۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۵۰۶۴۸۴

بحران در تنها پناهگاه مسلمانان جنگ‌زده آفریقای مرکزی

کلیسای کاتولیک شهر «بانگاسو» از بحران مواد غذایی و شرایط نامطلوب زیستی ۱۵۰۰ پناهجوی مسلمان در این مکان خبر داد.
مسلمانان آفریقا

به گزارش خبرگزاری رسا، به دنبال از سرگیری درگیری‌های خونین در ماه اخیر بین مسلمانان و مسیحیان آنتی بالکا در جمهوری آفریقای مرکزی، صدها نفر کشته و هزاران نفر آواره شده‌اند که در این میان کلیسای کاتولیک شهر بانگاسو درهای خود را به روی 1500 پناهجوی مسلمان باز کرده است.

شرایط نامطلوب در تنها پناهگاه مسلمانان

صدها شبه نظامی در حملات روزهای شنبه و یکشنبه 23 و 24 اردیبهشت (13 و 14 می) شبه‌نظامیان آنتی بالاکا به شهر «بانگاسو» مشارکت داشتند که در پی آن هزاران مسلمان آواره به مسجد این شهر پناه بردند، اما شبه‌نظامیان مسیحی با یورش به مسجد و کشتن امام جماعت آن باعث آوارگی مجدد این پناهجویان شدند که کلیسای کاتولیک با ارسال چند کامیون برای انتقال پناهجویان از مسجد به این کلیسا حدود 1500 مسلمان بی‌خانمان را در این مکان پناه داد.

بحران در تنها پناهگاه مسلمانان جنگ‌زده آفریقای مرکزی

بنابر گزارش حمله شبه‌نظامیان مسیحی به مناطق مسلمان‌نشین شهر بانگاسو بسیار غافلگیر کننده و در بعد نظامی برنامه‌ریزی شده و با هماهنگی انجام شد که در آن پایگاه نیروهای کلاه آبی سازمان ملل نیز هدف قرار گرفت.

مهاجمان به بانگاسو از سلاح‌های سنگین و خمپاره استفاده کردند.

«آلیان بلایس بیسیالو»، کشیش کلیسای بانگاسو در این باره گفت: با وجود شرایط سخت در کلیسا، وضعیت بانگاسو به حد کافی ایمن نیست تا این پناهجویان کلیسا را ترک کنند.
وی افزود: مردان مسلح شبه‌نظامی در کل خیابان‌های شهر در حال گشت‌زنی هستند.

«علیدو جبریل»، یکی از پناهجویان در کلیسا گفت: آوارگان مسلمان با کمبود شدید مواد غذایی و پوشاک مواجه هستند.

وی اظهار کرد: شرایط در کلیسا بسیار سخت است و با کمبود غذایی مجبور هستیم روزه بگیریم.

جبریل تاکید کرد: شبه‌نظامیان مسیحی آنتی بالکا اجازه وارد کردن مواد غذایی را به کلیسا نمی‌دهند و تنها هفته‌ای یک بار مواد غذایی دریافت می‌شود.

«ولادیمیر مانتیرو»، سخنگوی ماموریت نیروهای حافظ صلح شورای امنیت سازمان ملل متحد در جمهوری آفریقای مرکزی موسوم به «مینوسکا» گفت: علی‌رغم گشت‌زنی نیروهای این سازمان، منطقه برای ترک کلیسا به حد کافی امن نیست و بسیاری از خانه‌ها و مغازه‌ها تخریب شده‌اند، در نتیجه خیلی از مسلمانان جایی برای رفتن ندارند.

گزارش هلال احمر آفریقای مرکزی از وضعیت پناهجویان مسلمان

«باب لیبنگ»، رییس سازمان هلال احمر آفریقای مرکزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «الجزیره» گفت: در طول دو ماه گذشته درگیری و خشونت در سرتاسر بخش‌های جنوبی و مرکزی آفریقای مرکزی به‌ویژه در شهرهای «بریا»، «آلیندو» و «باکوما» شرایط را برای تخلیه کلیسا سخت کرده است و برخی از پناهجویان شب‌ها را داخل کلیسا و بسیاری از آن‌ها در بیرون به‌سر می‌برند.

بحران در تنها پناهگاه مسلمانان جنگ‌زده آفریقای مرکزی

«آنتویین امبو بوگو»، رییس سازمان هلال احمر بانگاسو نیز گفت: در درگیری‌های اخیر دست کم 150 نفر از مسلمانان کشته شده و این آمار در حال افزایش است.

وی گفت: تعدادی از سازمان‌های غیردولتی نیز با تهیه مواد غذایی و وسایل بهداشتی به کمک پناهجویان آمده‌اند.

نیاز پناهجویان به دریافت کمک‌های بشردوستانه

بنابر گزارش دو میلیون و 200 هزار نفر از مردم جمهوری آفریقای مرکزی برای ادامه زندگی به دریافت کمک‌های بشردوستانه نیازمند هستند. از این رو نیاز مردم به دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه بسیار جدی است.

بحران در تنها پناهگاه مسلمانان جنگ‌زده آفریقای مرکزی

47 هزار تن از اتباع این کشور به کشورهای همسایه پناه برده و 400 هزار نفر در  داخل کشور آواره شده‌اند.

به گزارش دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نزدیک به 60 درصد از زیرساخت‌های بهداشتی ـ درمانی در این کشور از میان رفته است.

کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای با اشاره به آمار حدود 900 هزار آواره در آفریقای مرکزی از این واقعیت تلخ به عنوان یک بحران انسانی یاد کرد که نباید به فراموشی سپرده شود.

بحران در تنها پناهگاه مسلمانان جنگ‌زده آفریقای مرکزی

درگیری‌ها در آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۳ زمانیکه گروه مسلمان «سلکا» قدرت را در دست گرفت و «فرانسیس بوزیزه»، رییس‌جمهور را برکنار کرد، آغاز شد. از آن زمان تا کنون هر چند شدت درگیری‌ها کاهش یافته اما با این وجود گاهی اوقات مجددا بین گروه‌های مخالف درگیری‌های خونینی رخ می‌دهد.

آفریقای مرکزی سرشار از ذخایر عظیم طلا، الماس و اورانیوم است ولی دهه‌ها بی‌ثباتی سیاسی مانع از پیشرفت و رشد اقتصادی این کشور 5/4 میلیون نفری شده است./۸۴۷/ب101/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات