۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۰۶۸۶۶

به احترام قلم‌هاى آزاد و فهميده

خبرنگار افزون بر اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم می تواند حتی در مقام فرهنگ ساز هم ایفای نقش کند و بستری را فراهم سازد تا موضوعی در جامعه نهادینه شود.
خبرنگار خبر

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا،‌ در عصر حاضر که عصر اطلاعات است، نقش مهم خبر و اطلاع رسانی بر کسی پوشیده نیست.  اطلاع رسانی شفاف، سالم و بی غل و غش نیازمند خبرنگاری متعهد و صادق است.

خبرنگار افزون بر اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم می تواند حتی در مقام فرهنگ ساز هم ایفای نقش کند و بستری را فراهم سازد تا موضوعی در جامعه نهادینه شود.

حرفه  خبرنگاری حداقل در برخی حوزه‌ها جزء‌ کارهای سخت  و بعضاً پر مخاطره به شمار می‌‌آید؛ مثلاً خبرنگارانی که از مناطق عملیاتی و جنگی گزارش تهیه می‌کنند، خودشان را دل خطر می‌اندازند تا به خاطر رسالتی که دارند  بتوانند نقش مؤثر خود را در اطلاع رسانی ایفا  کنند.

از این رو اهمیت خبرنگار روشن می‌شود که اگر او نباشد دنیای اطلاع رسانی مختل خواهد شد؛ هر چند که امکانات و تجهیزات اطلاع رسانی پیشرفته باشد، ولی تا زمانی که خبرنگاری نباشد خبری از زندگی و جامعه هم در کار نخواهد بود.

در ماه های اخیر شاهد بی مهری‌هایی از طرف برخی سیاستمداران و هنرمندان نسبت به خبرنگاران بودیم که هر کدام به نوعی بازتاب‌هایی را به همراه داشت. اخیراً هم یکی از بازیگران، الطاف خودش را نثار خبرنگاران کرد و حسابی از خجالت این قشر  زحمتکش در آمد و خبرنگاران را بی‌سواد خواند.

آزادی در پرسش

آزادی در سؤال و روحیه مطالبه‌گری از ویژگی‌هایی است که اگر  از خبرنگار سلب شود ممکن است صدمات روحی به وی وارد سازد و او را نسبت  به اطلاع رسانی دلسرد کند و این مسأله باعث محروم شدن مردم نسبت به آگاهی از  خبر خواهد شد. این در حالی است که طبق قانون اساسی «دانستن حق مردم است.»

 اصولا آزادی در سؤال (البته در چارچوب شرعی و قانونی)  از اصول اساسی کار خبرنگار است و مخالفت با این آزادی با روح این حرفه در تعارض آشکار است؛ چرا که کار خبرنگار پرسیدن سؤال و کسب اطلاعات است.   

خبررسانی در بیان رهبر  معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در دیدار مدیران و مسئولین مطبوعات کشور اهمیت خبر رسانی را این گونه بیان کردند: «مطبوعات یعنی مطبوعات سالم؛ نه لزوماً مطبوعاتی که طرفدار دولت باشند – که من در تقسیم‌بندی عرض خواهم کرد - مطبوعاتی که طریق سلامت بپیمایند و بنا بر عناد و بدجنسی نداشته باشند. این گونه مطبوعات، در هر رشته‌ای قلم بزنند _ سیاسی باشند، فرهنگی باشند، اقتصادی باشند، درباره مسائل خارجی حرف بزنند، در خصوص مسائل داخلی حرف بزنند – و هر کاری که بکنند، به نفع نظام حرکت کرده‌اند. چرا؟ چون بر مایه آگاهی مردم می افزایند. موضع مطبوعات در جمهوری اسلامی، این است.»

ایشان در بیان دیگری در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه صنعتی امیر کبیر می‌فرماید: «براى مطبوعات سه وظيفه عمده قائلم: وظيفه نقد و نظارت، وظيفه اطّلاع رسانى صادقانه و شفّاف، وظيفه طرح و تبادل آراء و افكار در جامعه. معتقدم كه آزادى قلم و بيان، حقِ‌ مسلّم مردم و مطبوعات است. در اين هم هيچ ترديدى ندارم و اين جزو اصول مصرّحه قانون اساسى است. معتقدم اگر جامعه‌اى مطبوعات آزاد و داراى رشد و قلم هاى آزاد و فهميده را از دست بدهد، خيلى چيزهاى ديگر را هم از دست خواهد داد. وجود مطبوعات آزاد، يكى از نشانه‌هاى رشد يك ملت و حقيقتاً خودش هم مايه رشد است؛ يعنى از يك طرف رشد و آزادگى ملت، آن را به‌وجود مى‌آورد؛ از طرف ديگر،آن هم به نوبه خود مى‌تواند رشد ملت را افزايش دهد. البته معتقدم در كنار اين ارزش، ارزش ها و حقايق ديگرى هم وجود دارد كه با آزادى مطبوعات و آزادى قلم، آن ارزش ها نبايد پامال شود. هنر بزرگ اين است كه كسى بتواند هم آزادى را حفظ كند، هم حقيقت را درك كند، هم مطبوعات آزاد داشته باشد، هم آن آسيب ها دامنش را نگيرد. بايد اين‌گونه مشى كرد.» 

البته ناگفته نماند، اطلاع رسانی از منظر تبلیغ دینی هم دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ چرا که تبلیغ معارف و آموزه‌های دینی، نوعی اطلاع رسانی است و  آگاه ساختن افراد نا‌آگاه در امور دینی و معنوی قطعاً از فضیلت زیادی برخوردار است و حداقل می توان آن را مصداق امر به معروف و نهی از منکر دانست و تعالی بخش جامعه. /999/پ۲۰۰/س

بابک شکورزاده

ارسال نظرات