۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۵۰۶۵۵۳
استاد حوزه و دانشگاه:

تفکر مشروعیت بخشی مردم به حکومت موجب انحراف و بدعت در جامعه اسلامی می شود

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با بیان این که تفکر مشروعیت دهی مردم به حکومت موجب انحراف و بدعت در جامعه اسلامی می شود، تأکید کرد که انتصابی و نه انتخابی بودن امام از اصول اساسی مذهب شیعه به شمار می رود.
حجت الاسلام گرجیان حجت الاسلام گرجیان

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به طرح برخی صبحت ها در جامعه مبنی بر مشروعیت بخشی مردم به حاکم اسلامی اظهار داشت: اگر بخواهیم فارغ از مسائل سیاسی به این مسأله نگاه کنیم باید بدانیم یکی از مسائلی که فارغ بین مذهب ما و مذهب اهل سنت شمرده می شود همین موضوع است که ما ولایت امام و حاکم اسلامی را انتصابی و آنها انتخابی می دانند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: ولایت ائمه معصومین(ع) از جانب خداوند معین شده ولی اعمال آن نیاز به اقبال عمومی مردم دارد، به این معنا که امام، امام هست چه رویکرد عمومی به او باشد و چه نباشد و به همین جهت پیامبر گرامی اسلام در روایتی می فرماید: «حسن و حسین امام امت هستند چه در خانه باشند و چه در میدان».

وی با بیان این که امیرمؤمنان در دوران خانه نشینی نیز هیچ گاه امامت امت را رها نکرد، یادآور شد: ایشان همواره به روشنگری در مورد اسلام می پرداختند و بخش زیادی از وقت خود را به دلیل همان مسأله یعنی عدم اقبال عمومی جامعه به مسائل اقتصادی صرف می کرد، ولی اگر بگوییم امام با رأی مردم انتخاب می شود باید بگوییم بعد از سقیفه کار تمام شده و بساط امامت امت اسلامی برچیده شده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان تأکید کرد: کسانی که این سخنان را بر زبان جاری می کنند یا خودشان تاریخ و احادیث را مطالعه کنند و اگر به دلیل مسائل اجرایی کشور فرصت مطالعه ندارند از افراد اهل نظر سؤال کنند؛ در مورد روایتی هم که از امیرمؤمنان در این باره نقل شده است باید بگوییم سند این روایت بسیار ضعیف بوده و قابل استناد نیست.

وی افزود: بر فرض هم که از سند این روایت چشم پوشی کنیم، باید بگوییم این مطلب را زمانی حضرت علی(ع) بیان کردند که جامعه در شرایط خاصی بود و با توجه به تفکر مردم نسبت به مقوله امامت ایشان باید برای مصلحت اسلام به گونه ای با مردم مماشات می کرد و فرمودند: «حالا که خودتان مرا به عنوان حاکم انتخاب کردید به شروطی که گذاشتم عمل کنید».

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که طرح این مطالب از شیعه اصلا جای توجیه ندارد، خاطرنشان کرد: مگر عقیده ما این نیست که اسامی تک تک ائمه معصومین(ع) از سوی خدا مشخص شده و جبرئیل این لوح را به پیامبر گرامی اسلامی داد و حضرت فاطمه(س) حدیث لوح را به جابر بن عبدالله انصاری نشان‌داده و او از روی آن نسخه‌برداری کرد، بنابراین همه امامان حتی پیش از تولد، ولایتشان بر مردم مشخص بوده است.

وی ادامه داد: حضرت آیت الله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید نیز تأکید کردند فردی که می خواهد از این حدیث استفاده کند باید روایات دیگر را نیز مورد توجه قرار دهد و ادله دیگر را نیز بداند؛ اگر مشروعیت حکومت به دست مردم است پس خطبه شقشقیه امیرمؤمنان چه می گوید؟ چرا حضرت بارها می گوید شما حق را از من گرفتید؟ بنابراین اگر امام علی(ع) بر مردم ولایت نداشت این حرف ها معنایی نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان در بخش دیگری از سخنان خود به پیامد و عوارض این نسنجیده گویی ها درباره معتقدات اصلی شیعه اشاره کرد و یادآور شد: یکی از آسیب های این مسأله جری شدن مخالفان و ایجاد انحراف در مسیر جامعه اسلامی است؛ این گونه سخن ها در جامعه اسلامی بدعت ایجاد می کند و به همین دلیل مراجع عظام تقلید نیز سکوت نکردند و تأکید داشتند که انسان نباید شعار دینی بدهد ولی به صورت سلیقه ای عمل کند.

وی در پایان با تأکید بر این که انسان نباید برای جلب توجه از هر وسیله ای حتی انکار ضروریات دین بهره گیری کند، یادآور شد: به عقیده من مراجع فکری و اعتقادی حوزه و همچنین فرهیختگان دانشگاهی باید در برابر این سخنان ناصواب موضع گیری کرده و در برابر بدعت هایی که در جامعه اسلامی پیش می آید ایستادگی کنند./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات