهد، اظهار داشت: اگر انسان با ایمان از دنیا برود همه تلاش های شیطان به هدر خواهد رفت از این رو سعی می کند که ایمان انسان را بگیرد.

وی ادامه داد: در روایات سفارش شده که انسان هر روز بعد از همه نمازها حقایق اعتقادی را به خود تلقین کند تا تثبیت شود و شیطان نتواند ایمان او را به سرقت ببرد، حادثه دیگر این است که برخی افراد وقتی به حال احتضار می افتند و حقایقی از برزخ می بیند از خداوند تقاضا می کنند که به دنیا بازگردند؛ حقایق عالم برزخ را نباید با دید دنیوی نگاه کرد.

حجت الاسلام محمدی در پاسخ به این که آیا احضار ارواح امکان پذیر است، ابراز داشت: به جای احضار بهتر است ارتباط با ارواح گفته شود، امکان این مسأله وجود دارد، 99 درصد این مسأله در حد ادعا است و خیلی نباید توجه کرد.

وی عنوان کرد: ورود انسان در این حوزه ها پسندیده نیست، گرچه اصل این مسأله وجود دارد اما نباید به سمت این مسائل رفت، این فعالیت ها در مجموع پسندیده نیست و گاهی در همین مسیرها انحراف های بسیاری جدی پدید می آید.

کارشناس دینی رسانه ملی خاطرنشان کرد: انسان می تواند مرگ خود را جلو و عقب بیندازد، امام صادق(ع) فرمودند کسانی که به دلیل گناه می میرند بیش از کسانی هستند که اجل آن ها فرا رسیده باشد، همچنین فرموده اند که صدقه می تواند مرگ حتمی را دفع کند، با این علل و اسباب  مادی و معنوی انسان می تواند زمان مرگ خود را جلو و عقب بیندازد.

وی اضافه کرد: انسان با صدقه، دعا، صله رحم، توکل، توسل، پرهیز، کم خوری، پرخوری، گناه، احسان، حق مداری و تضییع حق می تواند در زمان مرگ خود اثرگذار باشد بنابراین باکارهای خوب و احساس می توان مرگ را عقب انداخت و با کارهای نادرست مرگ انسان زودتر می رسد.

حجت الاسلام محمدی با بیان این که دعا کردن برای زودتر رسیدن مرگ ناپسند و مکروه است، گفت: در روایات از این کار نهی شده است، امام صادق(ع) فرمود اگر انسان زنده باشد و طاعت انجام دهد بهتر از آن است که بمیرد و دست او به جایی بند نباشد.

وی ابراز داشت: عمر یکی از نعمت های خدا است و آرزوی مرگ کفران نعمت به شمار می رود، از این رو انسان به جای طلب مرگ کردن باید از فرصت عمر خود نهایت استفاده را ببرد تا در عالم دیگر دست خالی نباشد./ 1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات