۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۵۰۶۷۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

تحریف کلمه مولا حق ولایت حضرت علی را ضایع می کند

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: در واقعه غدیرخم عده‌ای با تحریف این جمله پیامبر مبنی بر اینکه من کنت مولاه فهذا علی مولاه بدین صورت که معنی کلمه مولا را که سرپرست بوده، دوست تفسیر کرده و حق ولایت حضرت علی(ع) را ضایع کردند.
قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم به آیه ۴۰ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «اى پيامبر كسانى كه در كفر شتاب مى‌ورزند تو را غمگين نسازند چه از آنانكه با زبان خود گفتند ايمان آورديم و حال آنكه دل‌هايشان ايمان نياورده بود و چه از يهوديان آنان كه به سخنان تو گوش مى‏‌سپارند تا بهانه‏‌اى براى تكذيب تو بيابند و براى گروهى ديگر كه خود نزد تو نيامده‏اند خبرچينى مى‌كنند كلمات را از جاهاى خود دگرگون مى‌كنند و مى‏گويند اگر اين حكم به شما داده شد آن را بپذيريد و اگر آن به شما داده نشد پس دورى كنيد و هر كه را خدا بخواهد به فتنه درافكند هرگز در برابر خدا براى او از دست تو چيزى بر نمى‌آيد اينانند كه خدا نخواسته دل‌هايشان را پاك گرداند در دنيا براى آنان رسوايى و در آخرت عذابى بزرگ خواهد بود».

وی در ارتباط با شان نزول این آیه عنوان کرد: در میان یهودیان خیبر زن و مردی که جزء افراد بانفوذ و سرشناس شهر بودند مرتکب زنا شده و بزرگان یهودی برای تبرئه این دو نفر به یهودیان مدینه نام نوشتند که شما به خدمت رسول خدا(ص) رفته و حکم این افراد را طبق اسلام جویا شوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی افزود: از آنجا که حکم زناکاران در یهودیت رجم است آنان قصد داشتند تا اگر در اسلام حکمی غیر از آن از سوی پیامبر(ص) بیان شد حکم را به بهانه اینکه این حکم را یک پیامبر داده است، اجرا کرده و این دو نفر را از رسیدن به سزای عمل خود برهانند ولی وقتی پیامبر خدا(ص) نیز حکم اسلام در مورد این افراد را رجم دانست، یهودیان حکم او را رد کرده و رفتند.

وی ادامه داد: خداوند در این آیه این نقشه یهودیان را برای پیامبر(ص) فاش کرده و آنان را عده‌ای منافق می‌خواند که به صورت تفسیر به رای به دین نگاه کرده و به حکم خداوند اهمیتی نمی‌دهند که به صورت صریح مشخص شده است و به امید آنکه شاید حکمی ساده‌تر و آسان‌تر از سوی پیامبر(ص) برای آن دو نفر زناکار صادر شود رو به سوی حضرت محمد(ص) آوردند و گر نه آنان باور قلبی به احکام خداوند و دین او ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: زنا به دو صورت محصنه و غیرمحصنه است و زنای محصنه به زنایی گفته می‌شود که فرد بدون همسر بوده و به اختیار خود مرتکب زنا شود و حکم آن در اسلام ۱۰۰ تازیانه شلاق است و اگر زنا توسط فرد همسر دار صورت بگیرد به آن زنای غیرمحصنه می‌گویند و حکم آن بنابر قوانین اسلام رجم است.

وی بیان داشت: همانطور که در این آیه اشاره شده همیشه در طول تاریخ عده‌ای به دلیل سرشناس بودن اغلب از سوی حاکمان تبرئه شدند و تنها افراد ضعیف و کم‌برخوردار به صورت دقیق حکم در مورد آنان اجرا شده و این مایه تاسف است و هم‌چنین مومنان نباید از تفرقه و دورویی منافقان ناراحت شده و ناامید شوند زیرا آنان به صورت زبانی ایمان آورده ولی قلبا ایمان به خدا ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه یهودیان طبق این آیه به دنبال تحریف حکم خداوند بودند، تصریح کرد: تحریف انواع مختلفی دارد از جمله تحریف به صورتی که بخشی از آیات و احادیث را کم و زیاد کرد یا تحریف به صورتی که مفهوم آیات و احادیث را تغییر داد.

امام جمعه ارومیه گفت: در واقعه غدیرخم نیز عده‌ای با تحریف این جمله پیامبر(ص) مبنی بر اینکه من کنت مولاه فهذا علی مولاه بدین صورت که معنی کلمه مولا را که سرپرست بوده، دوست تفسیر کرده و حق ولایت حضرت علی(ع) را ضایع کردند.

وی اضافه کرد: چگونه ممکن است خدایی که گوش دادن به حرفای پیامبر(ص) را برای همه واجب می‌داند آنوقت همان پیامبر(ص) به امت خود بفرماید بعد از من تنها به حرف دوست من گوش کنید آیا رابطه مردم با پیامبر(ص) رابطه دوستی بوده یا رابطه سرپرستی که اکنون پیامبر(ص) به مردم وصیت کنند که رابطه دوستی با حضرت علی(ع) داشته باشند.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هرشب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./۲۰۲/۹۳۶/ب۱

ارسال نظرات