۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۵۰۶۵۸۸
آیت‌الله هادوی تهرانی:

سجده بر ضریح اهل‌بیت از دیدگاه شیعه حرام است

استاد حوزه علمیه گفت: سجده اگر بر ضریح باشد حرام قطعی است و اگر سجده بر خدا و به سمت ضریح باشد بنا بر مفاسدی که امروزه به دنبال دارد از باب حکم ثانویه حرام است.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مسجد مدرسه آیت‌الله گلپایگانی قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مضامینی که خداوند مکرر در قرآن به آن اشاره می‌کند خواندن کسی در کنار خواندن خدا است.

وی با بیان این که خداوند شرک را ظلم بزرگ دانسته است، گفت: مشرکان عرب که پیامبر(ص) با آن‌ها سروکار داشت به نقل قرآن بر خالقیت خدا اعتراف داشته‌اند و در توحید ذاتی مشکلی نداشتند و ملحد نبودند بلکه مشکل آن‌ها شرک و نپذیرفتن توحید در مرحله ربوبیت بود و در کنار خدا چیزهای دیگری را در امور زندگی خود مؤثر می‌دانستند.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: خداوند در ادامه سوره اسراء می‌فرماید کسانی که شما آن‌ها را خدا می‌دانید خود این‌ها در جست‌وجوی وسیله‌ای هستند به سمت خدا و امید رحمت خدا دارند و از عذاب خدا می‌ترسند و همه آن‌ها مخلوقات خدا هستند.

وی اظهار داشت: اعتقاد ما نسبت به اهل‌بیت(ع) شرک نیست زیرا ما برای آن‌ها قدرت مستقلی قائل نیستیم زیرا اهل‌بیت(ع) بدون قدرت خدا هیچ‌چیزی نیستند و هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند و اگر آن‌ها کاری می‌کنند در پرتو قدرت الهی است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که ما اهل‌بیت را پرستش نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: پیشگاه بوسی در درگاه اهل‌بیت(ع) از باب احترام است ولی این که برخی رو به ضریح سجده می‌کنند جایز نیست و حرام است و این از مسلمات فقهی است که سجده بر غیر خدا جایز نیست و هر کس این کار را انجام دهد کار حرامی انجام داده است؛ یکی از اختلافاتی که ما با وهابیت داریم این است که ما سجده برای خدا به غیر از سمت قبله را جایز می‌دانیم ولی آن‌ها می‌گویند سجده بر غیر قبله جایز نیست.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که سجده به سمت ضریح می‌کنند اگر بر ضریح سجده می‌کنند کارشان حرام است ولی اگر بر خدا سجده می‌کنند ولی به سمت ضریح کارشان حرام نیست؛ ولی اگر این عمل باعث مفسده‌ای شود مانند این که عده‌ای از این عمل آن‌ها برداشت سوء کنند و برای شیعیان بد تمام شود با عنوان ثانوی حرام خواهد بود.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان این که علمای ما غلات را مسلمان هم نمی‌دانند، گفت: علوی‌ها در اصل شیعه بودند ولی از علما دور افتاده‌اند و به انحراف کشیده شده‌اند؛ متأسفانه برخی از روایات که سندشان معلوم نیست را نباید در سخنرانی‌ها استفاده کرد و صداوسیما نباید کسانی که سوابق علمی ندارند را به عنوان کارشناس مذهبی دعوت کنند و آن‌ها هر چه می‌خواهند بگویند زیرا این‌ها خلاف است و به تشیع ضربه می‌زند.

وی با بیان این که علوی‌ها هیچ ربطی به شیعه ندارند، افزود: ابن تیمیه با استناد به کتاب‌های علویان برخی اعتقادات و اعمال را به شیعه نسبت داده است و وهابیت هم هفتصد سال است که از ابن تیمیه جدا نمی‌شوند و اعمال برخی عوام و جهال شیعه را هم نشان می‌دهند و شیعیان را مشرک می‌دانند؛ حرف وهابیت حرف جدیدی نیست و همین حرف‌ها امروز دست داعش افتاده و آن‌ها شیعیان را می‌کشند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: دو چیز کمک کرده که توهم شرک شیعه برای داعش شکل گرفته است که یکی تبلیغات دشمنان است و دیگری اعمال عوامی برخی شیعیان و سخنان برخی منبری‌ها است زیرا برخی مطالب غلط است و نباید گفت و هر گونه روایتی که اهل‌بیت(ع) را از انسان بودن خارج کند خلاف قرآن و غلط است.

وی با بیان این که مذاهب ترکیبی بسیار زیاد شده است، گفت: امروز هندوییسم را با اسلام ترکیب کرده‌اند و فرقه‌ای را به نام سیک درست کرده‌اند؛ امروز ترکیب‌های زیادی از ادیان درست شده است و ما معتقدیم که دین یکی است و نسخه کامل دین را پیامبر اسلام ارائه کرده است.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: این دین یک تفسیر معیار دارد که اهل‌بیت(ع) آن را بیان کرده‌اند و قرآن و اهل‌بیت(ع) در کنار هم صحیح است و هر تفسیری که اهل‌بیت(ع) ارائه کرده‌اند دین اسلام ناب است و عقیده شیعه کامل‌ترین شکل توحید و دورترین عقیده از شرک است./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات