۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۵۰۶۷۴۸
حجت‌الاسلام طوبایی مطرح کرد؛

«سؤال خبرنگار» نماد احیای حق مردم

مدیر بخش اندیشمندان مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه گفت: پاسخگو بودن لازمه مسؤول بودن است، حتی امیر مؤمنان(ع) هم در حکومت خود این حق را برای مردم قائل بود.
احمد طوبایی

حجت‌الاسلام احمد طوبایی، مدیر بخش اندیشمندان مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: در نظام اسلامی فردی که وظیفه اداره جامعه یا بخشی از مدیریت نهادهای مربوط به حکومت را بر عهده‌ دارد مسؤول نامیده شده است.

وی با اشاره به این روایت پیامبر(ص) که «ألا كُلُّكُم راعٍ و كُلُّكُم مَسؤولٌ عَن رَعِيَّتِه ؛ فَالأَميرُ الَّذي عَلَى النّاسِ راعٍ و هُوَ مَسؤولٌ عَن رَعِيَّتِهِ» خاطرنشان کرد: به توجه این سخن پیامبر(ص) همه انسان‌ها نگهبان و حافظ حقوق یکدیگر هستند و در قبال همدیگر مسؤول هستند.

حجت‌الاسلام طوبایی با بیان این که هر مسؤولی در وظایف مدیریتی خود باید در برابر مردم پاسخگو باشد، گفت: سؤال کردن حق مردم است و رسانه‌ها در حقیقت چشم و گوش و زبان مردم و تجلی‌گاه حق دانستن مردم هستند و اساساً لازمه گذاشتن واژه مسؤول بر روی فردی این است که باید پاسخگو باشد و در قبال وظیفه‌اش مورد سؤال قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی خبرنگار سؤال کردن است، گفت: اگر یک مسؤول برخورد نامناسبی با خبرنگار می‌کند نشان‌دهنده فقدان ظرفیت و کم بودن آستانه تحمل او است و کسانی که چنین ویژگی دارند نباید عهده‌دار مسؤولیت‌های خطیر شوند زیرا در نظام اسلامی کسانی که ظرفیت تحمل نقد را ندارند شایستگی تصدی مسؤولیت را ندارند.

مدیر بخش اندیشمندان مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه با بیان این که هر چه رده مسؤولیت بالاتر باشد باید ظرفیت نقدپذیری و پاسخگویی هم بالاتر باشد، اظهار داشت: از طرف دیگر پیام‌رسانی و روشنگری در فقه شیعه حدودی دارد که فقهای معاصر باید حدود آن را تعیین کنند و مرز بین روشنگری و تخریب را تعیین کنند ولی آنچه مشخص است هر سؤالی تخریب نیست و نمی‌شود هر سؤالی را به بهانه تخریب پاسخ نداد.

وی ابراز داشت: همسویی رسانه‌ها با دستگاه حاکمیت برای بیان خدمات و نقاط قوت حاکمیت مطلوب است ولی اگر در جهت کتمان نقاط ضعف دستگاه حکومت و عملکرد ضعیف مسؤولان باشد مطلوب نخواهد بود و مانع پیشرفت نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام طوبایی با بیان این که امیرالمؤمنین(ع) به مردم فرمود که شما حق دارید از من سؤال کنید و من باید پاسخگو باشم، گفت: امیر مؤمنان(ع) الگویی برای همه مدیران و مسؤولان نظام اسلامی است که باید هم آستانه تحملشان و ظرفیت نقدپذیری‌شان را بالا ببرند و با پیش‌فرض و ذهنیت منفی با خبرنگاران و اصحاب رسانه برخورد نکنند./843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات