۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۵۰۶۲۳۴
آیت الله شفیعی:

انسان در کسب روزی باید موازین شرعی را رعایت کند

آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه نباید یک لقمه حرام وارد بدن شود، گفت: انسان در کسب روزی و لقمه حلال باید موازین شرعی را رعایت کند.
آیت الله شفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در سلسله سخنرانی های اخلاقی ـ معرفتی، که در مسجد آیت الله شفیعی برگزار شد، با اشاره به فراز «وَ أَمَّا حَقُّ بَطْنِكَ فَأَنْ لَا تَجْعَلَهُ وِعَاءً لِقَلِيلٍ مِنَ الْحَرَامِ وَ لَا لِكَثِيرٍ وَ أَنْ تَقْتَصِدَ لَهُ فِي الْحَلَالِ وَ لَا تُخْرِجَهُ مِنْ حَدِّ التَّقْوِيَةِ إِلَى حَدِّ التَّهْوِينِ وَ ذَهَابِ الْمُرُوَّةِ فَإِنَّ الشِّبَعَ الْمُنْتَهِيَ بِصَاحِبِهِ إِلَى التُّخَمِ مَكْسَلَةٌ وَ مَثْبَطَةٌ وَ مَقْطَعَةٌ عَنْ كُلِّ بِرٍّ وَ كَرَمٍ وَ إِنَّ الرأي [الرِّيَّ الْمُنْتَهِيَ بِصَاحِبِهِ إِلَى السُّكْرِ مَسْخَفَةٌ وَ مَجْهَلَةٌ وَ مَذْهَبَةٌ لِلْمُرُوَّةِ» از رساله الحقوق امام زین العابدین(ع)، خاطرنشان کرد: در رساله حقوق، حق اعضا، اعمال و انسان ها به تفصیل از سوی امام چهارم تبیین شده است و در این باره چه بسا حق شکم از همه مهمتر و بیشتر باشد؛ چرا که هر بلا و پیشامدی که برای انسان اتفاق می افتد، از آن است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: شکم نباید ظرفی حتی برای یک لقمه حرام باشد و در خوردن غذای حلال باید اعتدال را مراعات کرد که در غیر این صورت ما را در قیامت بازخواست خواهد کرد.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه میانه روی در خوردن مانع از بیماری ها می شود، اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان پرخوری ها را شاهد هستیم در حالی که فلسفه روزه کم خوردن و به دست آوردن سلامتی است اما با پرخوری بیماری را به برای خود به ارمغان می آوریم.

آیت الله شفیعی ادامه داد: نهی از پرخوری و اعتدال در خوردن برای سلامتی است و امروزه تحقیقات پزشکی صحت گفته های امامان معصوم درباره نخوردن غذای داغ و عدم فوت کردن را مشخص کرده اند که سبب بیماری سرطان و انتقال کربن از دهان به غذا می شود.

وی با بیان اینکه انسان باید از حرام خوری بترسد، گفت: در آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» مقصود آن است که دقت شود غذا از چگونه به دست آمده و آیا با موازین شرعی تطابقت دارد یا خیر؟./۹۴۵۶/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات