۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۵۰۶۷۸۳

ابعاد فرهنگی آموزشی سند ۲۰۳۰ در قم بررسی شد

همایش بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی سند ۲۰۳۰ به همت پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و انجمن سواد رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
سند ۲۰۳۰ بررسی ابعاد فرهنگی و آموزشی سند ۲۰۳۰ در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی به همراه بررسی متن سند 2030 پیش از ظهر چهارشنبه با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و انجمن سواد رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و سینا کلهر مدیر کل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نظرات خود را ارئه کردند.

در آغاز حجت الاسلام علی جعفری دبیر علمی همایش بررسی ابعاد آموزشی فرهنگی سند 2030 در زمینه علت برگزاری این همایش گفت: تصمیم لازم در زمینه سند 2030 گرفته شده است اما این تجربه موجب شده است در آینده هنگام مواجه با چنین پدیده هایی به صورت بهتری عمل شود بنابراین بحث ها در زمینه بررسی این سند آغاز شده است.

وی ادامه داد: حساسیت روحانیت نسبت به سندهای بین المللی دارای سابقه تاریخی است که قرارداد دارسی و ماجرای فتوای میرزای شیرازی همچنین قرارداد رویتر و حساسیت ملاعلی کنی  از آن جمله است؛ زمینه ساز انقلاب اسلامی نیز یک قرارداد بین المللی به نام کاپیتولاسیون است که منجر به حساسیت امام خمینی(ره) گردید.

دبیر علمی همایش بررسی ابعاد آموزشی فرهنگی سند 2030 اضافه کرد: پس از انقلاب اسلامی نیز در سال 80 کنوانیسیون رفع هرگونه رفع تبعیض عیله زنان در مجلس ششم به تصویب رسید که در قم به ویژه از سوی مرکز مطالعات و تحقیقات زن حوزه علمیه واکنش هایی نشان داده شد.

وی خاطرنشان کرد: اما در زمینه سند 2030  حساسیت مراکز دانشگاهی و حوزوی نسبت به گذشته کمتر بوده و عکس العمل مناسبی از روحانیت مشاهده نشده است بنابراین رهبرمعظم انقلاب نقش تعیین کننده را ایفا کرد و تلاش کرد تا از تأثیرت منفی این سند در آینده کشور بکاهد؛ بنابراین بررسی این سند از حیث افول و کاهش حساسیت روحانیت نسبت به این اتفاق ضروری است تا نسبت به آینده در مواجهه با چنین پدیده هایی از دغدغه بیشتری برخوردار باشد.

در ادامه سینا کلهر به بیان نظرات خود پراخت و گفت: سند 2030 کنار نگذاشته نشده بلکه سند 2030 آموزشی که تمامی انتقادات مطرح شده مربوط به آن است کنار گذاشته شده است؛ سند 2030 برنامه ای 15 ساله برای تغییر جهان است که همچنان اجرا می شود و مورد اعتراض نیز قرار نگرفته است.

مدیرکل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: چهارمین هدف سند 2030 در زمینه آموزش کیفی است که در ذیل این هدف سند دیگری مربوط به بیانیه این چئون و پس از آن برنامه کشوری به نام برنامه ملی آموزش نوشته شده است که این دو سند محل اعتراض است.

پس از کلهر حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا نظرات خود را ارائه کرد و گفت: سند ملی آموزش ملی 2030 جمهوری اسلامی ایران با رأی اجماع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی متوقف شد تا در چارچوب ذیل اسناد جمهوری اسلامی ایران از جمله تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مسأله سند 2030 چند ماهی مورد توجه قرار گرفت اما به رغم این که این مسأله ختم شده است بازبینی و تأمل در این ماجرا به تجربه ما در مدیریت و برنامه ریزی کشور می افزاید واز سوی دیگر کاستی ها و نقص هایی که در زمینه کار وجود داشته است را آشکار می کند و امکان پیشگیری از این نقص های را محیا می کند.

گفتنی است، گزارش کامل همایش بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی به همراه متن سند 2030 بزودی از سوی خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./1324/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات