۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۵۰۷۱۰۶
آیت‌الله هادوی تهرانی:

شیطان با یک «اعوذبالله» دست‌بردار نیست

استاد حوزه علمیه با اشاره به جریان سجده نکردن ابلیس بر آدم گفت: اطاعت ملائکه از خداوند در سجده بر انسان به سبب تعقل و فهم بیشتر آن‌ها بود.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مدرسه علمیه آیت‌الله گلپایگانی قم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند در آیه 61 سوره اسراء به جریان خلقت آدم اشاره و درس‌هایی را یادآوری می‌کند.

وی با بیان این بعد از دستور خداوند بر سجده بر آدم همه ملائکه به غیر از ابلیس سجده کردند، گفت: ابلیس در حقیقت از ملائکه نبود بلکه از جن بود و استدلال او هم این بود که من از آتش خلق شده‌ام و انسان از گِل و جنس من بالاتر است و چرا باید جنس بالاتر در برابر جنس پایین‌تر سجده کند.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان این که ملائکه که جنسشان از ابلیس هم بالاتر بود تکبر نکردند و وقتی امر شد همه سجده کردند، افزود: ابلیس استدلال می‌کند و نمی‌داند که امر از جانب خدا است و خدا از او داناتر است ولی ملائکه که دانایی بهتری داشتند سجده کردند؛ آن‌هایی که به خود مغرور هستند و فکر می‌کنند چیزی هستند در برابر اوامر الهی مطیع نیستند ولی آن‌هایی که فهم و ادراک قوی‌تری دارند می‌دانند که اگر خدا امر می‌کند بی‌حساب امر نمی‌کند.

وی با بیان این که اصل عقل و اصل بندگی به یک جا منتهی می‌شود و آن پذیرش و کرنش در برابر خدا است، ابراز داشت: چیزی که در برابر عبادت بخواهد بایستد شیطنت است و چیزی که برخی در تمدن جدید به عقل تعبیر می‌کنند عقل نیست بلکه نوعی محاسبه کوتاه نگرانه است؛ عقل چیزی است که منجر به عبادت و بندگی خدا شود.

استاد حوزه علمیه افزود: شیطان به خدا می‌گوید اگر تو تا روز قیامت به من فرصت دهی من خفت انسان‌ها را می‌گیرم مگر عده اندکی از آن‌ها که خالص در تو باشند و خدا به شیطان می‌گوید از بهشت برو و هر کس از انسان‌ها تو را پیروی کند جزایش جهنم است.

وی ابراز داشت: در ادامه انگار خدا به ابلیس یاد می‌دهد که اگر می‌خواهی خفت انسان‌ها را بگیری با صدای خودت آن‌ها را بلغزان و با لشکر خودت آن‌ها را منحرف کن و با آن‌ها در اموال و اولاد شریک شو و به انسان‌ها وعده بده.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان این که بین وعده‌های خدا و شیطان تفاوت وجود دارد، گفت: خداوند وقتی وعده می‌دهد وفا می‌کند ولی شیطان وعده پوچ و فریب می‌دهد و بنا ندارد وفا کند؛ خدا می‌فرماید تو بر بندگان من هیچ سلطه و حاکمیتی نداری و پروردگار تو مسؤولیت صیانت از حقوق انسان‌ها را بر عهده دارد.

وی با بیان این که شیطان با یک «اعوذبالله» دست‌بردار نیست و به دنبال فریب انسان است، گفت: شراکت شیطان در اموال به این‌گونه است که مال انسان را با مال حرام مخلوط می‌کند؛ مال حرام تنها به غصب و دزدی نیست بلکه انسان اگر خمس مال خود را هم ندهد مالش مخلوط به حرام شده است زیرا خمس حق فقراء و دیگر اقشار جامعه است و انسان باید روی مسأله مالی بسیار دقت کند./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات