۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۰۷۱۱۴
عضو هیأت علمی گروه کلام مؤسسه امام خمینی:

تفسیر نادرست از دین سبب درهم شکستن مرزها می شود

دانشور مشروعیت حکومت و ولایت از جانب خدا را از اصول اساسی مکتب شیعه دانست و تأکید کرد که نباید دین را تفسیر کنیم ولی به دنبال اغراض سیاسی باشیم.
یوسف دانشور نیلو عضو هیأت علمی مؤسسه امام

یوسف دانشور نیلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اظهارات مطرح شده برخی مسؤولان درباره مبنای حکومت اسلامی اظهار داشت: تشیع در واقع اندیشه ای است که امامت و زعامت سیاسی به عنوان شاخه ای از ربوبیت الهی که توسط خدا انتخاب می شود در رأس آن قرار دارد.

عضو هیأت علمی گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: در حقیقت در اندیشه تشیع منصوبیت امام از جانب خدا لحاظ شده است و در غیر این صورت چارچوب فکری شیعه استوار نمی ماند؛ از نظر نصوص نیز این مسأله در قرآن کاملا مشخص است و در طول قرن های متمادی علمای شیعه این مسائل را در کتب خود روشن و منقح کرده اند.

وی با بیان اینکه هرگونه خدشه ای در این بحث خارج از چارچوب متعارف شیعه است، ابراز داشت: هر فردی که می خواهد در این حوزه حرف بزند و در برابر ادله ای که بزرگان دین ما در موضوع مشروعیت حکومت مطرح کرده اند قرار بگیرد باید مستدل سخن بگوید.

پیامدهای نسنجیده گویی در دین

دانشور نیلو یکی از پیامد و عوارض این نسنجیده گویی ها درباره معتقدات اصلی شیعه را ورود بحث های تخصصی دین در درگیری های سیاسی دانست و تأکید کرد: خود این مسأله یک آسیب بزرگی است که به جهت اغراض سیاسی اصول مذهب را زیر سؤال ببریم، بنابراین باید مسؤولان کشور ما به شدت از این مسائل پرهیز کنند.

وی افزود: بالاخره از یک مسؤولی که در رأس یک کشور اسلامی قرار دارد و خود در لباس دین قرار دارد متوقع است که حدود و صغور دین را بهتر بشناسد و با روش ها و فنون سخن گفتن آشنا باشد، چراکه همین مسأله می تواند باعث درهم شکستن مرزها شود و در نتیجه باید روز به روز شاهد پیدا شدن ابهامات و شبهات جدید در جامعه باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مباحث پیرامون حکومت یک مسأله الاهیاتی است که روش بحث مخصوص به خود را دارد، خاطرنشان کرد: نباید بحث تخصصی این چنینی را پیش از آن که در بستر کلامی خود مشخص شود در بستر سیاسی وارد کرد؛ این آسیب بزرگی است که ما دین را تفسیر کنیم ولی به دنبال افکار سیاسی باشیم./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات