۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۵۰۷۴۰۸
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

شناخت امام علی برابر با تدبر در قرآن کریم است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم علم الله است، گفت: تدبر در قرآن کریم با شناخت امام علی(ع) میسر می‌شود.
انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم در مسجد امیر(ع) گفت: در طول تاریخ هزارن نوع تفسیر قرآن کریم نگارش شده است.

وی افزود: هر یک از این تفاسیر به صورت شگفت انگیز دارای مطالبی جدید، نو و ناب از آیات قرآن بوده که از سوی کاشفان آیات الهی کشف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان داشت: روزی از صاحب المیزان پرسش شد که تفسیر قرآن در عصر کنونی دارای چه جایگاهی است چنین پاسخ دادند که از زمان ابن عباس شاگرد امیرمومنان علی(ع) تا به امروز همه مفسران تفاسیر خود را در یک جا جمع کنند به نظر من تفاسیر همه مفسران در این 15 قرن تنها تا لب دریا نزدیک شده‌ و هنوز وارد دریا نشده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر علم همه مفسران را در برابر علم و تفسیر امام علی(ع) قرار دهند همانند قطره‌ای دربرابر دریا است. پیامبر(ص) می‌فرماید: در قیامت اگر از روی کتاب الهی پرده بردارند همه مشاهده خواهند کرد که هیچ علمی از قرآن کشف نشده است؛ چرا که قرآن کریم علم الله است.

وی اضافه کرد: قرآن چون مخلوق است ابتدا دارد اما تا روز قیامت انتها ندارد. قرآن بسیاری از امور را بر مکلف واجب کرده که یکی از آن امور تدبر در آیات الهی است که اکثر مردم نسبت به انجام این واجب الهی بی تفاوت هستند.

این مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه تدبر در قرآن کریم زمینه کشف حقایق الهی است، گفت: انسان در سوره حمد باید تدبر کند تا بداند ثنا شایسته چه کسی است اگر انسان الحمدالله را درک کرده سپس آن را بر زبان جاری کند با همان لفظ وارد عالم هستی شود و این معنای واقعی تدبر است.

استاد اخلاق ادامه داد: خداوند در زمینه تدبر در آیات الهی می‌فرماید: آیا شما در این قرآن اندیشه نمی‌کنید که حقایق را درک کنید؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: علی قرآن و قرآن علی است، قرآن و علی هر دو در حال حرکت هستند که یکی به صورت کتاب خطی و دیگری به شکل انسان کامل است که هر دو در حوض کوثر مرا ملاقات خواهند کرد؛ بنابراین انسان اگر امام علی(ع) را بفهمد قرآن را درک خواهد کرد.

این دانشمند فرزانه اضافه کرد: امام علی(ع) صراط مستقیم و شناخت ایشان تدبر در قرآن است./۲۰۲/۸۱۳/ب۱

ارسال نظرات