۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۵۰۷۱۳۰
کوتاه نوشت؛

تفاوت ذاتی بین زن و مرد وجود ندارد

عضو گروه تاریخ حوزه علمیه خواهران در نوشته ای به بازخوانی دیدگاه خانم گرجی نماینده خبرگان قانون اساسی پرداخت.
مرتضی شیرودی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از کانال تلگرامی مرتضی شیرودی، در قانون اساسی آمده است: «تأمین حقوق همه‏ جانبه افراد، اعم از زنان و مردان، از وظایف دولت جمهوری اسلامی است. بخشی از این حقوق، به شغل زنان برمی ‏گردد؛ یعنی اینکه زنان حق دارند همانند مردان، از شغل برخوردار باشند. بنابراین، نمی‏ توان آنها را از شغلی که به آن علاقه دارند، محروم کرد، مشروط به اینکه شغلی که برمی‏ گزینند با موازین اسلام مغایرت نداشته باشد. پس حقوق شغلی زنان و مردان ایرانی یکسان در حمایت قانون قرار دارد.»

جهت ‏گیری سیاست‏گذاران در محق دانستن زنان به داشتن شغلی مناسب و درخور شأن، به این دیدگاه الهی برمی‏ گردد که تفاوت ذاتی بین زن و مرد وجود ندارد.

 خانم گرجی نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی، هنگامی که مورد اعتراض واقع شد که چرا از حقوق زنان از جمله حقوق اشتغال آنان در مجلس دفاع نمی‏ کند، پاسخ می‏ دهد: «وقتی صحبت از انسان است، اصلاً بازگویی جدا کردن حساب زن از مرد، خود یک شرک است ... اختلاف لازمه وجود انسان است، حتی دو انسان هم با هم یکسان نیستند و اما اینکه گفته می ‏شود: زن به رشد فکری نمی ‏رسد و زن ناقص ‏العقل، ناقص ‏الایمان، ناقص ‏الحظوظ است، اگر که نقص هست در عقل او نیست و باید در فطرت ناقص باشد که البته نیست؛ زیرا خدا ناقص نمی ‏آفریند.»

تأکید خانم گرجی آن است که اصولاً نباید تفاوتی بین زن و مرد قایل شد تا بخواهیم از حقوق شغلی و دیگر حقوق زن یا مرد دفاع کنیم. او واژه «انسان» را جایگزین واژه «زن» و «مرد» می ‏کند و لزومی نمی‏ بیند که از حقوق زن یا مرد دفاع شود، بلکه معتقد است: زمانی که از حقوق انسان سخن می‏ گویم، مراد حقوقی است که هم زن دارد و هم مرد. بنابراین، تفاوتی هم نباید بین وضعیت شغلی زنان و مردان قایل شد، مگر در جایی که به ناتوانی جسمی زنان و مردان برمی‏ گردد./843/د۱۰۱/س

ارسال نظرات