۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۵۰۶۷۸۹
مدیر حوزه های علمیه استان ایلام:

خداوند چیزی برتر از عقل نیافریده است

مدیر حوزه های علمیه استان ایلام گفت: خداوند متعال آنهایی که تعقل نمی کنند را در زمره بدترین حیوانات به حساب آورده است، بر طبق احادیث و روایات نخستین گوهری که خداوند متعال آفریده است و بدان فضیلت و شرافت بخشیده است عقل است و ارزش انسان ها به عقل آنها بستگی دارد.
حجت الاسلام مرادبیگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام وعد مرادبیگی، مدیر حوزه های علمیه استان ایلام ظهر امروز در مسجد ابوالفضل شهر ایلام اظهار داشت: در دین اسلام عقل از بالاترین ارزش برخوردار است، قرآن کریم دائما سخن از عقل به میان می آورد.

وی افزود: در این کتاب مقدس شرط صحت عبادت داشتن شناخت است و ابزار شناخت نیز عقل است. در قرآن کریم اساس حیات و دوام بشر در تمام شئون فردی و اجتماعی مبنی بر صحت ادراک و سلامت فکر و عقل است؛ علامه طباطبایی می فرماید: اگر مفاسد اجتماعی و فردی را حتی آن مفاسدی که فسادش بر همه جوامع مسلم است و کسی منکر آن نیست مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید خواهید دید که اساس آن مفاسد اعمالی است که باعث از کار افتادن عقل در حکومت و هدایت است و بقیه مفاسد هم هر قدر که زیاد باشد هر قدر که بزرگ باشد باز اساسش همین بطلان حکومت عقل است.

مدیر حوزه های علمیه استان ایلام عنوان کرد: خداوند متعال آنهایی که تعقل نمی کنند را در زمره بدترین حیوانات به حساب آورده است. بر طبق احادیث و روایات نخستین گوهری که خداوند متعال آفریده است و بدان فضیلت و شرافت بخشیده است عقل است و ارزش انسان ها به عقل آنها بستگی دارد.

حجت الاسلام مرادبیگی با بیان اینکه عقل برترین نعمت الهی است و امام کاظم(ع) انبیاء را حجت ظاهر و از عقل بعنوان حجت باطنی نام می برد، گفت: شهید مطهری در این باره می گوید؛ اگر انبیا باشند و عقل انسان نباشد باز انسان به سعادت خودش نمی رسد عقل و نبی هر دو یک کار را انجام می دهند و دیگر از این بالاتر در حمایت عقل نمی شود و خدا هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر آنکه اول عقل آن پیامبر را به حد کمال خود رساند به طوری که عقل او از عقل همه امتش کاملتر بوده است.

وی یادآور شد: جایگاه با ارزش عقل را در مکتب اسلام می توان از طریق فضیلت هایی که برای انسان های عاقل نسبت به افراد جاهل قائل شده است فهمید. پیامبر(ص) درباره مقایسه بین عاقل و جاهل فرموده است؛ خداوند چیزی برتر از خرد بندگان نساخته است این است که خواب عاقل برتر از بیداری جاهل است و روزه گشودن عاقل برتر از روزه داشتن جاهل است و بر جای ماندن عاقل برتر از به راه افتادن جاهل است.

این مدرس حوزه خاطرنشان کرد: ما دو نوع عقل داریم یکی عقل معاش و دیگری عقل معاد. عقل معاش مربوط به امور دنیوی است با توجه به اینکه تدابیر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در این دنیا لازمه زندگی است و چنین تدابیری هم با استفاده از عقل اخذ می شود این گونه تدابیر لازم و ضروری است اما عقلی که فقط به امور دنیوی بپردازد و از امور اخروی بی نصیب باشد دچار زیان بزرگی شده است. عقل معاد هم به امور اخروی توجه دارد و از آن به عقل الهی نیز تعبیر می شود. از این دیدگاه می توان نیروی عقل را از معاش جدا کرد و چنان صیقلی داد که توانایی منعکس کردن عالی ترین حقایق الهی را به دست آورد چرا که حقیقت عقل حقیقت مجرد و پاکی است که می توان آن را از آلوده شدن به هوی و هوس و خودخواهی دور نگه داشت.

حجت الاسلام مرادبیگی در پایان گفت: در دین اسلام خوشبخت کسی است که علاوه بر پرورش یافتن در عقل معاش عقل معاد نیز در وجود او پرورش یابد کسی که عقل معاد را پرورش دهد حاکم بر نفس خویش است و شهوت و غضبش را تحت کنترل خود دارد./۸۷۹/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات