۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲
کد خبر: ۵۰۷۴۱۶

گزارش رسا از حضور باشکوه طلاب در راهپیمایی روز قدس/ روحانیت بازهم طلایه دار بود

روحانیت در شهر مقدس قم دوباره همپای مردم و علمای بزرگ این شهر در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کرده و تأکید کردند که تا پای جان از مظلوم دفاع خواهند کرد.
گزارش میدانی رسا از راهپیمایی روز قدس منتخب عکس های راهپیمایی روز قدس در سراسر کشور

به گزارش خبرنگار سرویس مخاطبان خبرگزاری رسا، مردم ایران اسلامی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان چه زیبا به میدان آمدند و چه زیبا شور و شعور را در مشت های خود گره کرده بودند که حتی گرمای طاقت فرسا هم نتوانست جلوی این حرکت عظیم و میلیونی را بگیرد.

زن و مرد و پیر و جوان، کودک و خردسال آمده بودند تا تأکید کنند ما در برابر ظالم، دشمن و در برابر مظلوم یاور هستیم، آمده بودند تا یک بار دیگر همدلی و همرنگی خود را با مردمان مظلوم در سراسر جهان بویژه ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین اعلام کنند و خشم و نفرت خود را از همه یاوه گویان و جنگ طلبان به تصویر بکشند.

10ها هزار نفر از مردم ولایت مدار و شهید پرور قم نیز دوشادوش مراجع و بزرگان از ساعات ابتدایی مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس در ابتدای مسیر حاضر شده بودند و برای اعلام برائت خود از استکبار و استبداد جهانی لحظه شماری می کردند.

آنها آمده بودند تا بگویند این وعده خدا است که اسرائیل این غده سرطانی باید از صفحه روزگار حذف شود و به زودی زود سزای اعمال ننگین خود را ببیند و مردم فلطسین خود سرنوشت سرزمین خود را تعیین کنند.

البته روحانیت که همواره به عنوان قشر جلودار، با بصیرت و راهبر در جامعه به شمار می روند در کنار مردم و مراجع در میدان بودند، از طلابی که تازه تحصیل خود را در حوزه شروع کرده اند تا اساتید مسنی که سال های سال در حوزه مشغول تحصیل و تدریس هستند حضور داشتند.

آنها با دهان روزه و لب های تشنه مشت های گره کرده خود را بر دهان خونخواران و اربابان شان بویژه رژیم صهیونیستی در دنیا زدند و یک بار دیگر اعلام کردند که فلسطین را تنها نگذاشته و نخواهند گذاشت.

 

روز قدس روز مبارزه با ظلم است

در ابتدای مسیر حجت الاسلام بابانژاد از اساتید سطح عالی حوزه را دیدم که آماده حرکت به سمت راهپیمایی است؛ با او به صحبت نشستم، او روز قدس را روزی برای حمایت از ملت فلسطین دانست و تأکید کرد: امام راحل امروز را روز مبارزه با ظلم مطرح کرد، بنابراین فقط بحث سرزمین فلسطین نیست.

وی تأکید کرد: هدف اصلی در این روز مبارزه با استکبار جهانی است که می خواهد کل دنیا در چنبره خود بگیرد و همه مردم جهان بویژه مسلمانان را به عنوان مردمی بدبخت معرفی کند.

حجت الاسلام بابانژاد با بیان اینکه هدف از راهپیمایی روز قدس حمایت از عرب وعجم نیست، خاطرنشان کرد: استکبار جهانی رژیم منفور صهیونیستی را در این منطقه مستقر کرد تا کل مسلمان ها را در سیطره خود بگیرد و ما باید با این اهداف استکبار مبارزه کنیم و اگر این کار را بکنیم هم ملت فلسطین آزاد می شود و هم مسلمان ها جهان از چنگال ظلم و ستم آزاد رهایی پیدا می کنند.

 

مردم در گرما و سرما از مظلوم دفاع می کنند

با او خداحافظ کردم و سراغ یکی از طلاب درس خارج حوزه علمیه رفتم و از او خواستم چند جمله ای در مورد پیام این روز برای ما بگوید که وی با اشاره به گرمای طاغت فرسای قم اظهار داشت: خودتان ببینید که پیر و جوان با وجود روزه دار بودن و تشنگی آمده اند تا تودهنی خودشان را به استکبار جهانی بزنند.

وی افزود: شاید برخی بگویند حضور ما چه اهمیتی دارد و چرا باید همیشه در راهپیمایی حاضر شویم؟ من به شما بگویم اگر حضور و استقامت مردم ما نبود، اسرائیل به این مقدار اکتفا نمی کرد و سعی می کرد تا ظلم و جهان خواری خود را در کل جهان گسترش بدهد.

این طلبه درس خارج حوزه با بیان اینکه رژیم غاصب صهیونیستی تفکر از نیل تا فرات را در سر خود دارد، خاطرنشان کرد: آنها می خواهند مردم جهان بویژه مسلمان ها را در زیر چکمه خود قرار دهند ولی کورخوانده اند چراکه مردم ما بیدارند.

وی تصریح کرد: مردم بیدار و انقلابی ما فریب تفکرهایی که از طریق رسانه های کثیف استکبار اعم از آمد نیوز و بی بی سی فارسی و رسانه هایی که میلیاردی هزینه می کنند تا افکار مردم ایران را از نظام و انقلاب دور کنند نخواهند خورد.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات در ایران افرادی همان سخن استکبار جهانی را می زنند، یادآور شد: متأسفانه هستند در ایران مسؤولانی خود فروحته که حرف آمریکا از دهان آنها زده می شود؛ به هرحال این حرکت و این خروش مردم ایران مشت محکمی به دهان منافقان داخلی و خارجی است و ما احساس غرور می کنیم که این چنین مردم با غیرت و با شعوری داریم.

 

روز قدس روز مقابله با نظام سلطه بین المللی است

از او تشکر کردم و در مسیر راهپیمایی قرار گرفتم و در مسیر راه از یکی دیگر از طلاب سطح عالی حوزه و از پژوهشگران حوزوی حجت الاسلام حیدری پور در مورد اهمیت راهپیمایی روز قدس سؤال کردم که او در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: روز قدس روز مقابله با نظام سلطه بین المللی است که مبتنی بر مکیدن ثروت ملت های محروم در جهان است و نماد او آمریکای جهان خوار است.

وی افزود: آمریکا و هم پیمانان آنها سالیان پیش در منطقه خاورمیانه یک غده سرطانی را با اتکای بر ثروت های صهیونیست ها کاشته اند تا هم موجب آزار مسلمان ها باشند و هم اتحاد مسلمان ها را ابین ببرند.

این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: پیدایش این غده سرطانی باعث شد بخش عظیمی از سرزمین های اسلامی در دست غیر مسلمان ها و کسانی قرار بگیرد که به دنبال از بین بردن صدای اسلام در جهان هستند و در نهایت این روز، روز حمایت از ملت مظلوم فلسطین است که نماد مظلومیت در جهان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه راهپیمایی روز جهانی قدس ابعاد چند گانه ای دارد که باید همه آنها مورد توجه قرار بگیرد، ابراز داشت: در حقیقت هرگامی که امروز در این مسیر برداشته می شود لبیکی به ندای مظلومیت خواهی است که در جهان بلند شده است.

 

مسؤولان باید قدردان مردم باشند

در ادامه با حجت الاسلام میرامام طلبه سطح عالی حوزه صحبت کردم که به همراه دوستان و طلاب دیگر در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کرده بود.

وی اظهار داشت: واقعا جای شکر و سپاس دارد که مردم ما بعد از 38 سال پای انقلاب و ارزش های اسلامی وشعارهای امام راحل مانده اند، بنابراین هم باید شکرگذار خداوند باشیم که این چنین مردمی داریم و هم شکرگذار خود مردم باشیم که از آرمان های انقلاب دست برنمی دارند.

حجت الاسلام میرامام با اشاره به لزوم توجه مسؤولان به مردم تأکید کرد: مسؤولان باید قدر این مردم را بدانند و هرکاری که می توانند برای رفاه آنها انجام دهند، چراکه هویت انقلاب اسلامی ما به این مردم است و اگر آنها نباشند نظام اسلامی پابرجا نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته مردم انقلابی و همیشه در صحنه ما نیز باید قدر اسلام و مسلمان بودن خود را بدانند چون این اسلام است که باعث وحدت، همدلی و همراهی ما شده است و نمی گذارد که در برابر ظلم و ظالم سکوت اختیار کنیم.

پس از تشکر از آقای میرامام به مسیر خود در راهپیمایی ادامه دادم؛ تنها چیزی که در راهپیمایی روز جهانی قدس از همه بیشتر به گوش می رسید، فریاد رسای مرگ برآمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر منافق و مرگ بر آل سعود از حنجره مراجع، علمای بزرگ، روحانیت و مردم انقلابی و ولایت مدار قم بود.

 

روز قدس روز عمل به آیات قرآن است

یکی دیگر از افرادی که با آنها صحبت کردم حجت الاسلام مؤدب استاد روانشناسی اسلامی و فعال فرهنگی بود که وی حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس را روز عمل به آیات قرآن دانست و تأکید کرد: آیات قرآن تبری از دشمنان اسلام و قرآن را لازم می داند.

وی افزود: در قرآن می خوانیم: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا» به این معنا که مشرکان و یهود هم دشمن ترین دشمن مسلمان ها و هم دشمن ترین دشمنان خداهستند، بنابراین نماد تبری جهانی ملت های مستضعف از ظلم جهانی یهود، روز قدس است.

حجت الاسلام مؤدب همراهی مردم با ولی فقیه را پیام دیگر راهپیمایی روز جهانی قدس دانست و یادآور شد: همراهی مردم با رهبر نقطه پیکانی است که قاعده توحید افعالی از ما خواسته است، همچنانکه در قرآن می خوانیم «و ما رمیت اذ ولکن الله رمی»؛ همراهی با رهبر همراهی با پیغمبر بودن است و همراهی با پیامبر اراده خدا را تجلی دادن است.

وی تأکید کرد: قطعا اراده خدا آخر همه اراده ها و مؤثرترین آنها است؛ ما تا آخر ایستاده ایم، در برابر ظلم وظالم سکوت نمی کنیم و با سعی و تلاش و عمل به دستورات قرآن منتظر حکومت جهانی مهدوی خواهیم بود.

در ادامه مسیر دو طلبه جوان را دیدم که بعد از راهپیمایی طولانی در سایه ای نشسته و مشغول استراحت هستند، پیش آنها رفتم و خواستم چند جمله ای در مورد روز جهانی قدس و البته مسائلی که در روزهای اخیر در کشور مطرح شده است، بیان کنند.

 

بارزترین مصداق نظام سلطه رژیم غاصب صهیونیستی است

آقای گودرزی در ابتدا با بیان اینکه روز قدس حاوی پیام های متعددی است، اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مهترین پیام راهپیمایی روز جهانی قدس مبارزه با استکبار جهانی است، یعنی مبارزه با یک نظام سیاسی سلطه گری که یک مصداق آن رژیم صهیونیستی است.

وی عنوان داشت: پیام دیگر امروز حمایت از مردم مظلوم فلسطین است که بیش از نیم قرن در چنگال غاصبان یهودی و بی دین قرار گرفته و جان و مالشان به تاراج رفته است.

این طلبه حوزه علمیه با تأکید بر اینکه ظلم و ظالم با اسلام جمع نمی شود، تأکید کرد: ما در این روز علاوه بر اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین، اعلام حمایت از سایر ملت های مظلومی است که مورد تجاوز دولت های غاصب قرار گرفته اند که از جمله مهمترین این دولت ها، آل سعود جنایتکار است.

 

گروه داعش کوچت تر از این حرف ها است

آقای رمضانی نیز در این گفت‌وگو به قضیه دفاع موشکی سپاه پاسداران اشاره کرد و یادآور شد: این حرکت در پاسخ به حرکات کوچک گروه تروریستی داعش بود و نشان داد که ما علاوه بر مذاکره و راهکارهای سیاسی به مسأله نظامی نیاز داریم.

وی تأکید کرد: ما نیاز داریم همیشه و در همه زمان ها جزو قدرت های نظامی بزرگ باشیم تا دشمنان حتی فکر تجاوز به سرشان نزند و گوشه چشمی به این مردم و کشور نداشته باشند؛ به هر حال این حرکت سپاه پاسداران کار بسیار به جا و پاسخی دقیق و قاطعانه بود.

این طلبه سطح عالی حوزه با اشاره به سخنان برخی مسؤولان مبنی بر اینکه کشور ما به قدرت نظامی نیاز ندارند، تصریح کرد: آنها نیز در همین حرکت اخیر فهمیدند حرف هایی که می زدند یاوه گویی های غرب است و باید بدانند دشمنان خارجی می خواهند ما را به سمت کشورهایی ببرند که ابتدا قدرت های نظامی آنها را تضعیف کردند و بعد بر آنها سلطه پیدا کردند.

وی تصریح کرد: عقیده افرادی که عامدانه یا جاهلانه می گویند ما نیاز به قوی شدن در مسائل نظامی نداریم خیال باطل و خام است که از سوی دشمنان خارجی تلقین می شود.

کم کم به پایان راهپیمایی نزدیک می شدم که در کنار خیابان دو روحانی را دیدم و بعد از گفت‌وگوی با آنها فهمیدم که حجت الاسلام رضایی استاد مرکز مشاوره اسلامی معاونت تهذیب حوزه علمیه قم و حجت الاسلام بابایی شاگرد ایشان است.

 

صدای مردم ما در دنیا اثر می گذارد

حجت الاسلام رضایی در ابتدا اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که این شعارهایی که ما امروز در راهپیمایی روز جهانی قدس می دهیم در کل عالم اثر می گذارد و این طور نیست که تنها مردم در همین شهر صدای ما را بشنوند و تمام شود.

وی تأکید کرد: از نظر علمی هم ثابت شده است که وقتی تعدادی از مردم انزجار خود را از فرد یا گروهی به صورت عمومی نشان بدهند، این فریاد در کل عالم تأثیر می گذارد؛ فریادهای امروز ما بر علیه صهیونیست اثر مخرب خود را بر اسرائیل خواهد گذاشت.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه در آینده نزدیک اسرائیل از میان خواهد رفت، خاطرنشان کرد: ما در راه مبارزه با استکبار جهانی آن قدر جلو می رویم که روزی دیگر اثری از تل آویو و صهیونیست ها روی صفحه نقشه جهان باقی نماند.

برخی در داخل هیاهو می کنند

حجت الاسلام بابایی در ادامه به مسائل مربوط به شلیک موشک های سپاه به مواضع داعش در سوریه اشاره کرد و عنوان داشت: طبق همان مثل معروف عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، چراکه بعد از قصه انتخابات و بگومگوی های سیاسی، جبهه مقاومت به این کمک پشتیبانی نیاز داشت ولی در آن زمان این امکان نبود.

وی ادامه داد: نیروهای نظامی ما اگر در آن زمان می خواستند کمکی بکنند، برخی در داخل که تفکراتی نزدیک به داعشی های عراق و سوریه دارند هیاهو می کردند ولی بعد از عملیات تروریسی این مسأله به راحتی اتفاق افتاد.

 

انتقام خون شهدای حمله تروریستی تهران را گرفتیم

پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه این حرکت سپاه پاسداران سه پیام مهم داشت، ابراز کرد: پیام نخست کمک جمهوری اسلامی و پشتیبانی ما از جبهه مقاومت بود که توانستیم مقر فرماندهی و تسلیحاتی داعش را در سوریه از بین ببریم و ستاد فرماندهی آنها را با آسیب جدی رو به رو کنیم.

وی ادامه داد: دومین ویژگی این حرکت این بود که انتقام ما نسبت به حملات تروریستی داعش در تهران و به شهادت رسیدن مظلومانه جمعی از مردم کشورمان بود و سوم آنکه همه دشمنان و دوستانی که به فرموده رهبری دلشان می لرزند و فکر می کنند، دشمنان می تواند با یک دکمه همه قدرت نظامی ایران را از بین ببرد دلشان قرص شود.

حجت الاسلام بابایی با اشاره به اینکه در کشور ما ولایت فقیه در رأس قرار دارد، تصریح کرد: همه مردم کشور ما و حتی دشمنان داخلی و خارجی فهمیدند که نیروهای انقلابی و نیروی های نظامی ما چه توان و قدرتی برخوردار هستند..

در ادامه راهپیمایی و در آستانه آغاز مراسم پیش از خطبه های نماز جمعه قم سعی کردم حداقل با چهار یا پنج نفر دیگر گفت‌وگو کنم که در این میان با آقای الهی طلبه حوزه علمیه رو به رو شدم که به همراه دوست خود در این مراسم حاضر شده بود.

 

دفاع از مظلوم با دهان روزه ارزش بسیار زیادی دارد

وی عنوان داشت: وقتی مردم  در این گرمای طاقت فرسا با دهان روزه از خانه بیرون آمدند و بر علیه استکبار جهانی فریاد می زنند ارزش بسیار زیادی دارد و اجر روزه شان را چند برابر می کند.

آقای الهی با اشاره به سخن پیامبر مبنی بر اینکه روزه در گرما همچون جهاد است، خاطرنشان کرد: وقتی مردم برای اسلام در این روز و برای مقابله با استکبار جهانی و سرافراز نگه داشتن ایران اسلامی به میدان می آیند یقینا ارزش روزه را صدها برابر می کند و خود خدا می تواند این ثواب و اجر را حساب کند.

وی با اشاره به اینکه یاری مظلومان در کنار روزه داری مسأله ای قابل تقدیر از مردم ایران است، عنوان داشت: این حرکت اقتدار اسلام و نظام اسلامی است همانطور که دفاع موشکی ما از جبهه مقاومت در روزهای گذشته نیز به نوعی از اقتدار اسلام دفاع کرد.

دین سعودی ها اسلام نیست

آقای پورعباسی نیز با بیان اینکه ما در این راهپیمایی به دنبال اعلام اسلام کامل هستیم، عنوان کرد: ما معتقدیم اسلام در ایران کامل بوده و دین سعودی ها و عرب های مطیع اسرائیل اصلا اسلام نیست.

وی ابراز خرسندی کرد: راهپیمایی روز جهانی قدس هرسال پرشور تر از سال گذشته برگزار می شود و از خداوند می خواهیم روزی برسد که با چشمان خودمان ببینیم اثری از آمریکا و اسرائیل و آل سعود روی کره زمین نباشد.

 

مسأله فلسطین همیشه مسأله اصلی دنیای اسلام بوده و هست

حجت الاسلام صادقیان از اساتید حوزه علمیه قم که به همراه دختر خردسال خود در این راهپیمایی شرکت کرده بود نیز با بیان اینکه حضور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس چند پیام مهم دارد، یادآور شد: پیام نخست این است که همه بدانند مسأله فلسطین مسأله اصلی دنیای اسلام است و این مسأله از تارک جمهوری اسلامی پاک نخواهد شد.

وی تأکید کرد: هر جنبش و هرحرکتی چه ملی و چه اسلامی اگر مسأله فلسطین را در دستور خود قرار ندهد حرکت درست نیست و قطعا به نتیجه نمی رسد چراکه نماد تظلم خواهی و ظلم ستیزی در سراسر جهان فلسطین است.

وی با تصریح بر حمایت ایران اسلامی از فلطسین و قدس شریف ادامه داد: پیام دوم این است که ملت ایران پای مردم فلسطین ایستاده است و آزادی قدس شریف را جزو آرمان های خود می داند و در این راه از هیچ کمکی به فلسطین اعم از اقتصادی و نظامی و سیاسی دریغ نمی کند.

 

تا نفس آخر ایستاده ایم

در ادامه با حجت الاسلام سید مسعود قاضوی مبلغ با سابقه حوزه علمیه و طلبه درس خارج نیز گفت‌وگویی صمیمانه کردم که وی نیز با اشاره به ضرورت حمایت همه جانبه ملت های منطقه از مظلومان اظهار داشت: حضور مردم ما در روز راهپیمایی روز جهانی قدس با دهان روزه و در گرمای تابستان شدید نشان یک از موضوع دارد و آن ایستادگی ما تا آخرین نفس است.

وی تأکید کرد: بنا امام راحل ما باید همیشه حامی و پشت و پناه هر مظلومی در سراسر جهان باشیم و از کمک های خود برای نجات مستضعفان از دست مستکبران عالم دریغ نمی کنیم.

حجت الاسلام قاضوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مسأله سند 2030 اشاره کرد و یادآور شد: بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب این که فکر کنیم این سند در کشور ما متوقف شده است، سطحی نگری است، بنابراین باید فکر ریشه ای و دقیق برای این مسأله صورت بگیرد و به صورت کلی بساط این گونه برنامه ها از کشور اسلامی ما برچیده شود.

وی عنوان داشت: به عقیده من ما در کشوری زندگی می کنیم که قوانین متعالی اسلام بر آن حاکم است، بنابراین معنایی ندارد کشورهای غربی که بویی از اسلام و معنویت نبرده اند بخواهند برای فرهنگ و آموزش ما برنامه طولانی مدت نویشته و به مرور زمان فرهنگ اصیل اسلامی ما را دچار استحاله کنند.

دفاع از ملت های مظلوم دفاع  از کیان ایران اسلامی است

در پایان کار با یکی دیگر از طلاب درس خارج صحبت کردم که وی نیز با اشاره به لزوم حمایت همه جانبه ایران اسلامی از ملت های مظلوم منطقه خاطرنشان کرد: ملت ما معتقد است که دفاع از ملت های فلسطین، عراق، سوریه و یمن در واقع دفاع از کیان ایران است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که مدافعان حرم را زیر سؤال می برند با حادثه اخیر تروریستی در تهران فهمیدند که دفاع از حرم دفاع از تهران و اصفهان و شیراز است.

این طلبه پژوهشگر نیز با اعتراض به سند 2030 و فریادهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ابطال آن یادآور شد: نباید مسؤولان یک کشور که داعیه فهم دین دارند این قدر راحت در برابر فرهنگ غرب از خود نرمش نشان بدهند؛ ما دین کاملی داریم و هیچگاه زیر سلطه بیگانگان بویژه در جنگ نرم نخواهیم رفت./1330/ز۵۰۱/ج

گزارش از داود جعغری

ارسال نظرات