۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۰۶۸۴۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

گفتمان‌سازی در مصرف صحیح آب ضروری است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه باید مدیریت هدررفت انرژی به‌ویژه آب سرلوحه کار مردم و مسؤولان باشد، گفت: ضروری است گفتمان سازی در مصرف صحیح آب و فرهنگ درست مصرف کردن و اسراف نکردن در کشور نهادینه شود.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار مدیرعامل و کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، با اشاره به آیه «جعلنا من الماء کل شیء حی»، اظهار کرد: باید همه ما قدر این نعمت مهم الهی را بسیار بیشتر از وضعیت فعلی بدانیم.

وی افزود: خداوند متعال که خود حی مطلق است، حیات هر چیزی را با آب میسر کرده و حیات همه اشیاء را به وجود آب وابسته کرده است؛ به همین دلیل اگر انسان‌ها این نعمت حیاتی را هدر دهند یا در استفاده از آن اسراف کنند بدون شک به حیات خود و هستی ضربه مهلکی زده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: مسأله آب و صرفه‌جویی آن بسیار اهمیت داشته و اسلام هم برای این نعمت الهی اهمیت ویژه‌ای قائل شده است؛ به‌گونه‌ای که در بسیاری از روایات احکام و آداب استفاده از این مایع حیاتی مورد تأکید قرار گرفته است.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه سیره بزرگان دین هم درزمینهٔ استفاده از آب و صرفه‌جویی در آن مثال‌زدنی است، گفت: آب در همه جوامع نقش کلیدی و حیاتی را داشته و مهم‌ترین مسأله برای آبادانی هر جامعه‌ای برخورداری از منابع آب است؛ ازاین‌رو اسراف در مصرف آب به‌هیچ‌عنوان قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اسراف در مصرف آب در کشور، با بیان اینکه بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسراف یک عیب ملی است، افزود: متأسفانه در مملکت ما در همه زمینه‌ها اسراف وجود دارد؛ اما اسراف در انرژی از مهم‌ترین اسراف‌هایی است که صورت می‌گیرد که این می‌تواند در آینده کشور را با چالش مواجه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه مدیریت هدررفت انرژی به‌ویژه آب باید سرلوحه کار مردم و مسؤولان باشد، خاطرنشان کرد: ضروری است به‌تدریج فرهنگ درست مصرف کردن و اسراف نکردن را نهادینه کنیم که این مهم وظیفه همگانی است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با تأکید بر اینکه مسؤولان باید با فضاسازی جامعه را به سمت صرفه‌جویی سوق دهند، ادامه داد: توجیه و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم برای آگاهی آنها نسبت به مراحل تولید و هزینه‌های هنگفت تولید انرژی‌های نظیر آب الزامی بوده و گامی به‌سوی نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی است.

وی با بیان اینکه گفتمان سازی در مصرف صحیح آب بسیار مؤثر است، تصریح کرد: تریبون‌های عمومی باید برای تشویق مردم به اسراف نکردن در مصرف آب و دیگر انرژی‌ها اقدام کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: اسراف آب در برخی موارد بی‌دقتی و سهوی است؛ اما بعضی از انسان‌ها از روی عمد اسراف می‌کنند که ازجمله مصادیق این افراد کسانی هستند که بیماری وسواس دارند.

وی اضافه کرد: وسواس داشتن بیشتر خود را در استفاده کردن افراطی از آب برای تمیزی و طهارت نشان می‌دهد که این مسأله هم ریشه در اطلاع نداشتن آنها از احکام دینی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تصریح کرد: باید فرهنگ‌ها اصلاح شده و هر فرد ابتدا از خود شروع کند تا در جامعه اسلامی به نقطه اوج صحیح مصرف کردن برسیم./9314/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات