۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۰۶۹۹۵
رییس کل دادگستری خراسان شمالی تأکید کرد؛

ضرورت کاهش عناوین مجرمانه در کشور

رییس کل دادگستری خراسان شمالی با تأکید بر ضرورت کاهش عناوین مجرمانه در کشور، گفت: شمار بالای عناوین مجرمانه منجر به افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی شده است.
حجت الاسلام قدرتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی، رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی، امروز در دیدار مدیران و معاونان دستگاه قضایی استان با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، با گرامیداشت هفتم تیر، سالگرد شهادت شهید بهشتی، اظهار کرد: شهید بهشتی انسان جامع و وارسته‌ای بود که علم، عمل و اخلاق را به‌ صورت توأم داشت؛ به‌گونه‌ای که تنها به آموختن و تعلیم و تعلم اکتفا نکرد بلکه به آموخته‌های خود عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه شهید بهشتی پایه‌گذار دستگاه قضایی در کشور بود، اضافه کرد: این شهید بزرگوار معمار دستگاه قضایی و عدلیه بود و پایه‌های مستحکمی برای این نهاد ریخت و اکنون هم دستگاه قضایی در همان مسیر حرکت می‌کند.

حجت‌الاسلام قدرتی با بیان اینکه شهید بهشتی اهل علم، بصیرت، آگاهی و تواضع و فروتنی بود و الگوی شایسته‌ای برای قضات است، خاطرنشان کرد: این شهید الگوی حق پذیری، نظم و انضباط، خدمت به جامعه و نسل جوان، حلم و بردباری، تحمل نظر مخالف و قدرت مدیریت بود.

وی تصریح کرد: تلاش دستگاه قضایی این است که ادامه‌دهنده راه شهید بهشتی باشد؛ هرچند نقص‌ها و کاستی‌ها و ایرادات را قبول داشته و برای رفع آنها تلاش می‌کنیم.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی در ادامه با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی استان در سال گذشته، اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، در مجموعه قضایی خراسان شمالی شاهد اتفاقات مثبتی درزمینهٔ کاهش شمار زندانیان، کاهش پرونده‌های ورودی، ارتقای زیرساخت‌های قضایی و سایر موارد بوده‌ایم.

حجت‌الاسلام قدرتی با یادآوری اینکه پیش از این خراسان شمالی در زمینه عنوان مجرمانه ضرب و جرح در رده نخست کشور قرار داشت، ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته برخی موارد ازجمله ضرب و جرح در خراسان شمالی کنترل شد؛ به‌گونه‌ای که اگرچه قبلاً در کشور اول بودیم؛ اما اکنون به رده ششم رسیده‌ایم.

وی با اشاره به کاهش کلی میزان جرم ضرب و جرح در خراسان شمالی، افزود: با وجود این کاهش، تنها شهرستان استان که میزان ضرب و جرح در آن نه‌تنها کاهش نداشته بلکه افزایش هم داشته، فاروج است.

حجت‌الاسلام قدرتی اضافه کرد: قرار است کمیته‌ای تشکیل شده و آسیب‌شناسی کند که چرا برخلاف سایر شهرستان‌های استان، در این شهرستان میزان ضرب و جرح افزایش یافته است.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی در ادامه با تأکید بر ضرورت کاهش عناوین مجرمانه در کشور، اظهار کرد: شمار بالای عناوین مجرمانه در کشور منجر به افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی در استان کاهش یافته و پرونده‌های موجود هم به سرانجام برسد، اظهار کرد: اکنون به نسبت سال 92 شمار زندانیان خراسان شمالی بیش از 800 نفر کاهش داشته که آمار بسیار مناسبی است.

حجت‌الاسلام قدرتی گفت: قرار است کمیته‌هایی در شهرستان‌ها تشکیل شود تا تمامی پرونده­های منجر به حبس از سوی این کمیته بررسی مجدد و نظر دهی شود تا از جایگزین‌های حبس یا راه‌های قانونی به‌جز حبس استفاده شود.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با فعال شدن این کمیته‌ها در پایان سال، موجودی زندان‌های استان به کمتر از هزار و 500 نفر زندانی برسد./9314/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات