۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۰۷۳۳۸

برگزاری روز قدس در نقاط مختلف جهان/بازتاب حضور گسترده مردم ایران در رسانه‎ها

مردم روزه دار ایران همزمان با بسیاری از کشورهای جهان برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خیابان‎ها آمده و شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند که این حضور مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفت.
رژیم صهیونیستی قدس اشغالی

به گزارش خبرگزاری رسا، مردم سراسر جهان در پاسخ به فتوای تاریخی امام خمینی (ره) برای حمایت از مردم فلسطین، به خیابانها آمده و شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند. در این میان، حضور خبرنگاران خارجی و پوشش این تظاهرات در کشور ایران جالب توجه است.

راهپیمایی روز قدس در نقاط مختلف جهان:

برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در نیجریه

صدها نفر در شهر کودان از ایالت کادونای نیجریه مراسم روز جهانی قدس را بزرگ داشته و به راهپیمایی پرداختند.

مردم نیجریه در این تظاهرات تصاویری از شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز در دست داشتند.

روز قدس در نیجریه

تظاهرات گسترده روز جهانی قدس در دمشق

رسانه‌ها از تظاهرات گسترده مردم سوریه در دمشق در بزرگداشت روز جهانی قدس خبر می‌دهند.

پایگاه الاخباریه سوریه گزارش داد که تظاهرات گسترده‌ای از ورودی بازار الحمیدیه در دمشق آغاز شده است.

این تظاهرات به مناسبت بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد روز جهانی قدس و همبستگی با مردم فلسطین برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها مردم روزه دار سوریه با تجمع در میدان الحجاز در مرکز شهر دمشق از مسیر خیابان النصر و بازار شهیر حمیدیه راهپیمایی خود را در صفوف منظم و به هم فشرده آغاز کردند.

قرار است، راهپیمایان در پایان این مراسم و در محوطه بیرونی مسجد جامع این شهر تجمع کنند و با برپایی آیین عبادی سیاسی نماز جمعه، وحدت اسلامی را تجلی بخشند.

نمونه بزرگ قدس که با پرچم های جمهوری اسلامی ایران، سوریه و فلسطین و همچنین تمثال حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مزین شده، در میان راهپیمایان به حرکت در آمده و بر شکوه راهپیمایی افزوده است .

عکس های سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان، بشار اسد رییس جمهور سوریه، شهدای انتفاضه فلسطین و برخی شخصیت ها و رهبران گروه های مبارز فلسطینی  از جمله شهید فتحی شقاقی دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی در طول مسیر راهپیمایان برافراشته شده است.

راهپیمایان تعداد زیادی پارچه نوشته، پوستر و عکس با خود حمل می کنند که در آنها جنایات دشمنان در کشورهای اسلامی از جمله سوریه، یمن، فلسطین وعراق به شدت محکوم شده است.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی که اکثریت آنان از قشر جوان هستند، با شور و نشاط خاصی، شعارهایی کوبنده علیه اشغالگران قدس شریف و حامیان و همراهان آنها سرداده اند.

آنان در شعارهای خود با ملت مقاوم فلسطین اعلام همبستگی  و جنایات صهیونیست ها و حامیان و همراهان آنها به ویژه آل سعود را علیه مسلمانان محکوم می کنند.

«دفاع از فلسطین باعث عزت اسلام است»، «نابودی رژیم اسرائیل خواسته مسلمانان است»، «جنایات رژیم آل سعود و تکفیریها محکوم است»، از جمله شعارهای راهپیمایان در این مراسم است.

مراسم روز قدس علاوه بر شهر دمشق، به طور همزمان در چند شهر سوریه از جمله حلب، لاذقیه، حمص و همچنین حرم حضرت زینب کبری (س) برگزار شده است.

این مراسم با اهتمام کمیته دوستی ملت های مسلمان فلسطین و ایران، ائتلاف گروه های مبارز فلسطینی، کمیته سوری حمایت از فلسطین و قدس شریف و حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه برگزار شده است.

پرچم سوریه

تظاهرات روز جهانی قدس در جاکارتای اندونزی

مردم پایتخت اندونزی در روز جهانی قدس در همبستگی با مردم فلسطین تظاهرات کردند.

مردم اندونزی همزمان با مردم سایر کشورهای جهان در روز جهانی قدس در جاکارتا، پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

آنان در این تظاهرات پرچم‌های فلسطین و حزب‌الله لبنان را در دست داشتند.

برگزاری تظاهرات روز قدس در العوامیه عربستان

مردم العوامیه در شرق عربستان نیز همپای مردم سایر کشورها در تظاهرات روز جهانی قدس مشارکت کردند.

شهروندان عربستانی در این تظاهرات تصاویری در دست داشتند که مسجد الاقصی و مسجدی در العوامیه که نیروهای نظامی آل سعود به آن حمله کردند را نشان می‌داد.

مردم العوامیه همچنین تصاویر آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین را نیز در دست داشتند.

پرچم فلسطین

راهپیمایی روز جهانی قدس در کوالالامپور

مردم مسلمان مالزی روز جمعه در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کرده و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

همچون سال های گذشته  گروه های مختلف از مسلمانان و غیر مسلمان بعد از نماز جمعه به سوی سفارت آمریکا راهپیمایی کردند و خشم و انزجار خود را از جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان آن از جمله آمریکا به نمایش گذاشتند.

سخنرانان روز جهانی قدس هم از موضوع فلسطین به عنوان مساله اصلی جهان اسلام یاد کردند و از توطیه های صهیونیسم جهانی ضد مسلمانان گفتند.

راهپیمایان در دست نوشته ها و فریادهایشان اعلام کردند از اشغالگران قدس شریف بیزارند و نمی توانند در برابر ستم ها ، کشتار و زورگویی های صهیونیست ها ساکت باشند.

برگزاری مراسم روز قدس در ورشو

به مناسبت روز جهانی قدس، مراسمی با حضور ایرانیان مقیم، سفیر عراق، کاردار سوریه و مسئولان جوامع اسلامی لهستان در حسینیه حضرت زهرا(س) سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر ورشو برگزار شد.

در این مراسم رامین مهمانپرست سفیر جمهوری اسلامی ایران در لهستان، سیاست رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی حامی آن را ایجاد فتنه های قومی و مذهبی به منظور درگیری بین مسلمانان عنوان کرد.

 مهمانپرست هدف از تعیین روز قدس توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را وحدت جهان اسلام در حمایت از فلسطین و مقابله با استکبار و رژیم صهیونیستی برشمرد و هر گونه تفرقه بین مسلمانان و ایجاد فتنه های قومی و مذهبی و تحرکات تروریستی را طراحی صهیونیست ها دانست که متاسفانه برخی از کشورهای منطقه در این مسیر حرکت می کنند.

وی لزوم هوشیاری و وحدت مسلمانان در این برهه حساس را ضروری دانست و بر مقابله با دشمن اصلی یعنی رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

در این مراسم سفیر عراق، کاردار سوریه، یکی از فعالان فلسطینی و برخی از شخصیت ها و روسای مجامع اسلامی لهستان به ایراد سخنرانی پرداخته و بر وحدت مسلمین در مقابله با توطئه های خطرناک دشمنان و فتنه های رژیم صهیونیستی تاکید کرده و نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بعنوان روز قدس را یادگاری وحدت آفرین در بین جهان اسلام از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) ذکر کردند.

برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در شهر بمبئی هند

مراسم نماز جمعه روز جهانی قدس با حضور مسعود خالقی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مومبای (بمبئی) و دیپلمات های ایرانی و تعداد کثیری از مسلمانان در مومبای، علمای اهل تسنن و شیعه و ایرانی های مقیم در خوجه مسجد شیعیان اثنی عشری در مومبای برگزار شد.

پس از نماز جمعه مسلمانان روزه دار با حمل پلاکاردها و سردادن شعارهایی به  راهپیمایی پرداخته و سپس در جلسه ای با حضور خطبا و اندیشمندان مسلمان در قیصر باغ (محله مسلمان نشین بندی بازار) گردهم آمدند. آنها ضمن حمایت از مردم فلسطین و غزه، جنایات رژیم صهیونیستی و سکوت جامع بین المللی را محکوم کردند.

بارزترین مشخصه این راهپیمایی وحدت بین اقشار و اقوام مختلف بود، راهپیمایان با در دست داشتن پلاکاردها و دست نوشته هایی ضمن سر دادن شعار مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا و مرگ بر داعش، خشم و انزجار خود را از افراطی گری و تروریسم، ابراز داشتند. 

تظاهرکنندگان هندی همچنین با شعارهایی، حمایت خود را از مردم مظلوم غزه و فلسطین ابراز و اعلام کردند با تمام وجود از آنها پشتیبانی خواهند کرد و دنیا باید نسبت به احقاق حقوق آنها توجه جدی مبذول کند.
امام جمعه خوجه مسجد شیعیان اثنی عشری در ابتدا بحثی پیرامون مبانی اعتقادی مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمین مطرح و سپس به اقدام شجاعانه امام خمینی (ره) در اعلام جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس اشاره و دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین را وظیفه هر مسلمان عنوان کرد.

وی در خطبه های نماز جمعه از دولت هند خواست تا از مردم فلسطین در به دست آوردن سرزمینشان حمایت کند.

شیعیان و اهل سنت و دیگر اقشار مردم بمبئی امروز در راهپیمایی روز جهانی قدس در کنار یکدیگر، نمایشی دیدنی از وحدت و همبستگی در برابر دشمنان اسلام ارائه کرده و اعلام کردند که در مقابل توطئه ها خواهند ایستاد.

روز جهانی قدس در شهر امام علی (ع)
راهپیمایی روز جهانی قدس امروز جمعه همزمان با ایران و نیز بغداد ، در شهر نجف اشرف، شهر مولای متقیان امام علی (ع) ،با حضور هزاران تن از اهالی این شهر برگزار شد.

در این مراسم که هزاران تن از مقام های محلی، شهروندان، عشایر و گروه های مقاومت اسلامی حضور داشتند، راهپیمایان رژیم صهیونیستی اسراییل را به عنوان رژیمی نامشروع و فاسد محکوم کردند.
شرکت کنندگان در راهپیمایی روز قدس، با شعارهای مرگ برآمریکا، مرگ براسرائیل و نیز لبیک یا خمینی، لبیک یا سیستانی و لبیک یا خامنه ای، با ملت مظلوم فلسطین اعلام همبستگی کردند.

راهپیمایان در نجف اشرف همچنین از رنج هایی که دیگر ملت های منطقه از سیاست های صهیونیست ها و متحدان وهابی رژیم صهیونیستی متحمل می شوند، غافل نشده و با شعارهای 'درود برشیخ عیسی قاسم' با مردم بحرین ابراز همبستگی کردند و شعارهایی نیز در حمایت از ملت مظلوم بحرین که این روزها زیر شدیدترین حملات رژیم سعودی قرار دارند، سر دادند.

راهپیمایان با شعارهای خود در حمایت از ملت های مظلوم منطقه اعم از بحرین، یمن ، لبنان و فلسطین ، انزجار خود را از سیاست های استکباری آمریکا و رژیم اشغالگر قدس بیان کردند.

این مراسم با حضور جمعی از روحانیون و علمای عراقی، آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده رهبر معظم انقلاب در عراق و عبدالرحیم ساداتی فر سرکنسول ایران در نجف اشرف و نیز مسئولان نهادها و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در این شهر برگزار شد.

براساس این گزارش، بسیاری از شهرهای جنوبی و مرکزی عراق امروز جمعه شاهد حضور هزاران مرد و زن عراقی بود که در راهپیمایی های مشابهی به مناسبت روز قدس شرکت کردند.

همچنین هزاران تن از جوانان عراقی با لباس های رزم در خیابان فلسطین منتهی به میدان بیروت در مرکز بغداد در حالی که از روی پرچم رژیم صهیونیستی عبور می کردند، رژه رفتند.

آیین روز قدس در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد

به مناسبت آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس، مراسم نماز جمعه در مسجد امام علی (ع) در بیشکک پایتخت قرقیزستان به این روز اختصاص پیدا کرد.

به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران از بیشکک این مراسم با حضور جمعی از آذری ها، افغانی ها و ایرانیان مقیم برپاشد.
امام جماعت مسجد به بهمین مناسبت به تشریح چگونگی اعلام این روز در سال 1358 توسط امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین پرداخت.

وی از امام خمینی (ره) به عنوان یک رهبر فرامذهبی که تنها به فکر عزت و سربلندی تمام مسلمانان اعم از شیعه و سنی بود نام برد و تاکید کرد که برغم اینکه او یک مرجع شیعه بود به حمایت مستقیم مسلمانان سنی مذهب فلسطین پرداخت و این روز را به عنوان روز حمایت از فلسطین و زنده نگاه داشتن مبارزه با دشمن صهیونیستی اعلام کرد.

مراسم روز قدس در جمهوری آذربایجان برگزار شد

مراسم روز جهانی قدس امروز با حضور جمعی از مردم، فعالان احزاب و تشکل‌های سیاسی و اجتماعی در جمهوری آذربایجان برگزار شد.

اعضا و فعالان حزب اسلامی، جنبش مقاومت اسلامی، اتحادیه روشنفکران و گروهی از مردم شهر باکو پایتخت جمهوری آدربایجان با اجتماع در محل دفن شهدای راه استقلال و آزادی، همبستگی خود را با مسلمانان جهان به ویژه مردم فلسطین و آزادی قدس شریف اعلام کردند.

«حاجی الهام علی اف» نائب رییس حزب اسلامی جمهوری آذربایجان در این مراسم گفت، این تجمع و اعتراض علیه صهیونیسم، استکبار جهانی، ظلم و اشغالگری است و مردم جمهوری آذربایجان همواره اعتراض خود را به ظلم و اشغالگری بیان کرده است.

وی با اشاره به اشغال سرزمین‌های فلسطین به وسیله رژیم صهیونیستی گفت در حال حاضر بخشی از سرزمین‌های جمهوری آذربایجان نیز اشغال و حقوق حقه مردم جمهوری آذربایجان پایمال شده و ما نیز جزو مردم مظلوم جهان هستیم. به همین دلیل باید همواره اعتراض خود را علیه اشغالگری بیان و از حقوق ستم دیدگان جهان دفاع کنیم.

در آستانه روز جهانی قدس پلیس باکو برای جلوگیری از هر گونه تجمع اعتراض آمیز در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی تدابیر پیشگیرانه انجام داده و نیروهای انتظامی در این مکان مستقر شده است.

برگزاری روز جهانی قدس در رومانی

روز جهانی قدس در رومانی در جمعه آخر ماه مبارک رمضان با استقبال جمع کثیری از مسلمانان در مراکز اسلامی شهر بخارست پایتخت رومانی برگزار شد.

در این مراسم ائمه جمعه و جماعات در ارتباط با اهمیت قدس شریف و فلسطین اشغالی سخنانی ایراد کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالعظیم الکندی امام جمعه یکی از مساجد شهر بخارست در مرکز اسلامی این شهر در خطبه اول نماز جمعه تصریح کرد: امام خمینی (قدس سره ) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس اعلام کردند تا همه مسلمانان به حق غصب شده خود یعنی قدس شریف آگاه شوند.

وی در ارتباط با آیه شریفه اسراء « ...الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا ...» به ضرورت آگاهی بخشی و افزایش تلاش و فعالیت مسلمان‌ها اشاره و اضافه کرد: در ایران اسلامی صنایع پیشرفته در سطوح مختلف به ویژه صنایع نظامی و هوایی مایه مباهات همه مسلمانان و امت اسلامی شده است.

عبدالعظیم الکندی اظهار داشت: ساخت پهپادها و موشک‌های دفاعی ایران موجب عزت و حرکت مسلمانان است. ایران به دستاوردهای بزرگی نائل شده که دشمنان اسلام را به رعب و هراس می‌اندازد و لرزه بر اندام آنها می‌افکند.

وی ادامه داد: ایران درسی به دشمنان داده است که هیچگاه فراموش نخواهند کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالعظیم الکندی روز جهانی قدس را روز بیداری و حرکت مسلمانان دانست و تاکید کرد: باید از ترس و هراس؛ جزع و فزع دوری و قدس شریف و فلسطین را آزاد کرد تا کرامت اسلامی به امت بازگردد. در سطوح مختلف دفاعی از بذل جان و مال و از شیوه مذاکرات برای دفاع از حقوق مسلمانان و حفظ کرامت و عزت و آنها دریغ نکرد.

وی در پایان این مراسم حضور مردم ایران در راهپیمایی روز قدس و برگزاری مراسم در سایر کشورها را نشانه و فریاد آزادی خواهی برای گرفتن حق غصب شده مسلمانان خواند که با همبستگی آنها بدست خواهد آمد.

آیین بزرگداشت روز جهانی قدس در بلغارستان برگزار شد
به مناسبت گرامیداشت روز جهانی قدس مراسمی با حضور 'حسن دو طاقی' کاردار موقت سفارت، 'محمد علی کیانی' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین جمعی از شخصیت های فرهنگی، علمی و اتباع کشورهای عراق، بلغارستان و ایران در شهر صوفیه پایتخت بلغارستان برگزار شد.

حسن دوطاقی کاردار موقت کشورمان در بلغارستان در این مراسم ضمن قبولی طاعات و عبادات برای روزه داران طی سخنانی گفت: در این روزهای پایانی ماه مبارک رمضان بار دیگر قصه پر غصه قدس عزیز، داستان طولانی ترین اشغال در جهان اسلام که تاکنون حل نشده است و موضوع شکنجه و درد و رنج مردم مظلوم فلسطین توجه جهان اسلام و همه آزادیخواهان جهان را به خود معطوف کرده است.

دو طاقی افزود: فلسطین به دلیل ظهور پیامبران توحیدی، معراج پیامبر اسلام و اینکه قبله اولین مسلمانان بوده، برای جهان اسلام مقدس است.

کاردار موقت کشورمان خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی در میان تلاطمی از بحران های منطقه ای قرار دارد. مقاومت در فلسطین به یک فرهنگ تبدیل شده و این مقاومت هویت ملی مردم فلسطین شده است.

دوطاقی گفت: گروه های فلسطینی با مشی های مختلف مقاومت کرده اند اما پدیده اسلام گرایی صبغه دیگری به اتحاد و حرکت آنها داده است و مطالبات آنها را حداکثری کرده است.

کاردار موقت کشورمان در صوفیه اظهار داشت: جنگ 33 روزه لبنان و جنگ های دیگر در غزه همگی صفحاتی درخشان از کارنامه مقاومت است که موجب افتخار تمام ملت های منطقه، جهان اسلام و همه انسان های آزادی خواه جهان است.

راهپیمایی روز قدس در شهر استانبول برگزار شد
راهپیمایی روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان همچون بسیاری از شهرهای مهم جهان در شهر استانبول ترکیه نیز برگزار شد.

در این راهپیمایی که بعد از مراسم نماز جمعه در مسجد سلطان محمد فاتح از مقابل این مسجد تا فاتح آنیت پارک ادامه یافت، هزاران نفر از مسلمانان روزه دار با سر دادن شعارهایی، بار دیگر حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین اعلام کردند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی با سر دادن شعارهای مسلمان نخواب، حامی فلسطین باش، راه شهدا را ادامه خواهیم داد، همه جا فلسطین، همه جا انتفاضه، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، الله اکبر، لا اله الا الله، پایگاه های ناتو باید تعطیل شود، رستاخیز، آزادی، حمایت از مسلمان، سفارت اسرائیل در ترکیه باید تعطیل شود، حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین اعلام کردند.

«ناصر ابوشریف» از رهبران حرکت جهاد اسلامی فلسطین در سخنرانی پایانی این مراسم گفت: برابر آیات قرآن و اعتقادات دینی مسلمانان، فلسطین و قدس بخشی از اعتقادات و مقدسات مسلمانان است.

وی بیان کرد: صهیونیست‌ها در روی زمین فساد و تباهی ایجاد کرده‌اند و کسانی که در برابر تخریب مسجد و مقدسات مسلمانان مقاومت کرده و یاریگر دین الهی هستند، بندگان واقعی خداوند محسوب می‌شوند.

ناصر ابوشریف اضافه کرد: همچنین کسانی که علیه مقدسات اسلامی اقدام کرده و با صهیونیست‌ها همکاری می‌کنند، دشمنان الهی هستند.

وی بیان کرد: مقابله با صهیونیست‌ها وظیفه دینی هر مسلمانی هست و واجب انسانی محسوب می شود چرا که صهیونیست‌ها در فلسطین در حال قتل عام انسان های بیگناه هستند و هر انسان آزاده‌ای باید برای دفاع از انسانیت علیه صهیونیست‌ها به پا خیزد.

ناصر ابوشریف اظهار کرد: این راهپیمایی‌ها هم نوعی مقابله و اعتراض علیه صهیونیست‌ها محسوب می‌شود و ما مسلمانان باید به شکل متحد در این عرصه در کنار هم باشیم و باید کوچه به کوچه و شهر به شهر و کشور به کشور علیه دشمنان اسلام قیام کنیم.

وی همچنین گفت: هر روز مسلمانان باید روز قدس باشد و هر روز باید به فکر قدس باشد چرا که نخستین قدس قبله مسلمانان است و میان قدس و مسجد‌الحرامر ارتباطی مقدس برقرار است.

ناصر ابوشریف در ادامه خواستار تبدیل مساله قدس به موضوع و مساله محوری کشورها و جوامع و کلیه مسلمانان شد و افزود: تنها در سایه اتحاد و تبدیل شدن مساله قدس به مساله اول مسلمانان، آزادی سرزمین‌های اشغالی میسر است.

در این راهپیمایی بیانیه پایانی روز قدس قرائت شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: مساله قدس جنگ میان اعزاب و اسرائیل نیست و تنها مساله فلسطینیان هم نیست بلکه مساله اول تماما مسلمانان روی کره زمین است.

در ادامه این بیانیه آمده است، اسرائیل رژیم تروریستی بوده و حامیان آنها از جمله آمریکا و کشورهای عربی منطقه بدانند که مسلمانان ترکیه علیه صهیونیسم و در کنار برادران مسلمان خود در سرزمین‌های اشغالی هستند.

در این بیانیه همچنین بر پایان اشغال سرزمین فلسطین بخصوص قدس شریف تاکید و اعلام شد که در سرزمین‌های اسلامی جایی برای اسرائیل نیست.

این بیانیه بر قطع روابط میان ترکیه و رژیم اشغالگر صهیونیستی تاکید و اعلام شد که سفارت رژیم اشغالگر قدس در خاک ترکیه باید تعطیل شود و فعالیت سفارت ترکیه نیز در سرزمین‌های اشغالی فلسطین باید متوقف شود.

راهپیمایی گسترده مردم یمن در روز قدس

مردم یمن عصر جمعه با حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس، ضمن حمایت از ملت فلسطین، اعلام کردند که با وجود جنگ و محاصره این کشور همچنان فلسطین، آرمان و قدس، قطب نمای جهاد آنها باقی خواهد ماند.

صدها یمنی در آخرین جمعه ماه رمضان در صنعاء پایتخت به خیابان ها آمدند تا روز جهانی قدس را پاس بدارند و حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کنند.

یمنی ها راهپیمایی خود را از خیابان «الستین» آغاز کردند و ضمن حمل پرچم های یمن و فلسطین، شعارهایی علیه سیاست های آمریکا در منطقه سر دادند.

برخی از شرکت کنندگان پارچه نوشته هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «با وجود ادامه جنگ و محاصره، فلسطین آرمان ما و قدس قطب نمای تحرک و جهاد ما باقی می ماند»، «خطر صهیونیست و آمریکا همه امت را تهدید می کند»، «روز جهانی قدس برای آن است که فلسطین مسئله زنده ای برای بیداری مسلمانان و تحرکات آنها باقی بماند».

یمنی ها همچنین با محکومیت ادامه حملات ائتلاف عربی به این کشور، شعار مرگ بر آمریکا، قدس اولین آرمان ماست، اسرائیل سرطان و آمریکا شیطان است، با وجود ادامه تجاوز در روز قدس به خیابان ها آمده ایم، سر دادند.

جنبش انصار الله یمن نیز با خواندن سروده ای حماسه ای مردم این کشور را به خیزش برای آزاد سازی قدس ،اولین مسأله مسلمانان جهان فراخواند.

برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی قدس در کویت

مراسم گرامیدشت روز جهانی قدس امروز با حضور صدها تن از علاقه مندان به ملت ستمدیده فلسطین و با حضور شخصیت های دینی و سیاسی در مسجد امام حسین(ع) کویت برگزار شد.

مراسم روز قدس با حضور اعضای سفارت کشورمان، علما و جمعی از شخصیتهای پارلمانی، اجتماعی و فرهنگی کویت و فعالان حامی فلسطین همراه بود، شرکت کنندگان با آرمان های خمینی (ره ) کبیر در حمایت از ملت فلسطین تجدید بیعت کردند.

در این مراسم یکی از علمای کویت نیز در سخنانی با اشاره به اینکه روز قدس به عنوان روز وحدت مسلمانان برای مقابله با توطئه های رژیم صهیونیستی شناخته می شود، گفت: استکبار جهانی فقط به فکر تامین منافع خود بوده و هرگز به منافع جامعه بشری توجه نمی کند و در چنین شرایطی ارزشهای اخلاقی و قوانین در جهان بطور جدی نقض می شود.

وی افزود: بر اثر سیاست های استکبار جهانی در حال حاضر قانون جنگل در جهان حاکم است و آن کسانی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند خودشان تروریست هستند.

خطیب مسجد امام حسین (ع) همچنین با بیان اینکه وحدت و انسجام ما رمز شناسایی و خنثی کردن توطئه های کشورهای بیگانه و دشمنان علیه جهان اسلام است، اظهار کرد: سرچشمه جنگ های کنونی در جهان اسلام، توطئه های دشمنان، رژیم صهیونیستی و طراحی های آنها است.

همایش 'قدس، چراغ راه نهضت های بیداری اسلامی' در پایتخت پاکستان
همزمان با روز جهانی قدس در جمعه الوداع ماه مبارک رمضان و پس از برگزاری راهپیمایی های گسترده مردم شهرهای مختلف پاکستان در حمایت از آرمان های فلسطینیان، همایش 'قدس، چراغ راه نهضت های بیداری اسلامی' در پایتخت پاکستان برگزار شد.

در این همایش به همت موسسه مطالعات صلح و دیپلماسی پاکستان و با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد برگزار شد، مهدی هنردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان به عنوان میهمان ویژه مراسم نیز حضور داشت.

جمعی از چهرهای برجسته سیاسی، مذهبی، دانشگاهی، اصحاب رسانه و جمع کثیری از ایرانیان مقیم اسلام آباد نیز از جمله شرکت کنندگان این همایش بودند.
اعضای گروه تواشیح 'نور' اعزامی از ایران نیز با هنرنمایی خود و اجرای چند قطعه زیبا از جمله اجرای قطعه ای درباره 'قدس شریف' و نیز اجرای قطعه ای ویژه ماه مبارک رمضان، حال و هوایی خاصی به این همایش دادند.

'مهدی هنردوست' سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان ضمن خیرمقدم به میهمانان شرکت کننده در این ضیافت، در سخنرانی خود به زبان اردو از توجه مردم مسلمان و دولت پاکستان به مسئله فلسطین و حمایت از فلسطینیان قدردانی کرد.

هنردوست با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که جمعه الوداع است را به عنوان روز قدس نام گذاری کردند، گفت: در سکوت نهادهای بین المللی و حمایت استکبار جهانی نسبت به خشونت و جنایت علیه مردم فلسطین، این روز در نظر گرفته شده تا از حق مردم آن سرزمین حمایت و جنایات رژیم صهیونیستی بر ملا شود.

