۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۵۰۷۱۵۱

پاسخ دارالافتای مصر به استفتاهایی درباره زکات فطره

دارالافتای مصر ضمن اعلام مبلغ زکات فطره به سوالات مهم شرعی در مساله زکات پاسخ داد.
دارالافتای مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، دارالافتای مصر ضمن اعلام قیمت زکات فطره ماه مبارک رمضان به مبلغ  دو هزار تومان برای هر نفر به برخی از سوالات شرعی پیرامون شرایط پرداخت زکات فطره پاسخ داد.

دارالافتا در پاسخ به این سوال که «زکات فطره چیست» تاکید کرد: زکات فطره فریضه‌ای الهی است و بر هر مسلمان، بزرگ و کوچک، مرد و زن، آزاد و برده واجب است که آن را پرداخت کنند و مطابق روایات بهتر است که پرداخت زکات فطره قبل از اقامه نماز عید باشد.

این نهاد دینی با تبیین حکمت پرداخت زکات فطره خاطر نشان کرد: در حدیثی از عبدالله بن عباس آمده است که پیامبر اکرم(ص) فرمود «زکات فطره طهارت و پاکی روزه‌دار از پلیدی‌ها و لغو و طعامی برای مساکین است پس هرکس که آن را قبل از نماز عید پرداخت کند زکات مقبوله و هرکس بعد از آن پرداخت کند صدقه‌ای از صدقات الهی است.»

دارالافتا همچنین با بیان چیزهایی که به عنوان زکات فطره قابل پرداخت است، اظهار داشت: برای زکات فطره یک صاع تقریبا سه کیلوگرم خرما، گندم، کشمش باید پرداخت شود هرچند که پرداخت قیمت زکات فطره با توجه به رعایت مصلحت فقرا و تامین نیازمندی‌هایشان بهتر است.

در بخش دیگری از این پرسش و پاسخ با تشریح مساله وقت پرداخت زکات فطره آمده است: مطابق با مذهب حنفیه باید با طلوع فجر روز عید، زکات پرداخت شود هرچند که شافعی‌ها و حنبلی‌ها غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان را برای پرداخت زکات فطره واجب می‌دانند. مالکی‌ها و حنبلی‌ها همچنین یک یا دو روز قبل از پایان ماه مبارک رمضان حکم به جواز پرداخت زکات فطره دادند.

دارالافتا در پایان تصریح کرد که از نظر شرعی صحیح و مطابق مذهب شافعی مانعی برای پرداخت زکات فطره از ابتدای ماه مبارک رمضان وجود ندارد. از نظر امام شافعی تا غروب روز عید می‌توان زکات را پرداخت و اگر کسی تا آن زمان پرداخت نکند زکات فطره از او ساقط نخواهد شد بلکه باید قضای آن را انجام داده و زکات را حتما بپردازد./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات