۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۲
کد خبر: ۵۰۷۴۳۷
در ویژه برنامه زکات تبیین شد؛

شاخص تعیین فقیر مشمول دریافت فطریه

کارشناس ویژه برنامه زکات به شاخص تعیین ثروتمند و فقیر در فقه اسلام اشاره کرد و گفت: شرع مقدس اسلام هر مؤمنی را که درامد معین روزمره نداشته باشد را فقیر تعریف می کند.
زکات فطریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن نور الهی امروز در ویژه برنامه زکات سحرگهان حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ه) برگزار شد به بررسی برخی از احکام زکات فطریه از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و عنوان داشت: در آیین پرداخت زکات فطریه شرع مقدس اسلام بیان فرموده است که زکات فطریه باید حتما به فقیر واجد الشرایط پرداخت شود.

کارشناس ویژه برنامه زکات با اشاره به سوالی که از سوی مخاطبان برنامه مطرح شده بود که«معیار فقیر و ثرتمند از منظر شرع مقدس اسلام چیست؟» گفت: شرع مقدس اسلام هر مؤمنی را که درآمد معین روزه مره نداشته باشد در حالی که پس اندازی نیز برای گذاران امور روزمره خود ندارد را فقیر تعریف می کند.

حجت الاسلام نور الهی با اشاره به برخی دیگر از از احکام پرداخت زکات فطریه اظهار داشت: از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت زکات فطریه به فقیر واجب النفقه جایز نیست؛ این در حالی است که شرع مقدس اسلام بر مکلف لازم دانسته است که اگر بر عهده فقیر واجب النفقه مکلف بدهی باشد که توان ادای آن قرض را ندارد؛ مؤمن باید در پرداخت زکات فطریه خود بدهی وی را پرداخته و حقوق آن را ادا کند.

کارشناس ویژه برنامه زکات با اشاره به یکی دیگر از سؤالات مخاطبان برنامه زکات که در ذیل آن پرسیده شده بود «آیا در پرداخت زکات فطره لازم است به فقیر بگوییم این مبلغ و پول بابت زکات فطریه است؟» ابراز داشت: اسلام هیچ گاه حرمت شکنی را جایز نمی داند.

وی ادامه داد: بر مؤمن لازم است برای حفظ حرمت مؤمن فقیر که می خواهد فطریه به او بپردازد، در پرداخت زکات فطره طوری عمل کند که فقیر متوجه نشود این هدیه از بابت فطریه است؛ برای مثال مؤمن می تواند اگر فطریه دارای وجهی است که از شمارش مبلغ آن می توان حدس زد که این مبلغ زکات فطره است مبلغی را به آن اضافه کند که ابهام فطریه بودن هدیه برای مخاطب فطریه پیش نیاید.

 حجت الاسلام نور الهی در پایان با اشاره به اینکه مؤمن حق دخل و تصرف در مبلغ فطریه ندارد، گفت: از نظر شرع مقدس اسلام مبلغ تعیین شده برای زکات فطریه دارای حقوقی است؛ چنانکه در این احکام آمده است مؤمن حق ندارد مبلغ فطریه را با اسکانس هایی دیگر عوض کند و باید عین همان اسکناسی که برای فطریه در نظر گرفته شده است پرداخت شود.

وی افزود: همچنین در حقوق و احکام جنس و مبلغ فطریه آمده است که مؤمن از منظر شرع مقدس اسلام حق ندارد از پول فطریه جنسی را تهیه کرده و به فقیر پرداخت کند؛ چرا که در چنین حالتی دین فطریه بر عهده او مانده و هنوز ادا نشده است./837/ پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات