۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۵۰۶۸۹۷
در کتاب «داعش؛ شجره خبیثه» بررسی شده است:

پیشینه و نقش عبدالوهاب در شکل‌گیری گروه‌های تکفیری

نشر شهید کاظمی، چاپ دوم کتاب «داعش؛ شجره خبیثه»؛ درباره بررسی پیشینه و محمد بن عبدالوهاب در شکل‌گیری گروه‌های تکفیری را منتشر کرده است.
کتاب «داعش؛ شجره خبیثه» کتاب «داعش؛ شجره خبیثه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشر شهید کاظمی، چاپ دوم  کتاب «داعش؛  شجره خبیثه»؛ درباره بررسی پیشینه و محمد بن  عبدالوهاب در شکل‌گیری گروه‌های  تکفیری را به قلم جواد بامری  منتشر کرد.

نویسنده در مقدمه درباره این کتاب چنین نوشته است:

این نوشته بر آن است تا بر اساس مسؤولیتی که نگارنده آن احساس نموده است، به مجموعه ای از شبهات وهابیت و پاسخ آنها بپردازد و خوانندگان محترم را از حقیقت آگاه نماید تا هنگام مواجهه با وهابیت، دچار شک و تردید و سرگردانی نگردند و توانایی پاسخگویی به این شبهات را داشته باشند؛ زیرا امام صادق(ع) می‌فرمایند:«العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس؛ کسی که زمان شناس است(و از مسائل آن آگاهی دارد)، شبهات بر او هجوم نخواهد آورد».

نویسنده این کتاب را در چهار بخش با عنوان‌های «مفاهیم و کلیات»، «جنایات وهابیت؛ پیروان محمد بن عبدالوهاب»، «نقدی بر افکار محمد بن عبدالوهاب» و «داعش؛ نمود جدیدی از وهابیت»، تنظیم کرده و در فصل اول بخش اول به بررسی مفاهیم وهابیت و سلفی پرداخته و در فصل  دوم به زندگی،  علل پذیریش در میان اعراب، اهداف، تألیف آرا و عقاید و تألیفات محمد عبدالوهاب، پیشوای وهابیت را  واکاویده است.

  نگارنده در بخش دوم نیز در دو فصل به جنایات وهابیت اشاره کرده، در فصل اول مطالبی را با توجه به عنوان‌های: «اعلام جهاد با مسلمانان»، «کشتار بی‌رحمانه  شیعیان در کربلا»، «قتل  عام  مردم طائف»، «کشتار علماء اهل تسنن»، «تخریب  زیارتگاه  صحابه و قبر برادر خلیفه دوم»، «خطبه  کفرآمیز  سعود در مدینه منوره»، «تخریب آثار بزرگان در مکه» و «بی توجهی به کتاب‌های دینی» مطرح کرده است.

همچنین وی در فصل دوم این بخش تاریخچه و عقاید فکری شاخه‌های جهادی تکفیری وهابیت  همچون:  طالبان افغانستان، سپاه صحابه، داعش نمود جدید از وهابیت، جندالله، جیش العدل، جبهه النصره،  انصار الشریعه و  بوکو حرام را بررسی کرده است.

در زبان حوسی، بوکو حرام به معنای حرام بودن تحصیل به روش غربی است و الگوی  آنها شباهت‌های زیادی به طالبان دارد؛ از این رو  نویسنده در صفحه 91 درباره گروه تکفیری بوکوحرام  چنین می‌آورد:

آنها دارای محاسن بلند و روی سر پارچه‌ای قرمز یا سیاه می‌بندند. این گروه تروریستی از سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز نمود. مقر آنها در نیجریه می‌باشد.

محمد یوسف، رهبر سابق و مؤسس بوکو حرام، متولد شهر گیرگیر در ایالت یوبه بود که نام رسمی «جماعة اهل سنة لدعایاتی والجماعة در جامعه مردم اهل سنت که خود را موظف به انتشار آموزه‌ها و جهاد می‌دانند»، برگزید. محمد یوسف در سال ۲۰۰۹ کشته شد و شیکاو، مسئول بوکوحرام شد.

سپس مؤلف عقاید گروه  تکفیری بوکوحرام را چنین شرح می‌دهد:

۱. کروی بودن زمین برخلاف آموزه های قرآن است و پذیرفتنی نیست.

۲. منشأ باران بودن آب‌های تبخیر شده توسط خورشید را نیز قبول ندارند.

۳. برده‌داری؛ شیکاو در ویدیویی اعلام کرد: من دختران شما را ربودم؛ زیرا خدا می‌گوید: که من باید آنها را بفروشم؛ او به من دستور می‌دهد که بفروشم.

 هدف، بلعیدن گودلاک جاناتان، رئیس جمهور نیجریه و ساقط کردن دولتش است. حملات خونین گروه تکفیری بوکو حرام تا کنون جان بیش از ۱۳ هزار نفر را در نیجریه گرفته، باعث فرار حدود ۱۸ هزار شهروند نیجریه به چاد، ۷۴ هزار نفر به کامرون و ۱۲۵ هزار نفر به نیجریه شده است.

اینها گوشه ای از جنایات وهابیت بود که با عناوین مختلف و هدف مشترک در کشورها، در حال قلع و قمع انسان‌های بی‌گناه می‌باشند.

 

نگارنده در فصل چهارم در شش فصل به نقد و بررسی  افکار محمد  بن عبدالوهاب درباره توسل، تقیه، صحابه و پیروان مذاهب اسلامی، رسول اکرم،  امیرالمؤمنین،  عزاداری امام حسین(ع) و  حضرت مهدی(عج) پرداخته است.

داعش  نمود جدید از وهابیت

همچنین نویسنده در بخش چهارم  با عنوان «داعش  نمود جدید از وهابیت»؛ عنوان‌های: نقش استعمار در پدید آمدن داعش، ارتباط ایدئولوژی داعش و محمد بن عبدالوهاب؛ بنیان‌گذار داعش،  عقاید داعش، پیشگویی حضرت علی(ع) درباره داعش، فتواهای داعش همچون جهاد نکاح، ختنه زن‌ها و منابع ملی و انسانی  داعش و  شیوه‌های داعش در اعمال خشونت را بررسی کرده است.

تضمین امنیت اسرائیل از خواسته‌های همیشگی آمریکا است و این کشور سعی می‌کند تا با استفاده از داعش به این خواست خود جامه عمل بپوشاند؛ از این رو نویسنده در صفحه 223 زیر عنوان «نقش استعمار در پدید آمدن داعش» در این زمینه چنین می گوید:

امروزه پدیده  تروریسم و اقدامات جنایتکارانه گروه‌های مثل داعش گربیان‌گیر  ممالک اسلامی شده است. با اینکه از دنیای اسلام و دنیای استکبار جهت حفظ و گسترش هژمونی خود در همه ابعاد در دنیا خصوصا منطقه مهم و استراتژیک خاورمیانه از هیچ کوششی فروگذار نکرده است؛ متأسفانه این غده سرطانی در همه ممالک اسلامی سرایت کرده است و قطع این غده بدخیم از کالبد خاورمیانه از اساسی‌ترین نیازهای جامعه بین الملل می‌باشد.

 از طرفی، تسلط آمریکا و غرب بر این منطقه از لحاظ استراتژیک و ژئولوتیک فوق العاده اهمیت دارد. تضمین امنیت اسرائیل که جبهه مقاومت تهدید جدی برعلیه آن می‌باشد، از خواسته های همیشگی امریکا است و سعی می‌کند تا با استفاده از داعش به این خواست خود جامه عمل بپوشاند.

 استعمار با طراحی و نقشه کشی سرویس‌های جاسوسی خود توانسته تجدید حیات کند و اسلام داعش را سامان‌دهی کند. گروه تروریستی داعش که نام  دولت  اسلامی  و  عراق و شام است در 2006 میلادی به وجود آمد و اندیشه سلفی جهادی (تکفیری) را پیشه خود قرار داده و عراق و سوریه را جولانگاه  عملیات او  قرار گرفته است، وحشیانه‌ترین جنایات آنها؛ بریدن سر انسان‌های بی‌گناه و مخالفان خود با گفتن کلمه الله اکبر و بازی کردن با سرهای آنهاست.

نتیجه این اعمال وحشیانه، بهانه دادن به دشمنان اسلام و صهیونیسم جهانی برای تشدید هجمه خود به اسلام و همچنین پدیده اسلام هراسی بوده است و ماشین جنگی داعش بدون کمک‌های آمریکا و انگلیس هرگز نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

وهابیت یک غده سرطانی  است که با همه مذاهب اسلامی مخالفت کرده و نتیجه ای  جز تضعیف اسلام و مسلمانان نداشته است، از این رو، نگارنده در  پایان این کتاب  از مطالب کتاب چنین نتیجه گرفته است:

حدود پنج قرن پس از ابن تیمیه، آرای وی توسط فردی موسوم به محمد بن عبدالوهاب از زاویه انزوا و گمنامی به درامد و با ترویج آن به قوه شمشیر، موجی از تفرقه و کشتار بین مسلمانان به راه افتاد و با ظهور دعوت محمد بن عبدالوهاب که برخلاف عقاید مسلمانان بود، مخالفین این دعوت در بین اقشار مختلف جامعه به پاخاسته و کار بن عبدالوهاب را بدعتی دانستند که در درون اسلام به وجود آمده است و باید آن را هرچه سریع‌تر از ریشه سوزاند تا اسلام و دین مردم از آسیب جدی نگاه داشته شوند.

  ...دشمنان از هر سو مسلمانان را نشانه گرفته، اختلافات میان خود، هرچند  اعتقادی  را کنار گذاشته‌اند تا با یکدیگر همکاری کنند و خواسته‌های خود را در سرکوبی و نابودی مسلمانان تحقق بخشند.

دشمنان برای رسیدن به اهداف خود، از  فرقه‌های  افراطی مانند وهابیت سوء استفاده می‌کنند و آنها را ابزاری برای حصول خواسته‌ها  خود قرار می‌دهند، چنانکه آمریکا و مریدانش از افراطیون وهابی در ممالک اسلامی بهره‌بردای می‌کنند.

... امروز نیز سپاه صحابه و داعش نتیجه و زاییده  تفکر وهابی محمد بن عبدالوهاب است. از طرفی، وهابیت مهره آمریکا است و امریکا و انگلیس و اسرائیل می‌کوشند  با حمایت  وهابیت جلو جنبش بیدارگری اسلامی را بگیرند و سعی دارند با روح تفکر قشری نگر و واپس گرای وهابی، ندای حزب الله لبنان، جنبش‌های مردمی عراق و حماسه‌های حماس را خاموش کنند.

نشر شهید کاظمی، چاپ دوم کتاب «داعش؛ شجره خبیثه» را با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، در قطع رقعی در ۲۴۸ صفحه، به قیمت ۹۰۰۰ تومان، در تابستان ۱۳۹۵ منتشر کرده است.
علاقه‌مندان می
توانند برای تهیه این کتاب و آثار دیگر انتشارات شهید کاظمی، به قم،  مجتمع ناشران، طبقه اول، فروشگاه ۱۳۱ مراجعه و یا با شماره  ۰۲۵۳۷۸۴۰۸۴۴ تماس حاصل کنند./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

 

ارسال نظرات