۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۵۰۷۰۵۰
حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور تشریح کرد؛

احکام پرداخت فطریه

کارشناس مسائل شرعی در تشریح احکام پرداخت فطریه گفت: زکات فطره می تواند به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم به فقیر پرداخت شود.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین وحید پور امورز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح احکام پرداخت فطریه پرداخت و عنوان داشت: زکات فطره می تواند به دو صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به فقیر پرداخت شود.

کارشناس مبانی فقهی آستان قدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که مکلف برای پرداخت فطریه می تواند خود به صورت مستقیم نسبت به شناسایی فقیر اقدام و فطریه خود را به فقیر دارای شرایط پرداخت کند، اظهار داشت: مکلف از منظر شرع مقدس اسلام مجاز است فطریه خود را به وکیلی سپرده تا از سوی او به فقیر پرداخت کند؛ اما آنچه که از سوی شرع مقدس اسلام برای چنین عملی شرط شده است این است که او باید یقین صد در صد داشته باشد که این پول به دست فقیر دارای شرایط خواهد رسید.

وی ادامه داد: برخی از موسسات که توزیع فطریه را برعهده دارند مواد غذایی فطریه و یا پول فطریه را تبدیل به یک جنس دیگری غیر از مصادیق قابل پرداخت فطریه می کنند؛ بر اساس شرع مقدس اسلام این اقدام اقدمی غیر شرعی است و از منظر فقه تکلیف بر گردن مکلف باقی مانده است، بنابراین فطریه فقط باید به صورت مواد غذایی تعیین شده از سوی شرع مقدس اسلام و یا معادل پول آن پرداخت شود و نمی توان از این پول لباس و یا لوازم خانگی تهیه کرد و به فقیر پرداخت کنیم.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که همسایه و اقوام فقیر در پرداخت فطریه دارای اولویت هستند، گفت: اگرچه ممکن است فقیر در دسترس نباشد برای همسایه فقیر در شهر یا روستایی دیگر زندگی می کند و یا اقوام فامیلی فقیری که مکلف آنان را فقیر می داند جایی غیر از شهری است که مکلف در آن مقیم است، در چنین حالتی مکلف می تواند مبلغ فطریه را برای فقیر مورد نظر کنار گذاشته و در زمان مناسب به دست او برساند.

وی افزود: بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام در الگوی پرداخت فطریه سرپرست خانوار لازم است فطریه را بپردازد؛ بر این اساس پدر بودن برای پرداخت فطریه ملاک نیست چرا که سرپرست می تواند بر اساس شرایط خاص مادر و یا حتی برادر بزرگ تر باشد که حضانت خانوار بر عهده او است.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با اشاره به این که اگر سرپرت خانوار سید باشد می تواند به فقیر سید و غیر سید فطریه بپردازد، اظهار داشت: اگر سرپرست غیر سید باشد نمی تواند به سید فطریه بدهد و فقط باید به فقیر غیر سید فطریه بپردازد حتی اگر همسر و یکی از اعضای تحت تکفل او سید باشد او مجاز به پرداخت فطریه به سید نیست.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که فطریه دین واجب مالی و در حکم بدهی است، عنوان داشت: اگر فردی سال گذشته به هر دلیلی فراموش کرده است که فطریه خود را بپردازد بر او لازم است که فطریه را در اولین زمان ممکن پرداخت کند./837/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات