۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۵۰۷۰۲۲
معاون تبلیغ حوزه علمیه استان ایلام:

موثرترین عامل بصیرت و روشن بینی تقوا است

حجت الاسلام جابری نژاد گفت: تقوا دو مرحله دارد، تقوای قبل از ایمان دینی و تقوای بعد از ایمان دینی. تقوای قبل از ایمان دینی پاکی و صفای ضمیر است به گونه ای که انسان را آماده پذیرش حق می کند، چرا که انسان های بی تقوا دعوت حق را می شنوند اما هیچ تاثیر مثبتی نمی پذیرند.
تقوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام منصور جابری نژاد، معاون تبلیغ حوزه علمیه استان ایلام، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) ایلام اظهار داشت:  تقوا در قرآن کریم به عنوان یک ارزش مثبت معرفی شده است. از این منظر شیرین ترین و لذیذترین میوه ای که می توان از درخت دین برگرفت تقوا است.

وی افزود: کرامت انسان نزد خداوند متعال بستگی به مرتبه تقوا دارد، یعنی شریفترین و کریم ترین آدمیان نزد خداوند کسی است که بالاترین مرتبه تقوا را دارد.

حجت الاسلام جابری نژاد تاکید کرد: تقوا دو مرحله دارد، تقوای قبل از ایمان دینی و تقوای بعد از ایمان دینی. تقوای قبل از ایمان دینی پاکی و صفای ضمیر است به گونه ای که انسان را آماده پذیرش حق می کند. چرا که انسان های بی تقوا دعوت حق را می شنوند اما هیچ تاثیر مثبتی نمی پذیرند. خداوند در قرآن می فرماید؛ آیاتی از قرآن را می فرستیم که برای مومنان درمان و رحمت است و برای ستمگران جز زیان چیزی نمی افزاید. 

وی ادامه داد: تقوا بعد از ایمان دینی که محصول شجره شریعت است و خداوند در قرآن می فرماید برای آخرت زاد و توشه بردارید و بهترین توشه تقوا است.

این مدرس حوزه خاطرنشان کرد: قرآن کریم تقوا را در دو مرتبه مطرح کرده است. مرتبه نازل که می توان آن را تقوای در حد استطاعت گفت فاتقوا الله ما استطعتم یعنی هرکس مکلف است در حد توان خویش تقوا بورزد و مرتبه عالی تقوا شایسته مقام ربوبی و همان تقوای در حد شایستگی است و قرآن در این باره می فرماید یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید آنگونه که شایسته مقام خداوندی است تقوی پیشه کنید.

وی با بیان اینکه در باب تقوا احادیث بسیار زیادی بیان شده است، گفت: در احادیث و روایات تقوا بعنوان یک ارزش اصیل اخلاقی و بهترین توشه آخرت و مهمترین داروی شفابخش بیماریهای قلب و بزرگترین وسیله تزکیه و تهذیب نفس معرفی شده است. امیرمومنان علی(ع) می فرماید؛ تقوا را از دست ندهید چون جامع همه خیرات و خوبی ها است. خیری جز تقوا وجود ندارد و خیراتی که به واسطه تقوا حاصل می شود در غیر آن یافت نمی شود چه خیر دنیا و چه خیر آخرت.

حجت الاسلام جابری نژاد در پایان با بیان حدیثی از امام صادق یادآور شد: امام صادق(ع) فرمود؛ تقوا بر سه وجه است یکی تقوای از ترس آتش و عقاب و آن ترک حرام است و این تقوا عام است. دو تقوای از خدا است و آن ترک شبهات است چه رسد به ترک حرام و آن تقوای خاص است و سه تقوای در خدا است و آن ترک حلال است تا چه رسد به ترک از شبهه. تقوا در آیات و احادیث از جایگاه والایی برخوردار است جایگاه آن تا حدی است که به عنوان ملاک قبول سایر اعمال و به عنوان یک ارزش مثبت و یک نیروی بازدارنده و مصونیت بخش و یک عامل قوی کنترل کننده معرفی شده است. تقوا را می توان از بهترین و موثرترین عوامل بصیرت و روشن بینی و وظیفه شناسی نام برد./۸۷۹/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات