۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۰۶۵۹۵

۷ راهکار برای تربیت جنسی کودک

مسأله مهمی که لازم است در دوره نوباوگی به آن توجه شود، نوع رفتار و تربیت جنسی کودک است؛ چون همزمان با رشد عقلی و ذهنی، غرایز فرزند بیدار می‌شود.
تربیت جنسی کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مسأله مهمی که لازم است در دوره نوباوگی به آن توجه شود، نوع رفتار و تربیت جنسی کودک است؛ چون همزمان با رشد عقلی و ذهنی، غرایز فرزند بیدار می‌شود.

غریزه جنسی از سنین هشت تا یازده سالگی نمایان شده، و به تدریج قوی‌تر و آگاه‌تر می شود تا به بلوغ برسد، لذا به منظور جلوگیری از انحرافات احتمالی و تربیت صحیح جنسی، لازم است والدین نسبت به روش های صحیح رفتار جنسی، و راه‌های پیشگیری از گرفتاری‌های ناشی از آن، آگاه شوند.

در این میان دختران از لحاظ جسمانی سریع‌تر از پسران رشد می‌کنند؛ و علاقه خود ر ا نسبت به جنس مخالف، درک می‌کنند.

در فرهنگ اسلامی، نامحرم از بوسیدن دختر شش ساله نهی شده است، و همچنین به جداسازی بستر فرزندان ـ به ویژه پسر از دختر ـ تأکید شده است؛ چرا که احتمال انحراف برای چنین کودکی پیش‌بینی شده است.

بنابراین؛ رعایت حریم در روابط زناشویی پدر و مادر، و کنترل رفتارها جنسی، از نکته‌های مهم و نیازمند توجه است؛ لذا در تربیت جنسی کودک، درک دقیق والدین از شرایط کودک، بسیار مهم است؛ چه اینکه خط مشی فکری و عقیده متضاد والدین درباره مسائل جنسی، مشکل ساز است.

از طرفی نباید به طور کلی به اولین بیداری جنسی کودک، بی اعتنایی کرد؛ و از سویی نباید به سرعت در برابر آن واکنش نشان داد، و با نصحیت و پند افراطی او را ترساند.

هرچند بلوغ جنسی در سنین بالاتر از دبستان اتفاق می‌افتد؛ اما تمایلات جنسی تنها به دوره بلوغ نیست؛ بلکه مدت‌ها پیش از ان به صورت احساس ویژه، در تحرکات وجود داشته است.

بسیاری از عادت ها کودکان در این مورد، ممکن است از نگاه پدر و مادر مخفی بماند، که لازم است با آگاهی از آن‌ها ، برخورد مناسب با او داشت.

به عنوان مثال: پسر بچه ممکن است ک در هنگام تحریک جنسی، خود را بیشتر به مادر نزدیک کند، و به اصلاح لوس شود، یا اصرا کند نزد مادر بخوابد و در این باره امام صادق(ع) هشدار می‌دهند: رختخواب پسران نواجوان ده ساله، از بستر زنان جدا باشد.

بنابراین در جریان تربیت جنسی، باید خردسالان را با مسائل بهداشتی ویژه آشنا ساخت، و به صورت غیر مستقیم از پیامدهای منفی عادت‌های غلط جنسی و بیماری‌های که به دنبال دارد، آگاه کرد تا در روند رشد خود، علاوه بر پذیریش نقش جنسینی خاص خود، دچار مشکل نشوند.

پیشنهادهایی به منظور تربیت جنسی

با توجه به اهمیت مبحث جنسی صحیح فرزندان، در ادامه چند پیشنهاد به منظور آگاهی بیشتر والدین ارائه می‌شود:

1- هنگام ورود به اتاق کودک، در زده شود، و او را از حضور خود آگاه کرد؛

2- از کنترل شدید و ایجاد ترس در او نسبت به احساس جنسی پرهیز کرد؛

3- محل خواب فرزندان را از همدیگر جدا کنید، که این جداسازی بهتر است از سن هفت سالگی و حتی قبل‌تر از آن انجام شود؛

4- اگر فرزندان در اتاق با یکدیگر بودند؛ به بهانه‌ها مختلف به اتاق‌های آنها رفت و آمد کنید تا بدانند هیچ کجا کاملا امن و خالی از مراقبت نیستند؛

5- از زمان تولد نوزاد، دختران را به شیوه دخترانه؛ و پسران را به شیوه پسرانه، پرورش داد. برای مثال: نوع لباس، اسباب‌بازی وغیره با توجه به جنسیت آنان انتخاب شود؛

6- در حضور فرزندان، با رعایت حیا و عفاف، از ابراز احساس شدید پرهیز شود؛

7- در این سنین، کودکان به مقایسه اندام خود باوالدین می‌پردازند، بنابراین با اندام پوشیده آنها را به حمام برد، و مسائل بهداشتی مخصوص به هر جنس را به آنان آموزش داد./۹۹۸/ت۳۰۲/س

منبع: کتاب خانواده «ایده آل؛ در پرتو اخلاق و حقوق»، اثر دکتر علی اکبر محمدزاده؛ مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت.

 

ارسال نظرات