سفیر کشورمان با بیان اینکه روز قدس تنها متعلق به مردم فلسطین نیست بلکه یک روز جهانی اسلامی است، این روز را روز انسجام و وحدت مسلمانان دانست.

وی با بیان اینکه روز جهانی قدس، روز ابراز نفرت، خشن و انزجار بشریت علیه رژیم نامشروع، اشغالگر و صهیونیستی اسرائیل است، گفت: بر تمام ملل و جوامع و به ویژه دولت های اسلامی واجب است که مساعی خود را برای احقاق حقوق مردم فلسطین به کار برده و نهادهای مربوطه در سطح بین المللی را در جهت احقاق حقوق آنان تشویق نمایند.

هنردوست اظهار داشت: بیت المقدس قبله اول مسلمانان، حرم دوم مسلمانان بعد از کعبه و وطن فلسطینیان آواره است که از سوی نیروهای اشغالگر صهیونیستی به زور تصرف شده است.

نماینده ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران به طور ویژه پیام تاریخی امام امت در سال 1979 مربوط به این نامگذاری و آزادی فلسطین از دست اشغالگران را جزو آرمان های خود ساخته است.

وی با اشاره به اینکه بیت المقدس به خاطر وجود مسجد الاقصی و قبله اول مسلمانان در آن از اهمیت ویژه اسلامی برخوردار است، گفت: امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود می فرمایند که من از چندین سال گذشته خطر اسرائیل اشغالگر را به مسلمانان گوشزد کرده ام. من از عامه مسلمانان جهان و از دلت های اسلامی می خواهم که علیه این اشغالگر و پشتیبانان آن متحد شده و از مسلمانان جهان دعوت می نمایم که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که می تواند برای مردم مظلوم فلسطین سرنوشت ساز باشد به عنوان روز قدس گرامی داشته و به وسیله برنامه های مختلف در حمایت از حقوق حقه و قانونی مسلمانان فلسطین در سطح بین المللی همبستگی خود را اعلام نمایند.

سحریش قمر از نمایندگان پارلمان ایالتی کشمیر پاکستان به عنوانی یکی از شرکت کنندگان در همایش گفت: اتحاد میان مسلمانان برای حل مسئله فلسطین اجتناب ناپذیر است. روز جهانی قدس پیغام حمایت از ملت مظلوم فلسطین و محکومیت ظلم و ستم علیه ملت های آزاده و مستضعفین در نقاط مختلف جهان را در پی دارد.

وی اقدامات ددمنشانه رژیم اشغالگر قدس علیه مردم فلسطین را به شدت محکوم کرد.

در حاشیه این همایش مستند کوتاهی به زبان اردو درباره اوضاع سرزمین های اشغالی و وضعیت نگران کننده مردم فلسطین از جمله زنان و کودکان به نمایش گذاشته شد.

علامه سید افتخار حسین نقوی عضو شورای ایدیولوژی اسلامی پاکستان و رییس شبکه خبری 'سَچ تی وی' پاکستان با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل خمینی کبیر (رح) گفت: جهان اسلام امروز دچار بیشترین مشکلات است. دشمنان ما در حال برانگیختن احساسات و عقاید ما است و توطئه جنگ افروزی میان مسلمانان سرمشق آنان است.

وی افزود: دشمنان از درگیری میان مسلمانان و ریخته شدن خون مسلمان به دست مسلمان خشنود هستند.

علامه نقوی گفت: این روزها از سرزمین مقدس حجاز به جای صدای اتحاد و همبستگی و برائت از دشمنان اسلام، متاسفانه صدای تفرقه به گوش می رسد.

وی افزود: امام خمینی (ره) با اعلام روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، پیغام اتحاد و همسبتگی ابدی در عالم اسلام را برای مسلمانان به یادگار گذاشتند.

علامه نقوی تاکید کرد: ما توجه کامل به فرموده های رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای مبنی بر هشدار به مسلمانان نسبت به عواقب توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان و کفار داریم و از حفظ وحدت و یکپارچگی مسلمانان کاملا حمایت می کنیم.

علی چوهان قاضی بازنشسته دیوان عالی پاکستان و رییس فعلی کمیسیون ملی درخصوص حقوق بشر گفت: تا زمانی که مسئله فلسطین به طور منصفانه و طبق آرمان های ملت مظلوم این سرزمین حل نشود رفع چالش های منطقه ای و ارتقای صلح جهانی غیرممکن است.

وی افزود: امت اسلامی و مسلمانان جهان از تروریسم و افراط گرایی رنج می برند اما متاسفانه در چنین اوضاعی ما شاهد تنش ها میان کشورهای عربی منطقه هستیم.

چوهان تاکید کرد: همه مسلمانان در اقصی نقاط جهان جان خود را برای اسلام و همچنین آزادی مسجدالاقصی و پایان اشغالگری در بیت المقدس فدا خواهند کرد.
وی افزود: رفع اختلافات میان مسلمانان برای حل مناقشه فلسطین ضروری است.

بازتاب حضور مردم ایران در راهپیمایی روز قدس امسال تا این لحظه به این قرار بوده است:

المیادین: تظاهرات کنندگان روز قدس پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را آتش زدند

پایگاه خبری شبکه خبری المیادین در گزارشی درباره مشارکت مردم تهران در راهپیمایی روز قدس نوشت که تظاهرات کنندگان در مسیرهای روز جهانی قدس در تهران پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشاندند.

همچنین شبکه تلویزیونی المیادین با بازتاب حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی روز جهانی قدس اعلام کرد: در ایران تظاهرات روز جهانی قدس آغاز شده است. در شهر تهران و دیگر شهرهای این کشور مردم بطور گسترده در این تظاهرات شرکت می کنند. مردم در این تظاهرات شعارهایی در حمایت از مقاومت فلسطین و هشدار به دشمنان فلسطین سرمی دهند.

آتش زدن پرچم آمریکا

 

ترندنیوز: حضور ده‌ها هزار نفری راهپیمایی روز قدس در تهران با نمایش موشک بالستیک همراه بود

خبرگزاری آذربایجان به نمایش موشک‌های بالستیک در راهپیمایی گسترده امروز مردم تهران اشاره کرد.

خبرگزاری ترند نیوز آذربایجان در پوشش راهپیمایی روز جهانی قدس نوشت که ده‌ها هزار نفر از مردم تهران از صبح امروز تظاهرات روز جهانی قدس را برگزار کرده و در این تظاهرات شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی سر می‌دادند.

ترند نیوز نوشت: در این تظاهرات موشک‌های بالستیک ایران از جمله موشک سطح به سطح ذوالفقار و قدر به نمایش گذاشته شد.

این خبرگزاری نوشت: ذوالفقار موشکی است که ایران چند روز پیش علیه داعش در سوریه استفاده کرده بود.

شینهوا: صدها هزار ایرانی روز جمعه با مردم فلسطین اعلام همبستگی کردند

خبرگزاری شینهوای چین در گزارشی نوشت: صدها هزار نفر از مردم ایران روز جمعه در همبستگی با مردم فلسطین در راهپیمایی روز قدس مشارکت کردند.

در این راهپیمایی مردم شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا سر داده و نوشته‌هایی در محکومیت ادامه اشغال اراضی فلسطینیان از سوی رژیم صهیونیستی در دست داشتند.

شینهوا نوشت: مقامات ارشد دولت، پارلمان و نظامی ایران در این تظاهرات مشارکت داشتند.

علی لاریجانی رییس پارلمان ایران نیز در این راهپیمایی گفت که  رژیم صهیونیستی منبع خشونت و ناامنی در منطقه بوده و ایران همچنان در کنار فلسطینیان در مبارزه خود علیه اشغالگری باقی خواهد ماند.

شینهوا نوشت: در پایان این راهپیمایی بیانیه‌ای صادر شد که طی آن خواستار مقاومت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی تا زمانی که این رژیم از سرزمین‌های فلسطینیان بیرون رانده شود، شدند.

راهپیمایی روز قدس

خبرگزاری فرانسه: تظاهرات کنندگان تهرانی در مراسم روز قدس علیه آمریکا و اسرائیل شعار سر دادند

خبرگزاری فرانسه طی گزارشی درباره برگزاری مراسم روز جهانی قدس در تهران نوشت: مردم سراسر ایران روز جمعه با حضور در راهپیمایی روز قدس علاوه بر شعار «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا»، علیه خاندان آل سعود و گروه تروریستی داعش نیز شعار سردادند. 

این خبرگزاری افزود: به دنبال آنکه آیت الله خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آخرین جمعه ماه رمضان را روز جهانی قدس نامگذاری کرد، هر ساله این راهپیمایی به نشانه همبستگی با فلسطینیان برگزار می شود. 

خبرگزاری فرانسه ادامه داد: راهپیمایی امسال همزمان با افزایش رقابت بین ایران و عربستان سعودی برای نفوذ در منطقه برگزار می شود؛ دو کشوری که از جولای سال گذشته هیچ مناسبات دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند.  

این خبرگزاری اروپایی گزارش داد: شرکت کنندگان فریاد می زدند «مرگ بر خاندان آل سعود و داعش»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر انگلیس».  

ایران که در عراق و سوریه به شدت درگیر جنگ با گروه تروریستی داعش است، چند روز پس از آنکه داعش مسؤولیت حملات اخیر در تهران را بر عهده گرفت پایگاه این گروه را در شرق سوریه با شش فروند موشک هدف قرار داد./۸۴۷/ب۹۰۲/ف

ارسال نظرات