۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۰۷۰۹۹
دبير جامعه روحانيت كاشان:

ايمان آثار عملي متعددی در رفتار انسان دارد

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: ايمان آثار عملي دارد و كساني كه نام اسلام و مسلماني را يدك مي‌‌كشند اما در عمل اعمالشان محكم نيست، مشخص مي‌شود اين افراد ايمان محكمي ندارند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل بعد از ظهر امروز در مسجد امام خميني(ره) در تفسيرآيه 14 سوره مباركه حجرات در مسجد امام خميني، گفت: گروهي به پيامبراكرم گفتند ما ايمان آورده ايم، خداوند نيز به پيامبر گفت به آنها بگو ‹‹قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا›› شما ايمان نياورديد ‹‹َلکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا›› اگر اسلام را قبول كرديد ‹‹وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِکُمْ›› اما ايمان در قلب شما وارد نشده است.

وي با اشاره به تفاوت بين ايمان و اسلام، گفت: اشهدان لااله الاالله گفتن اسلام آوردن است و كسي كه به يكتايي خدا و رسالت پيامبر شهادت بدهد مسلمان است، بنابراين زماني كه مسلمان شد، اگر قبل از مسلمان شدن نجس بوده اما با مسلمان شدن پاك مي‌شود و ازدواج با او اشكالي ندارد، اجازه ورود به مسجد را دارد، حتي اگر نماز نخواند، روزه نگيرد، خمس و زكات ندهد و حجاب خود را هم رعايت نكند مسلمان است، چرا كه با گفتن اشهدان لااله الاالله مسلمان است حتي اگر هيچكدام از اعمال اسلام را انجام ندهد.

به گفته وي، ايمان درجه دارد اما مسلماني درجه ندارد كه گفته شود چه كسي بيشتر مسلمان است و يا چه كسي كمتر مسلمان است، بنابراين ايمان درجه دارد اما اسلام درجه ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل، افزود: در سوره مباركه فتح در بحث فتح مكه پيامبر اكرم(ص) زماني كه مكه را فتح كرد عده زيادي مسلمان شدند و آنها كساني بودند كه همه گناهي انجام مي دادند و به هيچ چيزي اعتقادي نداشتند اما به هر دليلي بود شهادتين را گفتند و مسلمان شدند.

وي افرود: ايمان به معني اين است كه انسان با گفتن اشهدان لااله الاالله،نه تنها يكتايي خدا بر زبان آورده است بلكه در باطن نيزپذيرفته است و چنين شخصي كه پذيرفته است خدا يكي است حتما نماز مي‌خواند و از جهنم واهمه دارد و به بهشت نيز اميد دارد و حق الناس و ديگر احكام اسلام را هم رعايت مي‌كند.

 به گفته وي، گروه اول تنها اشهدان الااله الاالله را بر زبان آورده اند و مسلمانان شدند، اما گروه دوم باور كرده است كه خدا و بهشت و جهنم وجود داد، از اين رو زندگي و رفتار و گفتارش همه منطبق بر شهادتين است كه گفته است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، ادامه داد: در صدر اسلام به پيامبراكرم(ص) مي‌گفتند ما ايمان آورديم، اما آيه نازل شد شما ايمان نياورديد بلكه اسلام را قبول كرديد چرا كه ايمان هنوز در قلب شما وجود ندارد، بنابراين انسان دروغگو و گناهكار مشخص است كه ايمان به خدا و آخرت و بهشت و جهنم ندارد، اگر ايمان داشت دروغ نمي‌گفت و مرتكب گناه نمي شد.

حجت الاسلام شاه فصل در ادامه با اشاره به درجه بندي ايمان در بين انسانها، گفت: خداوند در سوره مباركه نساء مي فرمايد ‹‹يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا›› كساني كه ايمان آورده اند باز هم ايمان بياورند ‹‹وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى›› و كساني كه هدايت را قبول كرده اند، هدايت بيشتري نشان دهند، چرا كه انسان در هر درجه اي از ايمان قرار داشته باشد يك پله بالاتر نيز مي تواند قرار داشته باشد.

به گفته وي، ايمان آثار عملي دارد و كساني كه نام اسلام و مسلماني را يدك مي‌‌كشند اما در عمل، اعمالشان محكم نيست، مشخص مي‌شود اين افراد ايمان محكمي ندارند.

دبيرجامعه روحانيت كاشان، گفت: خداوند در ادامه مي فرمايد ‹‹إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ›› به درستي كه مومنان حقيقي ‹‹الَّذِينَ آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ›› كساني هستند كه ايمان به خدا و پيامبر دارند ‹‹ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا›› و هيچ وقت هم شك نمي‌كنند ‹‹وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ›› آنها با مال و جان خودشان در راه خدا جهاد مي‌كنند چرا كه ايمان به خدا دارند و ايمان آنها آثار عملي نيز دارد ‹‹أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ›› انسانهاي راستگو اينها هستند كه ايمان آنها اثر عملي نيز دارد./1307/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات