۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۵۰۷۴۲۵
امام جمعه موقت كاشان:

تنها راه رسيدن به بركات الهي حركت در مسير تقواي الهي است

امام جمعه موقت كاشان گفت: تنها راه رسيدن به بركات الهي حركت در مسير تقواي الهي است؛ بنابراين، تقواي الهي بايد در همه ابعاد زندگي انسان ظهور و بروز داشته باشد.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار شب گذشته در جلسه تفسير قرآن در مسجد آيت الله رضوي كاشاني، از بركت بعنوان يكي از مباحث قرآني و روايي نام برد و گفت: واژه بركت، واژه هاي متداولي است كه در جامعه زياد از آن استفاده مي ‌شود و در روايات و قرآن نيز زياد از آن استفاده شده است.

وي با اشاره به اينكه از واژه بركت در قرآن حدود 30 مرتبه به شكل هاي مختلف استفاده شده است، افزود: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ›› ما قرآن را در شب مباركي نازل كرديم و حضرت عيسي مي فرمايد ‹‹وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ›› خدا من را در هر كجا كه باشم وجود با بركتي قرار داده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند در مورد آب نيز مي فرمايد ‹‹وَنَزَّلْنَا مِنْ السَّمَاء مَاء مُبَارَكًا›› ما از آسمان آب با بركتي نازل  مي‌كنيم كه حيات بشر و همه جانداران از بركت اين آب است، از اين رو  اگر آب را از دنيا حذف كنيد هيچ انسان و حيوان و گياه و نباتي وجود نخواهد داشت.

وي ادامه داد: خداوند مي فرمايد من خود نيز موجود با بركتي هستم ‹‹فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ فَتَبارَکَ اللَّه ُربَّ العالمين›› خداوند در 9 مورد از اين 30 مورد، خودش را موجود با بركت معرفي كرده است، از اين رو خداوند منبع بركات است و تمام خيرات از جانب خدا نازل مي‌شود.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايد، بركت به چيزي گفته مي‌شود كه دوام و استمرار داشته باشد، از اين رو خداوند مي فرمايد قرآن ‹‹کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ›› كتاب با بركت است.

وي همچنين اهل بيت(ع) را با بركت دانست و عنوان كرد: اهل بيت(ع) منبع بركات خدا هستند و تمام بركات خداوند ابتدا بر اهل بيت(ع) نازل مي شوند و از از اهل بيت(ع) به انسانها داده مي شود و به بركت وجود اهل بيت، همه موجودات روزي مي خورند.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه انسان هميشه بايد از خداوند خواستار بركت باشد، اظهار داشت: پيامبر اكرم هرروز صبح از خدا مي خواست روز او را با بركت و با نور و با هدايت برايش قرار دهد و يا اينكه اول هر ماه از خواست مي خواست تا ماه جديد را برايش ماه با بركت قرار دهد.

وي، عمر با بركت، خانه با بركت، خانواده با بركت، نسل با بركت، كتاب با بركت، پول با بركت، فرزند با بركت را از انواع بركت در زندگي انسان دانست و گفت: فرزند با بركت به اندازه اي مهم است كه در قوم بني اسرائيل دختري متولد شد كه از نسل اين دختر 70 پيامبر به دنيا آمد.

حجت الاسلام اسلامي تبار يادآور شد: خداوند به پيامبراكرم(ص) يك دختر به نام فاطمه زهرا(س)  داد كه حضرت بعد از 18 سال عمر با بركت به شهادت رسيد، اما از نسل حضرت فاطمه زهرا(س) يازده پيامبر ديگر متولد شدند و همه از اينكه فرزند فاطمه زهرا(س) بودند افتخار مي‌كردند و امروز نيز تعداد زيادي از سادات و علماي بزرگ از نسل  حضرت هستند كه يكي از اين علما بزرگ امام خمني‌(ره) و رهبر معظم انقلاب است.

به گفته وي، در بررسي هاي بعمل آمده ، امروز سادات بيشترين نسل را دارند كه اين نشانه با بركت بودن نسل فاطمه زهرا(س) است.

امام جمعه موقت كاشان در ادامه با اشاره به اينكه همه خيرات به دست خدا است، گفت: ‹‹بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ›› تمام خيرات در نزد خدا است، بركت نيز نوعي خير است كه نزد خدا است و خدا منبع بركات و خيرات است.

وي افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ›› اگر مردم ايمان بياورند و تقوا داشته باشند ‹‹لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ›› اگر مردم ايمان  همراه با تقوا داشته باشند، ما درهاي بركت را از زمين و آسمان را به روي آنها باز مي‌كنيم.

به گفته وي، تنها راه رسيدن انسان به بركت در زندگي، تقواي الهي است و براي كسب هر چيزي بايد از طريق تقوا به آن رسيد.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: تنها راه رسيدن به بركات الهي حركت در مسير تقواي الهي است بنابر اين، تقواي الهي بايد در همه ابعاد زندگي انسان ظهور و بروز داشته باشد.    

امام جمعه موقت كاشان، يادآور شد: بركت در اختيار خدا است و خدا براي بركت خودش حد و مرزي قرار نداده است و به كسي بركت مي‌دهد كه با تقوا باشد./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات