۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۵۰۶۸۳۹
آیت الله ناصری:

منافع صدقه جاریه همیشه ادامه خواهد داشت

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با بیان اینکه ساخت مسجد، مدرسه، حوزه علمیه و بیمارستان صدقه جاریه است، گفت: صدقات جاریه بسیار به درد می‌خورد و نباید از آن غافل شد، به ویژه اینکه پس از مرگ که کاری از دست ما برنمی‌آید این صدقه جاریه که به داد ما می‌رسد.
جلسه درس اخلاق آیت الله ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، در ادامه مباحث گذشته خود پیرامون رساله حقوق امام سجاد (ع)، به حق صدقه اشاره کرد و گفت: مراد و منظور از صدقه‌ای که بر گردن ما حق دارد و امام سجاد(ع) به آن اشاره کرده‌اند یعنی انفاق در راه خداوند، که دو قسم است، یک قسم از واجبات است و دیگری از مستحبات، که مراد ایشان از صدقه هر دو قسم است.

آیت الله ناصری در ادامه افزود: همه آنچه که انسان در راه خدا می‌دهد اعم از زکات و خمس شامل صدقه در رساله امام سجاد (ع) می‌شود،صدقه‌هایی نظیر ساخت مسجد و مدرسه و بیمارستان صدقه جاریه است و منافع آن همیشه ادامه داد، یا آزاد کردن اشخاص از زندان هم موجب شریک شدن انسان در اعمال حسنه و نیک آن شخص می‌شود، خدمات اجتماعی بسیار ارزنده و سازنده هستند و ثواب و منافع آن حتی پس از وفات هم به ما خواهد رسید.

وی ساخت مدرسه و دانشگاه و حوزه علمیه را از صدقات جاریه بسیار مفید و سازنده دانست و تصریح کرد: کسی که علاقه به دنیا دارد می‌تواند با صدقه دادن و انفاق کردن منفعت این دنیا را برای آخرت خود محفوظ کند، راه بسیار مشکلی در پیش داریم که باید برای داشتن توشه در آن به تجارت بپردازیم و انفاق و صدقه می‌تواند مال التجاره بسیار قوی و با ارزش برای انسان باشد.

استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر به سمت ولایت حرکت کنیم و عمل صالح داشته باشیم در آخرت هم به مشکل برنخواهیم خورد، لازم است به نحوی عمل کنیم که به چشم خدا بیاید، روز قیامت همه آنچه انجام داده‌ایم برما عرضه می‌شود،به همین جهت است لازم است نسبت به اعمال خود توجه ویژه داشته باشیم.

صدقه جاریه در تمام عمر و حتی پس از مرگ برای انسان حسنه دارد

وی با اشاره به توبه پذیر بودن خداوند و اهمیت توبه واقعی، اظهار کرد: تلاش کردن در راستای اهداف مقدس و الهی و تلاش برای نزدیک شدن و متصل شدن به خداوند و اهل بیت(ع) انسان را متصل به خدا و اهل بیت(ع) و برخوردار از برکات و نعمات ارتباط با آنها می‌کند،انسان باید در تمام زمینه‌ها خود را در محضر ائمه معصومین(ع) ببیند و بداند تا توبه نکند نمی‌تواند به مسیر خداوند وارد شود.

آیت الله ناصری با بیام اینکه خدمات ما اگر صدقه جاریه باشد تا پایان عمر در ثواب آن شریک و سهیم هستیم، تصریح کرد: صدقات جاریه بسیار به درد می‌خورد و نباید از آن غافل شد، به ویژه اینکه پس از مرگ که کاری از دست ما برنمی‌آید این صدقه جاریه و کارهایی نظیر ساخت مدرسه و مسجد است که به داد ما خواهد رسید.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با تأکید بر لزوم نظارت والدین بر فرزندان، خاطرنشان کرد: اعمال فرزندان ما به ما هم مربوط است و اگر گناهی از آن فرزند سر بزند ما نیز در اجر و پاداش یا گناه آن فرزندمان شریک هستیم، به همین دلیل است مسأله تربیت فرزند از سوی ائمه معصومین(ع) به والدین بسیار سفارش شده است./1304/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات