۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۵۰۶۴۹۲
مؤسس حوزه علمیه سفيران هدايت ابوطالب:

نوآوری فرهنگی خلأ جدی جامعه/ حوزه علمیه وارد عمل شود

مؤسس حوزه علمیه سفيران هدايت ابوطالب(ع)گفت: با توجه به رهنمود رهبر معظم انقلاب درباره آتش به اختیار، وظایف حوزه‌های علمیه سنگین‌تر می‌شود.
حجت الاسلام سینایی

حجت‌الاسلام مجيد سینایی مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره موضوع آتش به اختیار، گفت: مضمون آتش به اختیار توسط بنیان‌گذار انقلاب امام خمینی (ره) مطرح‌ شده بود زمانی که ایشان به ایران آمدند در سخنرانی‌هایی به وظیفه همگانی در برابر انقلاب و اسلام اشاره کرده بودند.

حق نظارت مردم بر عملکرد مسئولان

وی با اشاره به سخنرانی امام (ره) و جایگاه مردم در نظام انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرمودند حتی اگر زمانی من طبق اسلام و مصالح عمل نکردم مردم می‌توانند من را کنار بزنند یعنی حق نظارت بر رهبر و تدبیر در عملکرد ایشان با میزان ترازوی دین و مصالح کشور بر عهده مردم است.

برداشت اشتباه از جمله آتش به اختیار

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) گفت: بنا به فرمایشات امام(ره) جوانان باید به مسئولان نظام تذکر دهند که اگر آنان عمل نکردند جوانان وارد عمل شوند این یعنی آتش به اختیار اما متأسفانه بعضی افراد این‌گونه برداشت نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام سینایی افزود: فرهنگ بیش از مسائل سخت‌افزاری؛ به فکر، اندیشه و قلم نیاز دارد واقدامات نابخرادنه در عرصه امر به معروف، به اقدامات زیربنایی که رهبر معظم انقلاب می‌خواهند انجام دهد خدشه وارد می‌کند.

 وی با اشاره به  رهنمود رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: نسل جوان و نیروهای متدین و حزب الهی باید اندیشه‌سازی کرده سپس آن را به‌ نظام‌های ارزشی تبدیل کنند، این معنای اصلی جمهوریت است.

حضور و دخالت مردم در نظام

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع)  با اشاره به مبنای جمهوریت، افزود: منظور از جمهوریت صرفا مبنای رای دادن به مسوولان نیست بلکه جمهوریت یعنی مردم در تمام نظام حضور و دخالت داشته و برای بهبود آن اقدام کنند زیرا که همه مردم مسئول هستند.

جمهوریت یعنی مردم‌سالاری دینی 

حجت‌الاسلام سینایی با اشاره به معنای جمهوریت عنوان کرد: مردم‌سالاری دینی اتفاق و ظهور اصلی جمهوری است و رهبر معظم تصریح کردند که مردم زمانی که دیدند مسئولان درست عمل نمی‌کنند باید وارد صحنه شوند.

وی اظهار داشت: باید از طریق آموزش به جوانان مستعد در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه آموزش‌های زیربنایی و اصولی داده شود که همان مفهوم آتش به اختیار است و نباید به مسئولان توهین کرد و با این‌گونه کارهای سطحی فقط گره کور ایجاد می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) بیان داشت: تعدادی اندکی از افراد سطحی‌نگر که البته نیت آن‌ها خوب بوده است به خاطر عدم تحلیل درست مسائل سبب مشکل شده‌اند.

حجت‌الاسلام سینایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مسؤولیت پذیری فرهنگی حوزویان و دانشجویان گفت: وظیفه همه ارگان‌های آموزشی از جمله حوزه‌های علیمه سنگین‌تر می‌شود؛ در واقع حداقل کاری که حوزه باید در آن ورود پیدا کند بیانیه‌های فرهنگی است.

لزوم واردشدن بخش خصوصی در فرهنگ

 وی ادامه داد: بخش خصوصی نیز باید وارد عمل شود تا از این طریق تنوع و خلاقیت در بخش‌های مختلف فرهنگ ایجاد شود تا بدین‌وسیله سلیقه‌های مختلف در جامعه به کارهای فرهنگی بپردازند.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با اشاره به مشارکت دادن بخش خصوصی در فرهنگ افزود: از آنجایی که هزینه‌های حوزه و دانشگاه‌ها بر عهده دولت است این عامل سبب شده که فکر و عمل کردن متناسب با شرایط دولت‌ها تغییر پیدا کند بنابراین باید دانشگاه‌ها در تمامی حوزه‌های فکری رشد کنند در این زمینه فعالیت‌های رسانه‌های جمعی و مطبوعات بسیج مانع از تک‌صدایی در جامعه می‌شود.

لزوم خلاقیت و نوآوری در فرهنگ  

 حجت‌الاسلام سینایی عنوان کرد: باید به قسمت‌های مختلف نظام در مسائل فرهنگی اجازه داده شود تا وارد عمل رودند تا از این طریق خلاقیت و نوآوری در فرهنگ ایجاد شود مانند هشت سال دفاع مقدس که تمامی اقشار جامعه در جنگ حضور داشتند و افراد استراتژیک و کارشناسان حرفه‌ای مانند شهید باقری به وجود آمدند؛ ازاین‌رو اگر در بخش فرهنگ این اتفاق رخ دهد شاهد رشد چشمگیری در فرهنگ جامعه خواهیم بود.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب این اعتماد را به جوانان دارند اما متأسفانه برخی از مسئولان مانع از حضور مردم می‌شوند؛ به جوانانی که حتی ظاهرشان موردپسند نیست؛ اما دارای فکر و اندیشه‌هایشان خوبی هستند باید اجازه وارد شدن در حوزه‌های فرهنگی داده شود چراکه اعتماد کردن به  جوانان می‌تواند مسائل فرهنگی را نجات دهند./۸۰۷/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات