۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۵۰۶۲۴۰
عضو حقوق شورای نگهبان تبیین کرد؛

آثار وفای به عهد در تأمین امنیت اجتماعی

عضو حقوق شورای نگهبان به بیان آثار وفای به عهد در تأمین امنیت اجتماعی پرداخت و گفت: مؤمن باید به قول ها و تعهداتی که می دهد پایبند باشد.
محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی در برنامه آفتاب شرقی به تشریح حقوق متقابل مومنان از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و عنوان داشت: نهمین حقی که از منظر پیامبر گرامی اسلام(ص) هریک از مومنان بر عهده دیگری دارد این است که در معاشرت ها باید مقید به معاهدات خود باشند تا جایی که مبانی اسلام در ترسیم حقوق متقابل راهی به جز انجام معهدات معارشرت برای مومن جایز ندانسته مگر اینکه طرف مقابل از حقش بگذرد.

عضو حقوق شورای نگهبان با اشاره به این که مومن باید به قول ها و تعهداتی که می دهد پایبند باشد، اظهار داشت: مومن باید در الگوی مواجهه خود با تعهداتش بر مدار انصاف و التزام به عهد عمل کند؛ بر این اساس لازم است که ما در برخورد های اجتماعی خود به تعهدات خود پایبند باشیم چرا که اگر غیر از این انجام دهیم هیچ کسی به دیگری در کنش های اجتماعی جامعه ما اعتماد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: اصالت قول و عهد آنقدر در جامعه اسلامی ویژه توصیف شده است که است که در روایت هویت مؤمنان را در گرو قول هایشان توصیف کرده اند بر این اساس رسول اکرم(ص) فرموده اند«نزديك ترين شما به من در قيامت، راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد، خوش اخلاق ترين و نزديك ترين شما به مردم است.»

اسماعیلی در ادامه معاهدات مومنان در معشرات اجتماعی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول تعهداتی هستند که جنبه حقوقی برای مومن دارند برای مثال خرید و فروش اجناس از این طیف تعهدات هستند که شرع مقدس اسلام تخطی از آن را حرام توصیف می کند.

وی افزود: در تعهد مالی که نوعی حق الناس است حتی اگر مومن متضرر شود از منظر فقه اسلام واجب است که به عهد خود وفا کند.

عضو حقوق شورای نگهبان در توصیف دومین رده تعهدات مومن به قول هایی که جنبه قانونی در نظام مقدس اسلامی ایران ندارند اشاره کرد و اظهار داشت: بی تردید شکستن این دسته از تعهدات برای هر انسانی در جوامع مختلف بشری زشت و قبیح است این در حالی است که تعداد زیادی از فقهای جهان اسلام شکستن چنین عهدی را از گناهان کبیره توصیف کرده اند.

وی ادامه داد: در ذیل تفسیر آیه 8 سوره مومنون وفای به عهد از اوصاف مومنان حقیقی برشمرده شده است تا جایی که خداوند متعال در این آیه می فرماید«وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ و آنان که به امانتها و عهد و پیمان خود کاملا وفا می‌کنند». بر اساس این آیه مؤمن حقیقی کسی است که عهدش را رعایت می کند؛ چنانکه نگران است که نتواند به عهدش وفا کند و تا به قولش عمل نکرده آرام نمی گیرد.

اسماعیلی در پایان به سیره اخلاقی اسلامی در وفای به عهد اشاره کرد و ابراز داشت: اگر شخصی نتوانست به عهدش وفا کند با عذر خواهی از طرف مقابل خود دلجویی کند؛ این در حالی است که اگر شخصی بد قولی برایش به صورت عادت در بیاید باید نگران ایمان خودش شود زیرا در روایت آمده است که«کسی که به عهدش وفا نمی کند دین ندارد زیرا می تواند عهدش با خدا را نیز نادیده بگیرد.»/837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات