۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۸
کد خبر: ۵۰۷۴۳۶
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد مطرح کرد؛

حصول توبه حقیقی با اقرار به گناه و پشیمانی از آن

کارشناس برنامه سحرگهان حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به این که اقرار به گناه زمینه بازگشت به صراط مستقیم است، گفت: اقرار همگام با پشیمانی از گناه زمینه های توبه حقیقی را شکل می دهد.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد امروز در برنامه سحرگهان حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد محبت الهی در دل مؤمن را زمینه برائت ذاتی از گناه توصیف کرد و اظهار داشت: اگر محبت حقیقی ذات اقدس اله در قلب مؤمن شکل بگیرد الگویی از مبارزه ذاتی با گناه در او پدید خواهد آمد که این الگو زمینه بیزاری وجودی او از گناه را فراهم می کند.

کارشناس برنامه سحرگهان حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به این که اقرار به گناه زمینه بازگشت به صراط مستقیم است، گفت: اقرار همگام با پشیمانی از گناه زمینه های توبه حقیقی را در مؤمن شکل می دهد؛ بر این اساس مؤمن با اقرار به گناه حق را به ساحت اقدس اله سپرده و خود را محکوم در برابر حکم پروردگار عالم می بیند که چنین حالتی مقدمه نزول رحمت الهی است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) قطع رحم و عاق والدین را از استراتژیک ترین اشتباهات مسلمانان دانست و ابراز داشت: الگوی مواجهه حضرت یوسف(ع) با برادران خود آن هم پس از 40 سال مشقتی که با فتنه آنان تحمل کرده بود برای تصحیح روابط اجتماعی جهان بشری یک الگوی کافی و کامل است.

وی ادامه داد: مطالعه، تأمل و تدبر در قصه قرآنی یوسف پیامبر مؤمنان را به سبک معیاری از سبک زندگی اسلامی هدایت خواهد کرد این در حالی است که رسانه ها و کارشناسان مذهبی از این حقیقت غافل مانده اند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با اشاره به اینکه اقرار به گناه می تواند زمینه توجه انسان را به ضعف های اخلاقی و رفتاری فراهم کرده و راهبردهای رفع آن را به او نشان دهد، اظهار داشت: در روایت آمده است که حضرت عیسی(ع) از محضر خداوند متعال برای آمرزیده شدن و توبه کردن ابلیس دعا کرد و واسط این توبه  شد؛ این در حالی بود که واسطه شدن حضرت از سوی ایزد منان پذیرفته شد مشروط بر آن که ابلیس بر قبر حضرت آدم ذبیح الله سجده کند.

وی در نقل ادامه روایت افزود: بر اساس آنچه که در روایات گواه داده اند ابلیس وقتی شرط خداوند متعال را شنید با تکبر گفت من به خود آدم سجده نکردم چگونه بر مزار او سجده کنم؛ بر این اساس تکبر و غرور حقیقت بدتر از گناه است که مؤمن باید از این رذیله اخلاقی برحذر باشد و اقرار گناه در مقابل خداوند متعال  می تواند این صفت را از مؤمن دور کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که اگر پنج ویژگی در مؤمن ظهور کند شیطان به او دسترسی نخواهد یافت، عنوان داشت: امام صادق (ع) فرموده است که از ابلیس نقل شده است که«پنج نفرند که هیچ راهی به آنها ندارم اما دیگر مردم در مشت من هستند اول هر کس با نیت درست به خدا پناه ببرد و در همه کارهایش بر او توکل کند، دوم کسی که شب و روز بسیار تسبیح خدا گوید، سوم کسی که برای برادر مؤمنش آن پسندد که برای خود می پسندد، چهارم کسی که هر گاه مصیبتی به او می رسد، بی تابی نمی کند و پنجم هر کس که به آنچه خداوند قسمتش کرده، خرسند است و غم روزیش را نمی خورد.»/837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات