۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۰۷۲۹۶
عالم الازهر مصر:

فقه تکفیری عامل کشتار مردم بیگناه است

امام جمعه دهقلیه مصر تاکید کرد که فقه تکفیری و خشونت محور سبب کشتار مردم بیگناه و نابودی و ویرانی است.
شیخ نشأت زارع

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ نشأت زارع امام جمعه دهقلیه و سخنران اوقاف مصر در خطبه‌های این هفته نماز جمعه از طرح «مبارزه با خشونت به نام دین» الازهر حمایت کرد و آن را در گسترش گفتمان دینی صحیح موثر دانست.

وی تاکید کرد که این طرح را باید بزرگترین قانون و اقدام برای اصلاح و بازنگری گفتمان دینی و گسترش اندیشه‌های دینی صحیح دانست خصوصا آنکه این طرح به دنبال تحقق مفاهیمی همچون همزیستی مسالمت آمیز، نفی خشونت، افراط‌گرایی و تعصّب است.

عالم اهل سنت مصر افزود: شعله‌های آتش خشونت و افراط به نام دین همگان را در بر گرفته و این امر منجر به کشتار بسیاری از مردمان بیگناه به دلیل تاکید بر فقه خشونت محور، قومیتی و طایفه‌گرایی شده است.

خطیب جمعه قاهره خاطر نشان کرد: طرح «مبارزه با خشونت به نام دین» از مهمترین اقدامات لازم برای ایجاد آزادی عقیده و اندیشه است زیرا قرآن به صراحت می‌گوید « فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر» یعنی هیچ تعدّی به سایر ادیان صحیح نیست و مطابق قرآن هیچ اکراهی نباید در پذیرش دین باشد.

شیخ زارع با اشاره به خطر گسترش فقه خشونت محور و تکفیری در میان برخی علمای الازهر اظهار داشت: این قانون برای تامین امنیت جامعه اسلامی است و از همگان درخواست دارد تا آن را به سرعت اجرا کنند زیرا تا الان نیز به تاخیر افتاده و بایستی زودتر شاهد چنین طرحی می‌بودیم.

وی ادامه داد: باید همزیستی مسالمت آمیز و گذشت در جامعه را تمرین کنیم حتی اگر نظرات، اندیشه‌ها و مذاهب مختلفی داریم. هیچ کشوری بدون عملیاتی کردن این طرح در مبارزه با افراط‌گرایی موفق نخواهد شد.

این عالم الازهر مصر در پایان تصریح کرد که اختلاف نظر برای شناخت بیشتر دیدگاه‌ها، نظرات و تبادل اطلاعات و معلومات است نه آنکه از آن در مسیر کشتار، فخر فروشی و یا تجاوزگری سوء استفاده کرد./981/ب۹۰۱/د

ارسال نظرات