۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۰۶۸۸۲

وقتی قطره‌ها دریا می شوند

اسلام، مشوق خلاقیت در مسیر تحول فردی و اجتماعی است. نمونه‌ای از این خلاقتت را می‌توان در پایه‌ریزی سنت‌های نوین و نیکو مشاهده کرد.
روز جهانی قدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آدینه پایانی ماه مبارک رمضان، در سنتی هوشمندانه که توسط معمار فرزانه انقلاب اسلامی پایه‌گذاری شد، پیوند عملی دین با سیاست را به نظاره می‌نشینیم. در این روز خدا، فریاد مبارزه با ستمگران به گوش همه انسان‌ها می‌رسد و خواب خوش دشمن را به کابوسی دهشتناک تبدیل می‌کند. روز قدس، روز یک ملت نیست؛ بلکه روزی برای آزمون هوش سیاسی تمام مسلمانان جهان است.  امام خمینی(ره) با پایه‌ریزی این سنت الهی، برگی دیگر از نسخه دین برای مدیریت جهان را به همگان معرفی کرد.

تشویق برای سنت‌های نیکو

اسلام، مشوق خلاقیت در مسیر تحول فردی و اجتماعی است. نمونه‌ای از این خلاقتت را می‌توان در پایه‌ریزی سنت‌های نوین و نیکو مشاهده کرد. در سخنی از امام صادق علیه‌السلام می‌خوانیم: «ما مِن مُؤمِنٍ سَنَّ على نفسِهِ سُنَّةً حَسَنةً أو شيئا مِنَ الخَيرِ، ثُمّ حالَ بَينَهُ و بينَ ذلكَ حائلٌ، إلاّ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ ما أجرى على نفسِهِ أيّامَ الدنيا؛ هيچ مؤمنى نيست كه براى خود سنّتى نيكو يا چيزى از خير و خوبى وضع كند، امّا بعد ميان او و آن سنّت و كار خير، مانعى پديد آيد، مگر اين كه آنچه را در ايّام دنيا درباره خويش به كار بسته است، خداوند برايش بنويسد».(مجلسی، 1403: ج ٧١: ح2: ص٢٦١)

سنت‌شکنی ممنوع

همانگونه که پدیدآوری سنت‌های نیکو پاداش دارد، پیروی از آن هم لازم است و سبب ارتقای معنوی افراد می‌شود. در مقابل، بسیار تاکید شده که سنت‌های نیک جامعه را محترم شمارید و از شکستن آنها خودداری نمایید. امام علی علیه‌السلام در نامه‌ای که به فرماندار مصر، مالک اشتر، نوشت، چنین تاکید فرمود: «لا تَنقُضْ سُنَّةً صالِحَةً عَمِلَ بها صُدورُ هذهِ الاُمَّةِ، و اجتَمَعَت بها الاُلفَةُ، و صَلَحَت علَيها الرَّعِيَّةُ، و لا تُحدِثَنَّ سُنَّةً تُضِرُّ بِشَيءٍ مِن ماضِي تِلكَ السُّنَنِ، فيكونَ الأجرُ لِمَن سَنَّها، و الوِزرُ علَيكَ بما نَقَضتَ مِنها؛ سنّت پسنديده‌اى را كه بزرگان اين امت به آن رفتار كرده‌اند و موجب همدلى و همبستگى شده و كار مردم بر طبق آن سامان گرفته است، مشكن و هيچ‌گاه سنّت و روشى پديد مياور كه به چيزى از اين سنّت‌هاى گذشته لطمه‌اى زند؛ زيرا در اين صورت پايه‌گذار آن سنّت گذشته مأجور خواهد بود و تو با شكستن آن گناهكار»(نهج‌البلاغه: نامه 53) این سخن به ویژه برای سنت‌شکنانی که شعار «نه غزه نه لبنان» سر می‌دادند، درسی آموزنده خواهد بود.

شخصیت‌های ارجمند

کار نیکو از انسان‌های نیکو سر می زند. حضور در راهپیمایی، نمادی از رشد یافتگی فردی و سیاسی است. زمانی‌که فرد دشواری این رفتار حمایتی از هم‌کیشان را با توجه به روزه‌دار بودن و طاقت‌فرسا بودن گرمای تابستان به جان می‌خرد، از شناختی بالا و شأنیتی قابل احترام گزارش می‌دهد. این سخن را می‌توان در رهنمودهای پیشوایان دین به نظاره نشست. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «إنّه مَن عَظَّمَ دِينَهُ عظَّمَ إخْوانَهُ، و مَنِ استَخَفَّ بِدينِهِ استخَفَّ بإخْوانِهِ؛ كسى كه دين خود را ارج گزارد، برادرانش را نيز ارج مى‌نهد و هر كه دين خود را خوار شمارد، برادران خود را نيز خوار مى‌نمايد». (همان: ج74: ح41: ص302) و نیز می‌فرمایند: «لايُعظِّـمُ حُرْمةَ المسلمينَ إلاّ مَن عَظّمَ اللّه ُ حُرمتَهُ على المسلمينَ و مَن كانَ أبْلَغَ حُرْمةً للّه ِو رسولِهِ كانَ أشدَّ حُرْمةً للمسلمينَ؛ حرمت مسلمانان را ارج نمى‌نهد مگر آن كسى كه خداوند حرمتش را در ميان مسلمانان زياد كرده است، و كسى كه خدا و پيامبرش را بيشتر حرمت نهد به مسلمانان، بيشتر احترام مى گذارد.». 

وقتی قطره‌ها دریا می شوند

یکی از پیام‌های راهپیمایی روز قدس، تبدیل شدن قطره‌ها به دریاست. هر مسلمان و فرد آزادی‌خواهی که به این دریا می‌پیوندد، هم خود عظمت می‌یابد و هم موجی از هراس را بر جان ستمگران می‌کوبد. دیوارهای ستم با همین امواج فرو خواهند ریخت. تاکید پیامبر اعظم(ص) بر با هم بودن و دوری از تفرقه و جدایی امت اسلامی، پیامی روشن برای همه انسان‌ها در همه زمان‌هاست. گویا امروز نیز حضرت از ما می‌خواهند با حضور خویش، با هم بودن را به رخ دشمنان اسلام بکشیم و دست در دست هم، حمایت خداوند را از آن خود کنیم. برخی از خواسته‌های پیامبرمان را در این باره مرور می‌کنیم:

«يدُ اللّه ِعلى الجَماعَةِ، و الشّيطانُ معَ مَن خالَفَ الجَماعَةَ يَركُضُ؛ دست خدا بر سر جماعت است، و شيطان همراه كسى است كه با جماعت مسلمانان ناسازگارى كند.»

«أيُّها النّاسُ، علَيكُم بالجَماعةِ، و إيّاكُم و الفُرْقةَ؛ اى مردم! به جماعت (يكپارچگى) روى آريد و از پراكندگى بپرهيزيد.» 

«يدُ اللّه ِ على الجَماعةِ، فإذا اشْتَذَّ الشّاذُّ مِنهُم اخْتَطَفَهُ الشّيطانُ كما يَخْتَطِفُ الذِّئبُ الشّاةَ الشّاذّةَ مِن الغَنَمِ؛ دست خدا بر سر جماعت است؛ هرگاه فردى از جماعت جدا شود شيطان او را مى ربايد، همچنان كه گرگ گوسفند جدا مانده از گله را.»

«مَن خَرجَ مِن الجَماعةِ قَيْدَ شِبْرٍ فَقد خَلَعَ رِبْقَةَ الإسلامِ مِن عُنُقِهِ؛ هر كس يك وجب از جماعت جدا شود، حلقه اسلام را از گردن خود گشوده است.» 

«يدُ اللّه ِ معَ الجَماعةِ؛ دست خدا با جماعت است.» 

«الجَماعةُ رَحمَةٌ و الفُرْقَةُ عَذابٌ؛ جماعت (يكپارچگى) رحمت است و پراكندگى عذاب.» 

بی‌تفاوتی ممنوع

بی‌تفاوتی در جایی که نیاز به موضع‌گیری و اعلام برائت از دشمنان است، نشان نقص و ناپختگی است. بلوغ فکری، سیاسی و دینی هر فرد، در بروز و گزینش رفتار متناسب با وضعیت، نقش دارد. بی‌تفاوت بودن نسبت به ستم‌هایی که علیه مسلمانان جهان روا داشته می‌شود، مقدمه‌ای بر جسارت‌های بعدی دشمنان خواهد بود و فریاد نکشیدن من و تو در این مسیر، به اندازه خود سهم خواهد داشت. در جهتی دیگر، زمانی که موجی از اهالی اسلام، شعاری واحد در حمایت از مردم فلسطین سر می‌دهند و حمایت جمعی از آنان را اعلام می‌کنند، روح تازه‌ای در این کالبد دمیده خواهد شد که وصف ناشدنی است و توانی تازه برای مبارزه با صهیونیسم و حامیان شیطانی آنها را فراهم خواهد کرد. روز قدس، مهر تاییدی بر مقاومت و غریوی ضد صهیونیستی است و این حمایت معنوی، سرمایه قیام‌های آزادی‌خواهان در تمام جهان خواهد بود تا روزی زمانه شاهد انقلاب اصیل و سپردن مدیریت جهانی به دست انسان کامل و ذخیره خدا گردد و بساط ستم و ستمگران برای همیشه از صفحه تاریخ محو شود./۸۴۱/د۱۰۱/س

منبع روایات: محمدی ری شهری، محمد، 1377. میزان الحکمه. قم: دارالحدیث.

نویسنده: حجت الاسلام ابراهیم اخوی کارشناس و مشاور مسائل تربیتی

ارسال نظرات