۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۵۰۶۷۶۶
حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور مطرح کرد؛

پرداخت زکات فطره زمینه قبولی اعمال در ماه رمضان

کارشناس مسائل شرعی پرداخت زکات فطریه را زمینه قبولی اعمال در ماه رمضان دانست و گفت: پرداخت ۳ کیلو قوت غالب مواد غذایی به عنوان فطریه بر مکلف لازم است.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور امروز در آییبن بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی الگوی پرداخت احکام فقهی کفاره و فطریه پرداخت و عنوان داشت: در شرع مقدس اسلام میزان کفاره گران قیمت برای روزه خواری عمدی محاسبه می شود.

وی افزود:کفاره ارزان قیمت که به فدیه نیز مشهور است برای روزه خواری غیر عمدی است که در فقه برای کفاره فقط پرداخت عین جنس تعیین شده از سوی شرع مقدس اسلام را مجاز دانسته است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) پرداخت زکات فطریه را زمینه قبولی اعمال مومن در ماه مبارک رمضان توصیف کرد و گفت: پرداخت زکات فطریه زمینه سلامتی مومن را برای طول سالی که پیش رو دارد را فراهم خواهد کرد.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که پرداخت فطریه روز عید فطر به صورت پرداخت عین جنس و یا معادل پول آن جایز دانسته شده است، اظهار داشت: برای پرداخت فطریه شرع مقدس اسلام راه سومی قائل نشده است؛ بر این اساس مکلف لازم است یا پول و یا یکی از 7 قلم مواد غذایی مشهور فطریه را بپردازد این در حالی است که مومن نمی تواند با پول این اجناس لباس و یا لوازمی تهیه کرده و به فقیر بدهد چرا که در چنین حالتی ادای دین واجب مالی صورت نمی گیرد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه به تشریح مبانی فقهی فطریه پرداخت و گفت: فطریه از منظر شرع مقدس اسلام به 7 قلم مواد غذایی تعلق می گیرد که اقلام متداول آن در جامعه امروز عبارتند از گندم، خرما، برنج، ماکارانی، نان و آرد که فقه اسلام به ازای هر نفر تحت تکلف پرداخت 3 کیلو قوت غالب مواد غذایی را بر مکلف لازم دانسته است.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با اشاره به این که قیمت این مواد غذایی در مناطق مختلف متفاوت است، ابراز داشت: مؤمن اگر می خواهد پول نقدی را به عنوان فطریه بپردازد قیمت این مواد را در همان منطقه محل سکونت خود استعلام کند؛ بر این اساس قیمت گندم در یک روستا با شهر متفاوت است.

وی افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته قیمت گندم در شهر قم برای سه کیلو گندم 6 هزار تومان است؛ بر این اساس مؤمن توجه داشته باشد که در پرداخت زکات فطریه دست باز را برای تامین فقرا در نظر بگیرد برای مثال اگر توان پرداخت 3 کیلو برنج را دارد بهتر است که 3 کیلو برنج را پرداخت کند که معادل قیمت برنج ایرانی آن برابر با 40 هزار توامان خواهد بود./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات