۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۵۰۷۲۰۶
آیت الله سبحانی:

ایمان بدون عمل هیچ ارزشی ندارد

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه در قرآن همراه ایمان با عمل همراه بوده است، عمل را ثمره ایمان خواند و تأکید کرد که عقیده و ایمان به خدا بدون عمل فایده ای ندارد.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله  جعفر سبحانی شامگاه پنجشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به آیه «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساؤُا السُّوأى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُن‏» اظهار داشت: گاهی سؤال می شود آیا می شود قلب انسان پاک باشد ولی عملی انجام ندهد، یعنی من گاهی روزه بگیرم  گاهی نگیرم و نماز نخوانم ولی در دل خدا را دوست داشته باشم.

وی افزود: گروهی در قرن اول به نام مرجئه پیدا شدند و می گفتند طهارت نفس کافی است و انسان نیازی به عمل صالح ندارد؛ در حقیقت آنها ایمان را مقدم بر عمل می دانستند و از این راه فساد کردند، منطق آنها این است که معصیت به ایمان ضرری نمی زند ولی امام صادق(ع) خطر آنها را درک کردند و نسبت به آنها هشدار دادند که ایمان بدون عمل بی ارزش است و عمل ثمر درخت ایمان است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه در آیات قرآن ده ها مورد هرجا ایمان می آید پشت سر آن عمل نیز آمده است، خاطرنشان کرد: از آیه ای که در ابتدا خواندیم یک نتیجه می توانیم بگیریم، اینکه گاهی اوقات مادی گری اخلاقی و عملی و بی تفاوت بودن از نظر عمل، عقیده را نیز از بین می برد و به تعبیر علمی، مادی گری اخلاقی گاهی به مادی گری الهی بدل می شود، یعنی اگر فرد روزه نگیرد و نماز نخواند همین مسأله روزی عقیده او را هم نابود می کند.

وی یادآور شد: حضرت زینب(س) نیز در مجلس یزید این آیه را خواندند و تأکید کردند که این اعمال تو ایمان نداشته را خراب می کند  و اتفاقا همین طور هم می شود، چراکه یزید در شعری می گوید اصلا آیه و قرآن و پیغمبری نبوده است، بنابراین قلب کافی نیست و همین ناپاکی عملی به قلب هم کشیده می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه با بیان اینکه انسان در راه اهل بیت(ع) باید با عمل شیعه بودن خود را نشان دهد، ابراز داشت: فردی که می گوید من محب علی هستم باید در مسیری قدم بردارد که ایشان رفتند، همچنانکه نمی تواند فردی به شما بگوید که به شما علاقه دارد ولی در عمل دشمنی کند و یا کاری برای شما انجام ندهد.

وی در پایان با اشاره به روز جهانی قدس خاطرنشان کرد: روز قدس یکی از یادگارهای امام راحل است و همه مسلمان ها در آن سهیم هستند، روزی دولت هایی خواستند مسأله فلسطین را عربی جلوه دهند که حضرت امام در مقابل آنها قرار گرفت و روز جمعه آخر ماه رمضان را به روز قدس نام گذاری کرد؛ همه باید در این راهپیمایی شرکت کنیم تا روزی قدس به دامن اسلام برگردد و مردم فلسطین خودشان سرنوشت کشورشان را رقم بزنند./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات