۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۰۶۳۸۴
آیت الله مکارم شیرازی:

علما و مسؤولان درباره افزایش طلاق در جامعه چاره اندیشی کنند

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با اشاره به ‌آمار افزایش طلاق در جامعه گفت: تمام مسؤولان اجتماعی، بزرگان و علما باید دست به دست هم دهند تا این بیماری اجتماعی درمان شود.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به کلام امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه درباره آسیب های اجتماعی، اهمیت خانواده را بسیار مهم دانست و گفت: آمار می دهند که ازدواج رو به کاهش و طلاق رو به افزایش است.

وی افزود: این یعنی اجتماع ما از این نظر بیمار است و در صورتی سالم خواهد بود که ازدواج رو به افزایش و طلاق رو به کاهش باشد، بنابراین تمام مسؤولان اجتماعی، بزرگان، علما و روانشناسان همه باید دست به دست هم دهند تا این بیماری اجتماعی درمان شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اصل طلاق در اسلام وجود دارد، اظهار داشت: در بعضی از مذاهب دیگر طلاق نیست و اگر زن و مرد با هم نساختند بدون طلاق از هم جدا می شوند و زندگانی دیگری برای خود انتخاب می کنند که خطرناک است.

وی ادامه داد: در موارد بسیار ضروری اسلام اجازه طلاق داده است اما حتی الامکان اسلام بر سر راه طلاق مانع ایجاد می کند، پیامبر اسلام فرمود هیچ چیزی نزد خدا محبوب تر از خانه ای که با ازدواج آباد می شود نیست و هیچ چیز نزد خدا از خانه ای با طلاق خراب می شود منفورتر نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که با بیان این که طلاق نوعی ویرانی خانه است، ابراز داشت: امام صادق(ع) می فرمایند منفور ترین حلال ها طلاق است، انسان تا جایی که ممکن است نباید به سراغ طلاق برود، در برخی روایات هم آمده که طلاق عرش خدا را به لرزه در می آورد.

وی عنوان کرد: روایات درباره مذموم بودن طلاق بسیار زیاد است، سؤال می شود که چرا اسلام این اندازه به این موضوع اهمیت می دهد و مانع آن می شود، علت این است که طلاق مشکلات عظیمی در جامعه ایجاد می کند،  اول این است که شوک و فشار روحی به زن و شوهری که جدا می شوند وارد خواهند شد که آثار آن تا آخر عمر باقی خواهند ماند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: دوم این است که غالبا سبب عداوت و دشمنی بین دو خانواده می شود یعنی خانواده زن طرفدار زن بوده و خانواده مرد طرفدار مرد هستند و عداوت از دو نفر به دو خانواده سرایت می کند که بلایی بزرگ برای جامعه است.

وی اضافه کرد: مسأله دیگر است که افراد طلاق گرفته بعدا می خواهند ازدواج کنند در حالی که سابقه سوئی در پرونده خود دارند، اگر شناسنامه را عوض کنند نوعی خیانت است که بالاخره فاش می شود و اگر بخواهند مسأله طلاق را بگویند سابقه سوء می شود، اگر ازدواج جدید صورت گرفت افراد نسبت به یکدیگر نگران و شک زده هستند که مبادا بار دیگر طلاق جاری شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این اگر پای فرزند و فرزندانی در میان باشد مشکلات دیگری هم خواهد داشت، گفت: یقینا فرزندی که پدر و مادر او از یکدیگر جدا شدند فردی عقده ای می شود، این فرزند عقده ای بالاخره برای جامعه مشکل ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: بسیاری از این افراد به مواد مخدر کشیده می شوند، عده ای به گروه های منحرف دیگر گرایش پیدا می کنند چون معتقد هستند به آن ها ظلم شده و جامعه ظالم است که به پدر و مادر او اجازه داده از یکدیگر جدا شوند و او بی سرپرست شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که فرزندان افراد طلاق گرفته برای خود و جامعه مشکلاتی دارند، اظهار داشت: این نکات دلیل بر این است که اسلام طلاق را منفورترین و مغبوض ترین کار معرفی کرده است، جامعه با در نظر گرفتن نظرات اسلام تا می تواند نباید سراغ طلاق بروند بلکه باید به بلاهای آینده آن فکر کنند./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات